Engelskt namn: Master's Programme in Occupational Therapy
Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT25
Utbildningsplan för program med start mellan HT23 och fram till HT25
Utbildningsplan för program med start mellan HT17 och fram till HT23
Utbildningsplan för program med start innan HT17
Programkod: VAARM
Högskolepoäng: 120
Diarienummer: 513-845-07
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2007-02-26
Kandidatexamen i arbetsterapi eller arbetsterapeutexamen om minst 180 högskolepoäng varav minst 15 högskolepoäng vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Masterexamen med arbetsterapi som huvudområde.
(Högskolelagen 1 kap 9§) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
Mål för masterexamen i Arbetsterapi vid Umeå Universitet
För masterexamen i arbetsterapi skall också de preciserade krav gälla som Umeå universitet har bestämt inom ramen för Umeå universitets lokala examensordning.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov och muntlig examination i seminarieform. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.
Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.
Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.
Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det.
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programkommittén begära byte av examinator.
Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.
(Högskoleförordningen 6 kap §§ 10-11, Regelsamling för grundutbildning vid Umeå universitet 2005-04-26)
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Utbildningen är organiserad som distanskurs och omfattar 120 högskolepoäng. Viss del av utbildningen är nätbaserad. De första 30 högskolepoängen är i huvudsak teoretiska baskurser på avancerad nivå, därefter följer ett självständigt ärbete om 30 högskolepoäng. Ytterligare kurspoäng är teoretiska baskurser och valbara kurser. En succesiv fördjupning av förväntade studieresultat sker huvudsakligen utifrån dimensionerna forskningsförberedande kunskap och ämneskomplexitet, varför ordningen på de ingående kurserna bestäms i samråd mellan student och kursansvarig/studievägledare i en individuell studieplan. Efter de första 60 högskolepoängen kan studenten välja att avsluta sina studier och ansöka om magisterexamen.
Studierna som i huvudsak är problemorienterade kännetecknas av en hög grad av självständighet, aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och värdering utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och föreläsningar. Ålders- och genus aspekter belyses fortlöpande i utbildningen liksom ett globalt perspektiv på hälsa/ohälsa. Under baskurserna sker individuella val av fördjupningsområde. Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet.
I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
Kurs | Högskolepoäng | Nivå |
Vetenskaplig teori och metodik med fokus på forskninginom arbetsterapi | 15 hp | Avancerad |
Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat till arbetsterapeutiska teorieroch modeller | 15 hp | Avancerad |
Självständigt arbete (examensarbete) | 30 hp | Avancerad |
Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik (olika statistiska metoder, kvalitativ metod etc.) | 15 hp | Avancerad |
Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalysersamt genomförande av metaanalys. | 15 hp | Avancerad |
Mätmetoder inom arbetsterapi | 15 hp | Avancerad |
Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv. Valbara kurser | 15 hp | Avancerad |
Kurser i huvudområdet arbetsterapi på Masternivå
Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat
till arbetsterapeutiska teorier och modeller 15 hp
Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik (olika statistiska
metoder, kvalitativ metod etc.) 15 hp
Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalyser samt genomförande av
metaanalys. 15 hp
Mätmetoder inom arbetsterapi, valbar kurs/er 15 hp
Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv.
Valbara kurser 15 hp
Självständigt arbete (examensarbete) 30 hp
Obligatoriska kurser/baskurser
Vetenskaplig teori och metodik med fokus på forskning inom arbetsterapi 15 hp
Fördjupning inom relevant arbetsterapeutiskt kunskapsområde relaterat till
arbetsterapeutiska teorier och modeller 15 hp
Evidensbaserad arbetsterapi och metaanalyser samt genomförande
av metaanalys 15 hp
Examensarbete 30 hp
Valbara kurser
Valbar fördjupning inom vetenskaplig metodik (olika statistiska metoder,
kvalitativ metod etc.) 15 hp
Mätmetoder inom arbetsterapi 15 hp
Hälsa och rehabilitering ur ett aktivitetsperspektiv 15 hp
Examensarbete/självständigt arbete
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.
Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten se
http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf