Engelskt namn: Graduate Programme in Primary Health Care
Denna utbildningsplan gäller: HT19 och tillsvidare
Utbildningsplan för program med start HT19
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT19
Utbildningsplan för program med start mellan HT17 och fram till HT19
Utbildningsplan för program med start mellan HT16 och fram till HT17
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT16
Programkod: VYDIS
Högskolepoäng: 75
Diarienummer: 3.1.3-1068-15
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Fakultetsnämnden, 2012-08-24
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2022-03-24
För tillträde till utbildningen krävs: Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Yrkesexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en specialistsjuksköterskeexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Examen utfärdas med inriktning mot distriktssköterska. Specialistsjuksköterskeexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Specialist Nursing. Examen utfärdas med inriktning mot Primary Health Care.
Magisterexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan även erhålla en Medicine magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Medicine magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Medical Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet omvårdnad (Nursing).
Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
Nationella mål för specialistsjuksköterskeexamen
Kunskap och förståelse:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten
Färdighet och förmåga:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska ska studenten också
Examensarbete (självständigt arbete):
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete (självständigt arbete).
Övrigt:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för inriktningen.
Nationella mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse:
För magisterexamen ska studenten
Färdighet och förmåga:
För magisterexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För magisterexamen ska studenten
Examensarbete (självständigt arbete):
För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och praktiska prov som genomförs web-baserat eller på plats. Examinationen är utformad så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna för respektive kurs anges i kursplanen. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor samt vad som anges i kursplanen för respektive kurs.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 75 högskolepoäng. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan komma att förläggas utanför studieorten. Programmet ges delvis nätbaserat.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier och föreläsningar. Handledning sker fortlöpande både individuellt och i grupp under utbildningen.
Arbetsformer som främjar integrering mellan teoretiska och kliniska studier eftersträvas för att möjliggöra ökad komplexitet. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och kliniska studier utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen.
Under den verksamhetsförlagda utbildningens olika inriktningar arbetar studenterna med komplexa case som examineras av lärare i seminarieform via e-mötesrum och där kliniska handledare är välkomna att delta. De VFU-placeringar som casen examineras inom är barnhälsovård, elevhälsa, kommunal hemsjukvård och hälso/vårdcentral. Under den verksamhetsförlagda utbildningen får studenten handledning inom kompetensområdet. Samverkan sker mellan kliniska handledare, huvudhandledare eller motsvarande och de av lärosätet anställda adjunkter/lektorer som ansvarar för examination av studenternas förmågor.
Samhälleliga, etiska och intersektionella aspekter som ålders-, genus-, klass- och kulturella aspekter problematiseras fortlöpande i utbildningen liksom ett regionalt, nationellt och internationellt perspektiv på hälsa/ohälsa belyses.
Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Utlandsstudier ses som en betydelsefull erfarenhet i den kommande yrkesfunktionen.
I samtliga kurser genomförs utvärderingar där studenter tillsammans med kursansvariga lärare medverkar till gemensam kvalitetsutveckling.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet förutsatt att man uppfyller behörighetskraven för tillträde till aktuell/-a kurs/-er.
Programöversikt (baskurser)
Hälsofrämjande omvårdnad och hälsokommunikation 7,5 hp
Hälsofrämjande omvårdnad – teorier och forskningsmetoder 7,5 hp
Läkemedelsbehandling och förskrivningsrätt för sjuksköterskor 15 hp
Barns och ungdomars hälsa och livsvillkor 7,5 hp
Kliniska bedömningar inom distriktssköterskans verksamhetsområde 7,5 hp
Vuxnas och äldres hälsa och livsvillkor 15 hp
Omvårdnad, examensarbete med inriktning mot distriktssköterska 15 hp
Examensarbete (självständigt arbete)
Ett examensarbete omfattande 15 högskolepoäng ingår i utbildningen. Examensarbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. Studenten ska utifrån samlad empirisk kunskap som förvärvats t ex genom kliniska studier, studiebesök, intervjuer och observationer fördjupa sina kunskaper inom specialistområdet. Teoretisk och empirisk kunskap ska integreras och vikt bör läggas vid att belysa patient- och närståendeperspektiv, etiska och samhälleliga aspekter liksom den förvärvade kunskapens betydelse för den specialistutbildade sjuksköterskans funktion som ledare i omvårdnadsarbetet. Studenten ska tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för den specialistutbildade sjuksköterskan och för fortsatta studier på avancerad nivå. Arbetet, som ska ha god vetenskaplig grund, kan utmynna i en systematisk litteraturgenomgång, en uppsats, en vetenskaplig artikel, alternativt ett förbättringsarbete eller ett informations-/ utbildningsmaterial kompletterad med en rapport över vetenskapligheten i framtagandet.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Studentcentrum/Antagning efter att studenten fått ett positivt antagningsbesked. Det är möjligt att överklaga ett negativt beslut om anstånd med studiestart till Överklagandenämnden för högskolan.
Regler för studieuppehåll och studieavbrott finns beskrivna i Högskoleförordningen (1993:100), Antagningsordningen vid Umeå universitet och Regelverket för studieadministration. Ett beviljat studieuppehåll innebär att studenten vid återkomst efter studieuppehållet är garanterad en plats (platsgaranti) på utbildningen under en bestämd tidsperiod. Skäl för att garanteras studieplats efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter. Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av ansvarig institution.
Högskolans beslut om ett beviljat studieuppehåll ska avse en bestämd tidsperiod. Om den aktuella utbildnings- eller kursplanen antas ha blivit förändrad vid den tidpunkt när studierna ska återupptas efter ett studieuppehåll, kan studenten erbjudas plats på en motsvarande utbildning. Detta ska då anges i beslutet om studieuppehåll. För studenter som betalar studieavgifter, har uppehållstillstånd för studier eller som beviljats stipendier kan dessa påverkas av ett studieuppehåll.
Student som inte beviljats studieuppehåll enligt ansökan har rätt att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieavbrott kan anmälas av studenten eller konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studenten inte är garanterad plats vid anmälan om återupptagande av studier. Studieavbrottet kan vara självvalt av studenten eller orsakat av att studenten inte uppnår behörighetskrav för senare kurser.
Tröskelkrav
Tröskelkrav, dvs. de ev. särskilda behörighetskrav som måste vara uppfyllda för att få tillträde till viss kurs, anges i kursplanen.
Samvetsfrågor
Utbildningen kan innehålla moment om t.ex. abort, blodtransfusion, försöksdjursanvändning och dylikt. Vissa studenter kan känna samvetsbetänkligheter av etisk eller religiös natur inför sådana moment. För godkänd specialistsjuksköterskeexamen krävs inhämtande av kunskaper inom sådana områden.
Fusk och plagiat
Att fuska är ett regelbrott som Umeå universitet ser allvarligt på och som kan leda till disciplinära åtgärder. För mer information se Handläggningsordning för disciplinärenden.
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2019 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS) beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som följt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.