UMU Reports in STEM Education publicerar texter med anknytning till didaktisk forskning om STEM-ämnena: naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Serien ges ut av Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet.
Rapportserien är ett komplement till etablerade kanaler för forskningspublikationer. Den har en bred inriktning inkluderande till exempel populärvetenskap, rapporter från forsknings- och utvecklingssamverkan med skolor och lärare, forskningsbaserat undervisningsmaterial, lokala rapporter från forskningskonferenser/workshops, teori- och metodartiklar, utvärderingar, omvärldsbevakning.
Författare som är lärare, lärarutbildare eller forskare anställda vid Umeå universitet eller med aktivt samarbete med anställda vid Umeå universitet välkomnas, samt även övriga författare om textens innehåll har tydlig anknytning till Umeå universitet.
Texterna genomgår ingen granskningsprocess, utöver en bedömning av att ovan nämnda villkor följs. Författarna är fullt ut ansvariga för vetenskaplig kvalitet, att etiska riktlinjer följs, att relevanta rättigheter för publicering av bilder finns, språkgranskning, layout samt att texterna i övrigt följer relevanta regler och god praxis.