Engelskt namn: Study Programme for Sport Sciences
Denna utbildningsplan gäller: HT07 och tillsvidare
Programkod: SGIDR
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 502-1380-12
Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-07
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i huvudområdet idrottspedagogik (Sport Education).
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)
Kunskap och förståelse
– visa kunskaper om idrottsområdets historiska utveckling och historiska grund för att självständigt identifiera, analysera och förstå skiftande sammanhang inom idrottsområdet och hälso-/friskvårdsområdet,
– visa fördjupade kunskaper i idrottspedagogik och grundläggande kunskaper i idrottsmetodik, idrottsmedicin, idrottspsykologi, företagsekonomi och kostvetenskap, idrottsjuridik, informatik eller friskvårdsmetodik beroende på inriktning,
– visa på kvalificerade kunskaper för att utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska problemställningar kunna bedöma och värdera förhållanden på individ-, grupp, organisations- och sam-hällsnivå i idrottsfrågor eller hälso-/friskvårdsfrågor,
– visa kunskaper i att kunna planera, leda, genomföra och utvärdera utvecklings- och förändrings-arbete inom idrottsområdet och/eller hälso-/friskvårdsområdet, i ideell, privat och offentlig verksamhet,
– visa kunskaper som ger möjlighet att arbete med lednings- och utbildningsfrågor särskilt inom områden som rör idrott, fysisk aktivitet och hälsa/friskvård.
– visa kunskaper som ger behörighet till fortsatta studier på magister- och master nivå i idrottspedagogik/pedagogik.
Färdighet och förmåga
– visa förmåga att självständigt identifiera, analysera och förstå skiftande sammanhang inom idrottsområdet och hälso-/friskvårdsområdet,
– visa förmåga att kunna kombinera de ämnesspecifika kunskaperna med ett pedagogiskt synsätt,
– visa på kvalificerade färdigheter i att bedöma och värdera förhållanden på individ-, grupp, organisations- och samhällsnivå i idrotts- eller hälso-/friskvårdsfrågor,
– visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera utvecklings- och förändringsarbete inom idrottsområdet och/eller hälso-/friskvårdsområdet, i ideell, privat och offentlig verksamhet,
– visa kvalificerade färdigheter i skriftlig framställning och grundläggande färdigheter i muntlig framställning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– visa förmåga till kritisk läsning av vetenskapliga texter,
– vara orienterad i aktuella informationsteknologiska verktyg,
– visa en förmåga att kunna arbete med idrotts- och friskvårdsfrågor på ett tillförlitligt och förtroendefullt sätt.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.
Vid prövning av den studerandes kunskaper och färdigheter skall, i fråga om tillämpliga kurser och moment, även självständigt omdöme och förmåga till kritisk analys beaktas. Prövningen inriktas så att den särskilt beaktar integrering av kunskaper och färdigheter. Prov kan ske fortlöpande och i slutet av moment eller kurs. Prövningen är i regel skriftlig men även andra former av examination förekommer.
På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Idrottsvetenskapliga programmet består av ett inledande basblock omfattande 90 högskolepoäng. Därefter väljer studenten en inriktning omfattande 90 högskolepoäng:
Val av inriktning görs under tredje terminen.
I respektive inriktning ingår ett examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet idrottspedagogik.
Av programöversikten framgår att alla kurser är obligatoriska i det inledande basblocket (termin 1-3) samt inom respektive fördjupningsalternativ:
Inriktningarna är relaterade till arbetsmarknaden där idrottsvetenskaplig kunskap och kompetens efterfrågas. Genomgående finns inslag av arbetslivsanknytning i programmets kurser. Särskild möjlighet till arbetslivsanknytning finns under examensarbetet genom samverkan med extern uppdragsgivare.
Examensarbete/självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i huvudämnet idrottspedagogik. Inom ramen för programmet erbjuds studenten att välja mellan att göra examensarbete på uppdrag av extern part (Praktik med examensarbete i Idrottspedagogik 15 hp) alternativt utan extern part (Kandidatuppsats i idrottspedagogik 15 hp).
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
2IP003
Idrottspedagogik baskurs I 22,5 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2ID007
Leadership in Sport and Health Promotion Activities 7,5 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
3ID008
Idrottsmedicin G1 15 hp
Grundnivå
Idrottsmedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PS057
Idrottspsykologi för idrottsvetenskapliga programmet 15 hp
Grundnivå
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2IP005
Idrottspedagogik baskurs II 15 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2FE215
Företagsekonomi A IVP 15 hp
Grundnivå
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inriktning ledarskap och hälsa/friskvård:
2KN023
Kost och näring för idrottsvetenskapliga programmet 15 hp
Grundnivå
Kostvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IP000
Idrottspedagogik och hälsopromotion 15 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Inriktning ledarskap och organisation:
2IP006
Idrottspedagogik och sport management 22,5 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IN018
Informationsteknologi för projektarbete 7,5 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Inriktning ledarskap och hälsa/friskvård:
2IP002
Idrottspedagogik, ledarskap och friskvård 7,5 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IP001
Friskvårdsmetodik 7,5 hp
Grundnivå
Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
3ID009
Idrottsmedicin G2 vuxenhälsa 15 hp
Grundnivå
Idrottsmedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Inriktning ledarskap och organisation:
2JU046
Idrottsjuridik 15 hp
Grundnivå
Rättsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2FE021
Företagsekonomi A61 15 hp
Grundnivå
Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Båda inriktningarna:
Idrottspedagogisk forskning II 15.0 Hp
Examensarbete i idrottspedagogik, 15 hp
Alternativt:
Examensarbete i idrottspedagogik med praktik, 15 hp