"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Religionsvetarprogrammet - masterutbildning, 60 hp

Engelskt namn: Religious Studies Programme - Master Education

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och tillsvidare

Programkod: RAREM

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: 511-788-10

Ansvarig fakultet:

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2010-03-24

Behörighetskrav

För behörighet krävs magisterexamen i religionsvetenskap eller teologi eller motsvarande exempelvis kandidatexamen i religionsvetenskap eller teologi samt ytterligare 60 högskolepoäng, varav minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå och där minst 30 högskolepoäng är inom något av huvudområdena religionsvetenskap eller teologi.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten beroende på inriktning inom huvudområdet efter ansökan erhålla en Filosofie masterexamen respektive Teologie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/ Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Arts och Teologie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Arts in Theology. Examen utfärdas i huvudområdet religionsvetenskap (Religion and Theology) inom någon av inrikningarna religionsvetenskapliga samhällsstudier (Social Science of Religion) eller historisk-systematisk teologi. (Historical- Systematic Theology).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Beskrivning av utbildning på avancerad nivå
(Högskolelagen 1 kap 9 §) Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
– ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
– utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
– utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete (Lag 2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete, och
– visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Lokala mål för aktuell examen

Inriktning (a) Historisk-systematisk teologi
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
– analysera och värdera historiska och teologiska frågeställningar och problem,
– redogöra för och analysera ”klassiska” historiska teologiska positioner, och
– relevansbedöma dem i relation till en given empiriskt föreliggande situation,
– beskriva och analysera de kristna traditionernas roller och uttrycksformer i mångkulturella situationer, och
– kritiskt granska de kristna traditionernas roll i relation till andra religioner och livsåskådningar;
Färdighet och förmåga
– argumentera för/emot och bearbeta teologiska tolkningar, tolkningstraditioner och ställningstaganden i relation till en given kontext,
– uppvisa förmåga att analysera olika kunskapskällor och material med inriktning mot att självständigt planera och utföra studie- och forskningsprojekt,
– beskriva och analysera uppkomst, utveckling och spridning av religiösa föreställningar och teologiska uppfattningar, i historia och nutid, lokalt och globalt;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– beskriva och analysera bärkraften hos en teologisk argumentation i mötet med andra religiösa traditioner och teologiska utgångspunkter,
– analysera, motivera och förmedla egna ställningstaganden i historiska och teologiska frågor,
– analysera förutsättningarna för teologiska samtal i religionsmöten, i historia och nutid, lokalt och globalt,
– självständigt utveckla teologisk teori för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
Inriktning (b) Religionsvetenskapliga samhällsstudier
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
– beskriva och analysera religion, individ, samhälle och kultur och samspelet mellan på mikro-, meso- och makroplanet,
– redogöra för och analysera ”klassiska” religionsvetenskapliga teoretiska positioner och relevansbedöma dem i relation till en given empiriskt föreliggande situation;
Färdighet och förmåga
– behärska metoder för bearbetning och analys av olika slag av data, i skilda teoretiska och materiella/empiriska kontexter,
– uppvisa förmåga att analysera olika kunskapskällor och material med inriktning mot att självständigt planera och utföra studie- och forskningsprojekt,
– beskriva och analysera uppkomst, utveckling och spridning av religiösa föreställningar och beteendemönster, i historia och nutid, lokalt och globalt;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– beskriva och analysera religion och religiositet i samhällen med varierande grader av mångkulturalitet,
– analysera, motivera och förmedla egna teoretiska och metodologiska ställningstaganden,
– beskriva och analysera religionsmöten och religiösa förändringsprocesser i historia och nutid, lokalt och globalt,
– självständigt utveckla teori för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.

Examinationsformer

Examinationsformer
Examination på olika kurser sker med skriftliga eller muntliga prov. Examinerande gruppövningar och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning kan förekomma.

Betyg

Betyg
På de olika kurserna ges betygen Underkänt (U), Godkänt (G) samt Väl Godkänt (VG). En student kan inte höja betyget på en redan godkänd kurs.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare informa¬tion se högskoleförordningen samt www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Under de två terminerna sker fördjupning inom en av inriktningarna inom programmet, 
(a) Historisk-systematisk teologi
(b) Religionsvetenskapliga samhällstudier

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Övrigt

Studievägledning lämnas inom ramen för undervisningen eller av studievägledaren vid institutionen för religionsvetenskap.