Denna utbildningsplan gäller: HT25
och tillsvidare
Programkod: SAMAR
Högskolepoäng: 60
Diarienummer: FS 3.1.3-1470-24
Ansvarig fakultet:
Beslutad av: Rektor, 2024-08-30
Behörighetskrav
Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Examen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan en student som ansökt om examen erhålla en ekonomie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor (se Umeå universitets hemsida). Ekonomie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet företagsekonomi (Business Administration) med inriktningen marknadsföring (Marketing).
Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå
Utbildningen är på avancerad nivå. Målen för utbildning på avancerad nivå återfinns i högskolelagen 1 kap. 9 §.
Nationella mål för aktuell examen
De nationella målen för examen återfinns i Högskoleförordningens bilaga 2.
Examinationsformer
I respektive kursplan framgår vilka examinationsformer som används i varje enskild kurs.
Betyg
I respektive kursplan framgår vilka betygsgrader som används inom kursen.
Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs i programmet, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.
Allmänt
Programmet startar enbart på hösttermin och ges som heltidsstudier.
Under rubriken "Studieplan" framgår de kurser som ingår i programmet i den ordning de läses. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras.
Allmänt Obligatoriska kurser är de kurser som alla studenter inom programmet normalt läser. En student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på alla obligatoriska kurser under förutsättning att behörighetskraven för aktuell kurs är uppfyllda. Behörighetskrav anges i respektive kursplan.
Fria kurser inom programmet söks i öppen konkurrens. Fria kurser kan läsas vid Umeå universitet eller andra lärosäten i Sverige eller utomlands.
Läsperioder Programmet är ettårigt och består av två terminer om vardera ca 20 veckor.
Undervisning och lärandeformer Programmet ges i sin helhet på engelska.
Examensarbete/Självständigt arbete För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng i företagsekonomi.
Anstånd med studiestart
Information om anstånd med studiestart finns på Umeå universitets hemsida.
Studieuppehåll
Information om studieuppehåll finns på Umeå universitets hemsida.
Studieavbrott
Information om studieavbrott finns på Umeå universitets hemsida.
Övrigt
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
Studieplan
Giltig från: HT25
För att få veta vad obligatoriska, valbara och fria kurser innebär, se under rubriken "Allmänt" ovan.
Termin 1
Strategisk marknadsföringsledning, 30 hp Obligatorisk
Termin 2
Fria kurser, 15 hp Företagsekonomi, magisteruppsats I, 15 hp Obligatorisk