Doktorandprojektet syftar till att fördjupa förståelsen genom att utforska villkoren och förutsättningarna för hur en app, avsedd för kvalitetsarbete har utvecklats och introducerats, men även hur denna app kan påverka förskolans praktik med kvalitetsarbetet.
Mitt avhandlingsprojekt handlar om hur en applikation (app) för kvalitetsarbete introduceras i fyra förskolor. De outtalade intentionerna med appen vara att underlätta och effektivisera processerna med kvalitetsarbetet. Men även att bidra till digitala strukturer genom appen och utvecklingen av kvalitetsarbetet. Att utföra kvalitetsarbete och undervisning digitalt innebär att andra, externa yrkesroller tar plats, dessa yrkesroller får styrning och påverkar vad eller hur utbildning och kvalitetsarbetet behöver innehålla och genomföras digitalt. Detta digitaliserade arbetssätt för med sig något mer än att bara utveckla något digitalt, det för med sig reaktioner och behov i förskole organisationer. Reaktioner och behov som uppstår tenderar präglas av kollegors olika erfarenheter, förhållningssätt, självkänsla, förförståelse, attityder och utbildning för att arbeta med appar. Utifrån den app som denna avhandling studerar innebär det att kvalitet i förskolan som digital form omförhandlas och får en annan betydelse än vad som tidigare betraktas som kvalitet i förskolan.
Projektstart: 2020 och avslut: 2025
Huvudhandledare är Daniel Pettersson, Högskolan i Gävle Biträdande handledare är Peter Bergström Umeå
International Conferens 2023 with program: "Overcoming linguistic and communictive barriers: Education, science, culture (in postpandemia & conditions of war)", Kyiv, Ukraine, November 17, 2023
Elm, Amelie; Eriksson, Lars; Bergstedt, Britta; et al.
Kvalificerad som lärare?: om professionell utveckling, mentorskap och bedömning med sikte mot lärarlegitimation, Gävle: Gävle University Press 2012 : 175-196