"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Nordisk master i socialt arbete och välfärd - masterprogram, 120 hp

Engelskt namn: Master in Social Work and Welfare within a Nordic Perspective

Denna utbildningsplan gäller: HT17 och tillsvidare

Programkod: SAAVM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: FS 3.1.3-853-14

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-11-30

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen (180 högskolepoäng) inom det samhällsvetenskapliga/beteendevetenskapliga området, eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Därutöver krävs engelska från gymnasieskolan för grundläggande behörighet till högskolestudier.

Examen

Programmet ges gemensamt av universitet i Stavanger, Norge, Universitetet i Ålborg, Danmark och Umeå universitet och siktar mot en gemensam examen (Joint Degree). I enlighet med 6 kap. 11 § i Högskoleförordningen (SFS 1993:100) utfärdas examen gemensamt av Universitet i Stavanger, Norge, Universitetet i Ålborg, Danmark och Umeå universitet. Ansökan om examen ställs till och administreras av Universitet i Stavanger, Norge.

Antagning till programmet görs av universitetet i Stavanger. Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http:http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet socialt arbete (Social Work).

 

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

 

Nationella mål för aktuell examen

Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att
planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)
 

Examinationsformer

Examinationsformerna varierar beroende på ämnets karaktär och omfattning, kursens uppläggning, pedagogiska metoder m.m. Examination sker genom skriftlig och/eller muntlig tentamen normalt i slutet en kurs och/eller i form av fortlöpande uppgifter under kursens gång. Se aktuella kursplaner.
 

Betyg

Då programmet är en samverkan mellan universitet i flera länder tillämpas olika betygssystem på grund av att de involverade institutionernas universitet har olika betygssystem. Varje institution använder det betygssystem som råder vid respektive lärosäte. Nedanstående gäller den del av programmet som ges vid Umeå universitet.
A Utmärkt
B Mycket bra
C Bra
D Tillfredsställande
E Tillräckligt
Fx Underkänd, något mer arbete krävs
F Underkänd, mycket mer arbete krävs
Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall motiveras skriftligt.

Den del av utbildningen som en student har genomgått med godkänt resultat inom ramen för det gemensamma programmet kommer att tillgodoräknas vid Umeå universitet utan särskild prövning.

 

Allmänt

Programmet ges gemensamt av universitet i Stavanger, Norge, Universitetet i Ålborg, Danmark och Umeå universitet, en så kallad Joint Degree.
Av programöversikten nedan framgår hur programmet är upplagt med kurser vid respektive lärosäte. Första terminen läses i Stavanger, termin två ges vid Umeå universitet och tredje terminen i Ålborg. Studenterna kan därefter välja studieort för den avslutande terminen och skrivandet av masteruppsatsen.  
Antagning till programmet görs av universitetet i Stavanger. Regler som rör genomförande av utbildningen kan variera mellan de olika ländernas lärosäten. De regler som anges i denna utbildningsplan gäller för den del av utbildningen som ges vid Umeå universitet.
Kurserna läses i den ordning som anges i utbildningsplanen, ordningen på kurserna kan emellertid komma att ändras.

Programmet siktar mot en masterexamen om 120 högskolepoäng och programupplägget har ingen utgång för magisterexamen.

Självständigt arbete (examensarbete)
För aktuell masterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet socialt arbete.

Programöversikt

Kurser Termin
Department of Social Studies, Faculty of Social Sciences, University of Stavanger (termin 1) 1 2 3 4
WELFARE PRACTICE AND SOCIAL WORK THEORIES (10 ECTS) X        
ETHICAL REFLECTIONS IN CONTEXTUAL SOCIAL WORK (10 ECTS)      
NORDIC MODELS OF GENDER EQUALITY AND WELFARE (10 ECTS)
 
X        
Department of Social Work, Umeå University (termin 2)        
Migration, integration och etniska relationer i socialt arbete, 15 hp
(MIGRATION, INTEGRATION AND ETHNIC RELATIONS IN SOCIAL WORK (15 ECTS)
     
Kvalitativ metod i socialt arbete 7,5 hp
(QUALITATIVE METHODS IN SOCIAL WORK (7,5 ECTS)
     
Kvantitativ metod för samhällsvetenskaperna, 7,5 hp
(QUANTITATIVE RESEARCH METHODS FOR THE SOCIAL SCIENCES (7,5 ECTS)
 
     
Department of Sociology and Social Work, Faculty of Social Sciences, University of Aalborg (termin 3)        
PROBLEM BASED LEARNING (15 ECTS)      
FIELD STUDY (5 ECTS)      
PRACTICE RESEARCH AND SERVICE USER PERSPECTIVES (10 ECTS)
 
     
Students own choice of University (termin 4)        
Masteruppsats, 30 hp
(MASTER THESIS (30 ECTS)
      X

Studieuppehåll

Studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studerandefackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
 

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
 

Övrigt

För att få registrera sig på nästkommande kurs skall de förkunskapskrav som finns angivna i kursplanerna vara uppfyllda.