Engelskt namn: Graduate Programme in Primary Health Care
Denna utbildningsplan gäller: HT16 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT25
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT25
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT19
Utbildningsplan för program med start mellan HT17 och fram till HT19
Utbildningsplan för program med start mellan HT16 och fram till HT17
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT16
Programkod: VYDIS
Högskolepoäng: 75
Diarienummer: FS 3.1.3-1068-15
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Fakultetsnämnden, 2012-08-24
Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2015-06-11
För tillträde till utbildningen krävs: Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter, s.k. reell kompetens, prövas.
Yrkesexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en specialistsjuksköterskeexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen. Examen utfärdas med inriktning mot distriktssköterska. Specialistsjuksköterskeexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Specialist Nursing. Examen utfärdas med inriktning mot Primary Health Care.
Magisterexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan även erhålla en Medicine magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen. Medicine magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Medical Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet omvårdnad (Nursing).
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
Nationella mål för specialistsjuksköterskeexamen
Kunskap och förståelse:
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
Färdighet och förmåga:
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten också
Självständigt arbete (examensarbete):
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete).
Övrigt:
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för inriktningen.
Nationella mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse:
För magisterexamen skall studenten
Färdighet och förmåga:
För magisterexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För magisterexamen skall studenten
Självständigt arbete (examensarbete):
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och praktiska prov som genomförs web-baserat eller på plats. Examinationen är utformad så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna för respektive kurs anges i kursplanen. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor, http://www.umu.se/regelverk/, samt vad som anges i kursplanen för respektive kurs.
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska examinatorn ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks. Ett beslut om betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas, både till fördel och till nackdel för studenten. Ett sådant beslut om rättelse fattas av examinator.
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. Hänvisning bifogas vid avslag.
Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 75 högskolepoäng. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan komma att förläggas utanför studieorten. Programmet ges delvis nätbaserat.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier och föreläsningar. Handledning sker fortlöpande både individuellt och i grupp under utbildningen.
Arbetsformer som främjar integrering mellan teoretiska och kliniska studier eftersträvas för att möjliggöra ökad komplexitet. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och kliniska studier utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen.
Under den verksamhetförlagda utbildningens olika inriktningar arbetar studenterna med komplexa case som examineras av lärare i seminarieform via e-mötesrum och där kliniska handledare är välkomna att delta. De VFU-placeringar som casen examineras inom är barnhälsovård, elevhälsa, kommunal hemsjukvård och hälso/vårdcentral. Under den verksamhetsförlagda utbildningen får studenten handledning inom kompetensområdet. Samverkan sker mellan kliniska handledare, huvudhandledare eller motsvarande och de av lärosätet anställda adjunkter/lektorer som ansvarar för examination av studenternas förmågor.
Samhälleliga, etiska och intersektionella aspekter som ålders-, genus-, klass- och kulturella aspekter problematiseras fortlöpande i utbildningen liksom ett regionalt, nationellt och internationellt perspektiv på hälsa/ohälsa belyses.
Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Utlandsstudier ses som en betydelsefull erfarenhet i den kommande yrkesfunktionen.
I samtliga kurser genomförs utvärderingar där studenter tillsammans med kursansvariga lärare medverkar till gemensam kvalitetsutveckling.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet.
Programöversikt (baskurser)
Hälsofrämjande omvårdnad och hälsokommunikation 7,5 hp
Hälsofrämjande omvårdnad – teorier och forskningsmetoder 7,5 hp
Läkemedelsbehandling och förskrivningsrätt för sjuksköterskor 15 hp
Kliniska bedömningar inom distriktssköterskans verksamhetsområde 7,5 hp
Barns och ungdomars hälsa och livsvillkor 7,5 hp
Vuxnas och äldres hälsa och livsvillkor 15 hp
Omvårdnad, examensarbete med inriktning mot distriktssköterska 15 hp
Examensarbete/självständigt arbete
Ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng ingår i utbildningen. Det självständiga arbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. Studenten skall utifrån samlad empirisk kunskap som förvärvats t ex genom kliniska studier, studiebesök, intervjuer och observationer fördjupa sina kunskaper inom specialistområdet. Teoretisk och empirisk kunskap skall integreras och vikt bör läggas vid att belysa patient- och närståendeperspektiv, etiska och samhälleliga aspekter liksom den förvärvade kunskapens betydelse för den specialistutbildade sjuksköterskans funktion som ledare i omvårdnadsarbetet. Studenten skall tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för den specialistutbildade sjuksköterskan och för fortsatta studier på avancerad nivå. Arbetet, som skall ha god vetenskaplig grund, kan utmynna i en systematisk litteraturgenomgång, en uppsats, en vetenskaplig artikel, alternativt ett förbättringsarbete eller ett informations-/ utbildningsmaterial kompletterad med en rapport över vetenskapligheten i framtagandet.
