"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogram i arbetsterapi, 120 hp

Engelskt namn: Master's Programme in Occupational Therapy

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VAARM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: 513-845-07

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2007-02-26

Behörighetskrav

Kandidatexamen i arbetsterapi eller arbetsterapeutexamen om minst 180 högskolepoäng varav minst 15 högskolepoäng vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Examen

Masterexamen med arbetsterapi som huvudområde.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 9§) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • yttterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • tveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse

För masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Lokala mål för aktuell examen

Mål för masterexamen i Arbetsterapi vid Umeå Universitet              

För masterexamen i arbetsterapi skall också de preciserade krav gälla som Umeå universitet har bestämt inom ramen för Umeå universitets lokala examensordning.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov och muntlig examination i seminarieform. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.
Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.

Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programkommittén begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.
(Högskoleförordningen 6 kap §§ 10-11, Regelsamling för grundutbildning vid Umeå universitet 2005-04-26)

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare informa­tion se högskoleförordningen samt:
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningen är organiserad som distanskurs och omfattar 120 högskolepoäng. Viss del av utbildningen är nätbaserad. De första 30 högskolepoängen är i huvudsak teoretiska baskurser på avancerad nivå, därefter följer ett självständigt ärbete om 30 högskolepoäng. Ytterligare kurspoäng är teoretiska baskurser och valbara kurser. En succesiv fördjupning av förväntade studieresultat sker huvudsakligen utifrån dimensionerna forskningsförberedande kunskap och ämneskomplexitet, varför ordningen på de ingående kurserna bestäms i samråd mellan student och kursansvarig/studievägledare i en individuell studieplan. Efter de första 60 högskolepoängen kan studenten välja att avsluta sina studier och ansöka om magisterexamen.

Studierna som i  huvudsak är problemorienterade kännetecknas av en hög grad av självständighet, aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och värdering utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och föreläsningar. Ålders- och genus aspekter belyses fortlöpande i utbildningen liksom ett globalt perspektiv på hälsa/ohälsa. Under baskurserna sker individuella val av fördjupningsområde. Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet.
I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Kurs Högskolepoäng Nivå
Vetenskaplig teori och metodik med fokus på forskninginom arbetsterapi 15 hp Avancerad
Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat till arbetsterapeutiska teorieroch modeller 15 hp Avancerad
 Självständigt arbete  (examensarbete)          30 hp Avancerad
Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik
(olika statistiska metoder, kvalitativ metod etc.)
15 hp Avancerad
Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalysersamt genomförande av metaanalys. 15 hp Avancerad
Mätmetoder inom arbetsterapi 15 hp Avancerad
Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv. Valbara kurser 15 hp Avancerad



Kurser i huvudområdet arbetsterapi på Masternivå

Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat
till arbetsterapeutiska teorier och modeller                                                 15 hp

Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik (olika statistiska
metoder, kvalitativ metod etc.)                                                                 15 hp

Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalyser samt genomförande av
metaanalys.                                                                                            15 hp
 
Mätmetoder inom arbetsterapi, valbar kurs/er                                             15 hp                           

Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv.
Valbara kurser                                                                                        15 hp

Självständigt arbete (examensarbete)                                                        30 hp

Obligatoriska kurser/baskurser
Vetenskaplig teori och metodik med fokus på forskning  inom arbetsterapi   15 hp

Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat till
arbetsterapeutiska teorier och modeller                                                     15 hp

Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalyser samt genomförande
av metaanalys                                                                                        15 hp

Examensarbete                                                                                      30 hp

Valbara kurser

Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik (olika statistiska metoder,
kvalitativ metod etc.)                                                                                15 hp

Mätmetoder inom arbetsterapi                                                                  15 hp

Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv                                       15 hp

Examensarbete/självständigt arbete

För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
                           

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvård­nadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Övrigt

Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten se  

http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf