"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Magisterprogram i bildterapi, 60 hp

Engelskt namn: Graduate Programme in Art Therapy

Denna utbildningsplan gäller: VT16 och tillsvidare

Programkod: VABIL

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: 513-2538-08

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2008-06-16

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2015-12-17

Behörighetskrav

Högskoleexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom vård, socialt arbete eller lärarexamen omfattande minst 180 hp samt specialpedagogexamen eller kandidatexamen i specialpedagogik. Den sökande skall också ha genomgått bildterapi och/eller psykoterapi omfattande minst 30 timmar. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Examen

Magisterexamen med bildterapi som huvudområde.

Degree of Master of Medical Science (60 credits) in Art Therapy

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 9§) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå:

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa insikt om ämnesområdets möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov och muntlig examination i seminarieform. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformer anges i aktuella kursplaner.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.

Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem. Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det. Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programrådet begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.
(Högskoleförordningen 6 kap §§ 10-11, Regelsamling för grundutbildning vid Umeå universitet 2005-04-26)
 

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. Programmet genomförs som halvtidsstudier med sammankomster på studieorten. De första 30 högskolepoängen är i huvudsak teoretiska baskurser på avancerad nivå. De följande 30 högskolepoängen utgörs av tillämpning av bildterapi i klientarbete, samt ett självständigt examensarbete. Undervisningen är i huvudsak problemorienterad, vilket innebär aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande och egen problemlösning. Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Huvudområdet bildterapi omfattar kunskap om och studier av människans skapande förmåga och uttryck, sambandet mellan bildskapande och hälsa, samt hur bildskapande kan användas terapeutiskt. Bildterapi är disciplinövergripande, det bygger på kunskaper från huvudsakligen områdena konst, pedagogik, psykologi och vård.

För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Handledare för examensarbetet skall vara disputerad.

I programmet kan fria kurser vid andra institutioner/fakulteter inom eller utom Sverige som bedöms adekvata utifrån utbildningens mål ingå.

Programöversikt

Bildterapins grunder, 30 högskolepoäng

Bildens roll i samhället 7,5 högskolepoäng        
Klienten i den bildterapeutiska relationen 7,5 högskolepoäng
Vetenskaplig metod och teori för bildterapi 15 högskolepoäng


Bildterapi tillämpning och fördjupning, 30 högskolepoäng

Bildterapi i klientarbe 8 högskolepoäng
Bildterapeutens professionella roll 7 högskolepoäng
Examensarbete   15 högskolepoäng

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos Studentcentrum. Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
 

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
 

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Avrådan

Om det hos lärare, programansvarig eller utbildningsledningen uppstår tveksamhet om studentens möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om dennes lämplighet att utöva det yrke utbildningen förbereder för bör studenten avrådas från fortsatta studier inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av utbildningsansvariga i samråd med lärare, studievägledare och studenten i fråga.

Övrigt

Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy se http://www.student.umu.se/regelsamlingen