Av högskoleförordningen framgår att den som blir antagen till en utbildning men på grund av sjukdom eller andra skäl han/hon inte råder över inte kan ta den erbjudna platsen i anspråk just den termin utbildningen startar har i vissa fall möjlighet att få anstånd med studiestarten. Detta gäller även den som påbörjat en utbildning och tvingas avbryta den inom tre veckor från utbildningens start. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att ansökan lämnades in. Ansökan om anstånd med studiestarten skall, tillsammans med intyg som styrker skälen, så snart det är möjligt skickas in till Studentcentrum vid Umeå universitet. Beslut om anstånd fattas av chefen för Studentcentrum på delegation av rektor. Beslut att inte bevilja anstånd kan överklagas. Hänvisning bifogas vid avslag.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.
Studieuppehåll innebär i normalfallet ett uppehåll i studierna som i förväg anmälts till högskolan av studenten. Om studenten bedöms ha särskilda skäl att få fortsätta studierna efter uppehållet skall universitetet besluta om att bevilja platsgaranti vid viss termin efter studieuppehållet. Med särskilda skäl avses medicinska, sociala eller andra skäl (t.ex. föräldraledighet) som påverkar den studerandes möjligheter att fullfölja utbildningen i normal tid. Beslut om platsgaranti fattas enligt fastställd delegation. Såväl anmälan som beslut om studieuppehåll skall lämnas skriftligt.
Anmälan om studieuppehåll ska göras skriftligt till programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS). Av anmälan skall framgå eventuella skäl för platsgaranti samt när studierna beräknas återupptas. Eventuella intyg bifogas.
Ansökan om studieuppehåll med platsgaranti kan inlämnas tidigast efter att studierna påbörjats. Platsgaranti efter studieuppehåll beviljas för en begränsad tid, normalt en till tre terminer. Detta innebär ett åtagande att erbjuda studenten plats på utbildningen då studieuppehållet upphör.
I beslutet anges när studenten kan återuppta studierna och vilka förutsättningar som gäller för att ta platsen i anspråk. Beslutet kan vara förenat med ett förbehåll om att studenten efter studieuppehållet kommer att erbjudas plats på ett i beslutet angivet motsvarande utbildning eftersom utbildnings-/kurs planen kan vara förändrad eller vara under omarbetande när studierna återupptas.
Anmälan om återupptagande av studierna skall inges senast 15 april respektive 15 oktober. Den som inte återupptar studierna vid den tidpunkt som anges i beslutet eller som beviljas förlängt studieuppehåll anses ha gjort ett inte anmält studieavbrott.
Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas.
Den som anmält studieuppehåll men inte beviljats platsgaranti vid återkomst (studieuppehåll utan platsgaranti) skall ansöka om antagning till senare del på program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.
Beslut att inte bevilja student att få fortsätta studierna efter studieuppehåll (platsgaranti) kan överklagas. Hänvisning bifogas vid avslag.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.
Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett viss kurs- eller programtillfälle.
För regler om att återuppta studier efter avbrott m.m. se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.
Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.
Tröskelkrav
Tröskelkrav, dvs. de ev. särskilda behörighetskrav som måste vara uppfyllda för att få tillträde till viss kurs, anges i kursplanen.
Samvetsfrågor
Utbildningen kan innehålla moment om t.ex. abort, blodtransfusion, försöksdjursanvändning och dylikt. Vissa studenter kan känna samvetsbetänkligheter av etisk eller religiös natur inför sådana moment. För godkänd specialistsjuksköterskeexamen krävs inhämtande av kunskaper inom sådana områden.
Fusk och plagiat
Att fuska är ett regelbrott som Umeå universitet ser allvarligt på och som kan leda till disciplinära åtgärder. För mer information om vad som menas med fusk och plagiat, vad som händer om man fuskar och hur man kan undvika det se http://www.student.umu.se/digitalAssets/123/123130_06396_bld_fusk-o-plagiat.pdf.
Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i högskolelagen, (1992:1434), högskoleförordningen, (1993:100) samt i det regelverk som gäller vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/regelverk/.
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2016 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS) beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som följt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.