Jag är professor i idéhistoria med utbildningsvetenskaplig inriktning och är forskningsledare för forskningsmiljön och forskarutbildningsämnet historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Jag är professor i idéhistoria med utbildningsvetenskaplig inriktning och är forskningsledare för forskningsmiljön och forskarutbildningsämnet historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Mina egna forskningsintressen ligger huvudsakligen inom områdena utbildningshistoria och samhällsvetenskapshistoria. Jag disputerade 2001 på en avhandling om sociologiämnets etablering vid svenska universitet. Efter avhandlingsprojektet, som premierades med ett internationellt sociologihistoriskt pris, har jag fortsatt med samhällsvetenskapshistoriska och samhällsvetenskapsdidaktiska frågor. Under senare år har jag lett ett RJ-finansierat forskningsprojekt om pedagogikämnets historia under medverkan av två ytterligare forskare. Det har titeln ”Swedish pedagogy: A contested discipline in historical perspective”.
Ett annat område som jag studerat i två tvärvetenskapliga VR-finansierade projekt handlar om musikutbildningens historia, om idéer om musik, musikutbildning och folkbildning vid folkhögskolan samt om 1900-talets utveckling av ett instrumentalundervisningsfält i Sverige och om hur en lärarutbildning för detta fält växte fram.
Ett tredje område som jag har ägnat mig åt inom ramen för flera externfinansierade projekt gäller sociala aspekter i skolmiljöer. Här har jag bland annat analyserat mobbningsfrågan ur begreppshistoriskt perspektiv och som ett tidsbundet socialt problem. Nära knutet till detta är projektet "Den svenska skolgårdens kulturhistoria: Skolans utemiljö som pedagogiskt rum och socialt spänningsfält 1611–2011". Förutom jag själv har även Björn Norlin och Maria Rönnlund medverkat i detta projekt. Jag har även använt mig av utbildningshistoriska och barndomshistoriska perspektiv och intresserat mig för frågor om barns sociala samspel, fostransfrågor och om den psykosociala elevvårdens utveckling. Fr o m 2023 medverkar jag i det VR-finansierade forskningsprojektet ”Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård”, vilket leds av Thom Axelsson vid Malmö universitet.
2018-2023 ledde jag vidare det ämnesdidaktiska forskningsprojektet ”Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: en komparativ ämnesdidaktisk studie”, med fyra medverkande forskare. Projektet som finansierats av VR har undersökt hur kontroversiella samhällsfrågor behandlas i skolundervisning på högstadiet via dokumentstudier, klassrumsobservationer samt lärar- och elevintervjuer.
Forskningsledning och forskning upptar således den största delen av min tid. På undervisningsområdet är jag främst engagerad i lärarutbildning samt i forskarutbildning.