"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Magisterprogram i arbetsterapi, 60 hp

Engelskt namn: Graduate Programme in Occupational Therapy

Denna utbildningsplan gäller: HT10 och tillsvidare

Programkod: VAARB

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: 513-834-07

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2007-02-26

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2010-12-16

Behörighetskrav

Kandidatexamen i arbetsterapi eller arbetsterapeutexamen om minst 180 högskolepoäng varav minst 15 högskolepoäng vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Examen

Magisterexamen med arbetsterapi som huvudområde.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 9§)  Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse

För magisterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete och
  • visa fördjupad metodkunskap inom det huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För magisterexamen skall studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)

För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga prov och muntlig examination i seminarieform. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov.

Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.

Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos programkommittén begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.

(Högskoleförordningen 6 kap §§ 10-11, Regelsamling för grundutbildning vid Umeå universitet 2005-04-26)

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd  eller underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. Programmet genomförs som halvtidsstudier på distans. Del av undervisningen är nätbaserad. De första 30 högskole-poängen är i huvudsak teoretiska baskurser på avancerad nivå., därefter följer ett självständigt arbete motsvarande 30 högskolepoäng.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Kurser

1. Arbetsterapi - Vetenskaplig teori och metod, 15 hp
2. Klinisk tillämpning av arbetsterapeutiska teorier och modeller, 15 hp (2 x 7,5 hp)
3. Arbetsterapi - Examensarbete, 30 hp

Fria kurser

I programmet kan fria kurser vid andra institutioner / fakulteter inom eller utom Sverige som bedöms adekvata utifrån utbildningens mål ingå.

Examensarbete/självständigt arbete

I utbildningen ingår ett självständigt vetenskapligt arbete omfattande 30 högskolepoäng. Det självständiga arbetet syfter till ett manuskript som skall kunna skickas in för publikation till en vetenskaplig tidskrift. Handledare för examensarbetet skall vara disputerad.

Som första moment ingår att utforma en skriftlig projektplan (PM), därefter följer att planera och genomföra examensarbetet. Fortlöpande arbetsseminarier kring aktuella projektarbeten genomförs vid olika kurstillfällen i magisterkursen.  I arbetet skall studenten fördjupa sina teoretiska kunskaper via vetenskapliga artiklar och kunna kritiskt granska samt värdera forskningsarbeten av relevans för det egna projektet.

Studenten skall tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för examensarbete på avancerad nivå. För att påbörja examensarbetet krävs grundläggande behörighet, kandidatexamen i arbetsterapi eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen samt vetenskaplig metod, 15 hp, på avancerad nivå.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Övrigt

Plagiatpolicy

För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten se
www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf