Engelskt namn: Dental Hygienist Programme
Denna utbildningsplan gäller: HT22 och tillsvidare
Utbildningsplan för program med start HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT19 och fram till HT22
Programkod: OYTHY
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: FS 3.1.3-923-21
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Rektor, 2018-10-02
Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2021-04-22
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en tandhygienistexamen samt en odontologie kandidatexamen med Oral hälsa som huvudområde i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor dnr: 3.1.5-1520-18.
Tandhygienistexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science in Dental Hygiene.
Kandidatexamen i Oral hälsa översätts på engelska till Degree of Bachelor of Dental Science (Main field of study: Oral Health).
Högskolelagens 1 kap 8 §
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
Omfattning
Tandhygienistexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.
Mål
För tandhygienistexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.
Kunskap och förståelse
För tandhygienistexamen ska studenten
Färdighet och förmåga
För tandhygienistexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandhygienistexamen ska studenten
Examensarbete (självständigt arbete)
För tandhygienistexamen ska studenten
Nationella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
Examensarbete (självständigt arbete)
För kandidatexamen ska studenten
Examinationsformerna framgår av respektive kursplan. Examination kan ske genom skriftliga, muntliga, digitala eller praktiska prov, individuellt eller i grupp. Studentens prestationer bedöms alltid individuellt. Examinationerna genomförs i skrivsal/lärosal. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor.
Betyg sätts efter genomgången kurs och betygsskalan framgår av respektive kursplan.
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Huvudområdet för utbildningen är Oral hälsa. Studier i huvudområdet utgår från oral hälsa som en del av den allmänna hälsan och välbefinnandet, samt munhälsans betydelse för människans dagliga liv och i kontakt med sin omgivning. Området beskriver och förklarar oral hälsa, hur en god oral hälsa kan främjas och hur våra vanligaste orala sjukdomar kan förebyggas ur olika aspekter. Huvudområdet Oral hälsa bildar en helhet av kunskaper från naturvetenskapliga (främst odontologi och medicin) samt samhälls- och beteendevetenskapliga domäner och utgör bas inom tandhygienistens yrkesområde. Dessa kunskaper utgår från människans livssituation där det egna ansvaret för den orala hälsan beaktas samt samspelet mellan den enskilde individen och det professionella tandvårdsteamet. Studier i Oral hälsa sker ur ett individuellt perspektiv såväl som ur ett befolkningsperspektiv.
Programmets upplägg
Programmet genomförs som heltidsstudier och är i huvudsak campusförlagda. Kursernas innehåll bygger successivt på varandra för progression genom hela programmet. Delar av den verksamhetsförlagda kliniska utbildningen (VFU) kan ske på annan ort. Under VFU följer studenten de tider som förekommer i verksamheten.
Utbildningen inleds med introduktion till Oral hälsa ur ett biomedicinskt- och psykosocialt perspektiv samt inblick i tandhygienistens professionella roll. Det följs av studier i allmänhälsa och orala sjukdomar, hälsokommunikation samt undersökningsmetodik och diagnostik.
Under det andra året kombineras inhämtade kunskaper med praktisk träning. Från termin fyra läggs fokus på patientmöten under handledning då teoretisk kunskap förankras i den kliniska miljön och ett personcentrerat förhållningssätt utvecklas för olika åldersgrupper. Den kliniska tillämpningen utgör även underlag för analys och diskussion i teoretiska frågor.
Tredje året har fokus på klinisk färdighetsträning och hälsofrämjande arbete. Här ingår även interprofessionell samverkan, hållbar utveckling, intersektionalitet, transkulturella aspekter och ett nationellt och internationellt perspektiv på hälsa/ohälsa. Under den sjätte terminen genomförs en längre praktikperiod på en tandvårdsklinik och ett examensarbete inom huvudområdet.
Övergripande moment i programmet är etik, professionellt förhållningssätt, kommunikationskompetens och vetenskaplig utveckling.
Undervisnings- och lärandeformer anges i respektive kursplan. Formerna varierar mellan föreläsningar, eget arbete, grupparbeten, praktiska övningar, kommunikationsövningar, reflekterande diskussioner i seminarier samt VFU och ett självständigt arbete under handledning. Delar av undervisningen är obligatorisk.
