Jag är lektor och docent i professionell utveckling och forskar i medicinsk pedagogik. Jag undervisar läkarstudenter i kommunikation och jobbar kliniskt som handkirurg.
Jag är docent med en forskningsprofil inom professionell utveckling. Även om en stor del av min forskning är förankrad i medicinsk pedagogik, ser jag professionell utveckling som ett bredare begrepp som sträcker sig bortom detta område. Jag tror starkt på kraften i samarbete och multidisciplinaritet för att fördjupa vår förståelse av de fenomen vi vill lära oss mer om. En viktig drivkraft i mitt arbete är att säkerställa att olika röster inkluderas i mina forskningsprojekt. Att involvera dem som i slutändan använder forskningsresultaten – studenter och yrkesverksamma – är avgörande för mig, och jag engagerar dem i alla stadier, från planering till tolkning. Jag har byggt upp ett omfattande nätverk av lokala, nationella och internationella samarbetspartners. Med en bakgrund inom både preklinisk och klinisk forskning har jag erfarenhet av en bred uppsättning kvantitativa och kvalitativa metoder.
För närvarande omfattar mina projekt olika aspekter av medicinsk pedagogik och professionell utveckling. I samarbete med det kliniska träningscentret vid den medicinska fakulteten undersöker jag erfarenheter av och effektiviteten av amanuensundervisning i simuleringsbaserad träning. En annan pågående studie utforskar lärmiljön på förlossningsavdelningen och analyserar både möjligheter och hinder ur flera perspektiv, inklusive medicinstudenter, läkare, barnmorskor och barnmorskestudenter. Mitt nästa projekt involverar forskning om implementeringen av BT-programmet för nyexaminerade läkare, där jag studerar hur denna övergång till klinisk praktik upplevs och vilka strukturella faktorer som påverkar processen. Genus och kommunikation förblir ett centralt tema i mitt arbete, inklusive en studie om ST-läkares erfarenheter av genusdynamik i kliniska interaktioner, med koppling till hur genus påverkar behandlingsresultat, samt en studie som specifikt fokuserar på manliga läkarstudenter och de utmaningar de möter i sin utveckling av kommunikationsförmåga.
Jag undervisar främst läkarstudenter inom professional utveckling-strimman. Jag är oftast involverad från termin 1 till 11, med störst fokus på konsultationsundervisning i termin 7 och 9. Jag är meriterad lärare.