Den pedagogiska grundsynen i utbildningen utgår från att studenten är aktiv och tar ansvar för sitt lärande. Undervisnings- och examinationsformerna syftar till att stärka studentens utveckling och förmåga till kunskapsvärdering, problemlösning, reflektion och ett vetenskapligt förhållningssätt.
Baskurser
I programmet ingår nio baskurser i enlighet med programöversikten.
Kurs | Hp | Nivå | Termin |
---|---|---|---|
Introduktion Oral hälsa | 30 | Grund | 1 |
Grundläggande Oral hälsa | 30 | Grund | 2 |
Oral hälsoinriktad prevention och behandling | 30 | Grund | 3 |
Oral hälsa i olika livsfaser | 22,5 | Grund | 4 |
Verksamhetsintegrerad Oral hälsa A | 7,5 | Grund | 4 |
Oral hälsopromotion och professionell utveckling | 22,5 | Grund | 5 |
Verksamhetsintegrerad Oral hälsa B | 7,5 | Grund | 5 |
Examensarbete i Oral hälsa | 15 | Grund | 6 |
Verksamhetsintegrerad Oral hälsa C | 15 | Grund | 6 |
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Studentcentrum/Antagning.se efter att studenten fått ett positivt antagningsbesked. Det är möjligt att överklaga ett negativt beslut om anstånd med studiestart till Överklagandenämnden för högskolan.
Regler för studieuppehåll och studieavbrott finns beskrivna i Högskoleförordningen (1993:100), Antagningsordningen vid Umeå universitet och Regelverket för studieadministration. Ett beviljat studieuppehåll innebär att studenten vid återkomst efter studieuppehållet är garanterad en plats (platsgaranti) på utbildningen under en bestämd tidsperiod. Skäl för att garanteras studieplats efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter. Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av ansvarig institution.
Högskolans beslut om ett beviljat studieuppehåll ska avse en bestämd tidsperiod. Om den aktuella utbildnings- eller kursplanen antas ha blivit förändrad vid den tidpunkt när studierna ska återupptas efter ett studieuppehåll, kan studenten erbjudas plats på en motsvarande utbildning. Detta ska då anges i beslutet om studieuppehåll. För studenter som betalar studieavgifter, har uppehållstillstånd för studier eller som beviljats stipendier kan dessa påverkas av ett studieuppehåll.
Student som inte beviljats studieuppehåll enligt ansökan har rätt att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieavbrott kan anmälas av studenten eller konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studenten inte är garanterad plats vid anmälan om återupptagande av studier. Studieavbrottet kan vara självvalt av studenten eller orsakat av att studenten inte uppnår behörighetskrav för senare kurser.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser i Högskoleförordningen (1993:100) träder i kraft 1 januari 2019.
Denna utbildningsplan gäller för utbildning som bedrivs och examina som utfärdas efter utgången av juni 2019. Den som före den 1 juli 2019 har påbörjat utbildningen som leder till tandhygienistexamen enligt tidigare utbildningsplan har rätt att slutföra sin utbildning för att få en examen enligt de äldre bestämmelserna, dock längst till och med utgången av juni 2023.
Programrådet beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.
Hälso- och vaccinationsprogram
Kommuner och landsting kan ha krav på vaccinationer inför verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Kraven kan variera mellan olika vårdgivare. Om studenter väljer att inte vaccinera sig enligt de krav som erfordras kan det påverka möjligheterna till VFU och i förlängningen möjligheten till att slutföra utbildningen.
Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och i högskoleförordningen (1993:100) samt i Regelverket för grundutbildningen vid Umeå universitet.
3OT163
Introduktion Oral Hälsa 30 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OT167
Grundläggande Oral Hälsa 30 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
3OT170
Oral hälsoinriktad prevention och behandling 30 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OT171
Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa A 7,5 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OT176
Oral hälsa i olika livsfaser 22,5 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OT174
Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa B 7,5 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OT172
Oral hälsopromotion och professionell utveckling 22,5 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
3OT173
Examensarbete i Oral hälsa 15 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
3OT175
Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa C 15 hp
Grundnivå
Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav