"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Tandhygienistprogrammet, 180 hp

Engelskt namn: Dental Hygienist Programme

Denna utbildningsplan gäller: HT09 och tillsvidare

Programkod: OYTAH

Högskolepoäng: 180

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakulteten, 2012-06-17

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2016-10-14

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram av 120 högskolepoäng kan studenten efter ansökan erhålla en tandhygienistexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning, samt efter 180 högskolepoäng kan studenten efter ansökan erhålla en Odontologie kandidatexamen med Oral Hälsa som huvudområde i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Tandhygienistexamen översätts på engelska till Higher Education diploma in Dental hygiene.
Odontologie kandidatexamen med huvudområde i Oral hälsa översätts på engelska till Bachelor of Dental Science in Oral Health.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Högskolelagens 1 kap 8 §
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lag (2006:173) (SFS nr: 1992:1434 uppdaterad t.o.m. SFS 2006:173)

Nationella mål för aktuell examen

Omfattning
Tandhygienistexamen uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng.

Mål
För tandhygienistexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.
Kunskap och förståelse
För tandhygienistexamen skall studenten förvärvat de kunskaper

  1. visa kännedom om områdets vetenskapliga grund och om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  2. visa kunskap om och förståelse för munhålans betydelse för det allmänna välbefinnandet och allmäntillståndets inverkan på munhälsan, och
  3. visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För tandhygienistexamen skall studenten

  1. visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom tandvården för såväl enskilda som grupper av patienter,
  2. visa förmåga att självständigt utföra undersökningar av karies och parodontit samt att utreda och analysera behov av munhälsovårdande insatser,
  3. visa förmåga att genomföra och utvärdera insatta åtgärder samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, och
  4. visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att förmedla sin kunskap till olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandhygienistexamen skall studenten

  1. visa självkännedom och empatisk förmåga,
  2. visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  3. visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
  4. visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  5.  visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lokala mål för aktuell examen

Studenten skall ha förvärvat

  1. kunskaper och förståelse för pedagogiska uppgifter inom tandvården och ha kännedom om förhållanden i samhället för att kunna initiera och delta i hälsobefrämjande arbete ur ett folkhälsoperspektiv.
  2. förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med övriga grupper inom hälso-, sjuk- och tandvård.


Lokala mål för Odontologie kandidatexamen i oral hälsa
Studenten skall ha förvärvat

  • de kunskaper och färdigheter som fordras för att självständigt kunna arbeta som tandhygienist med äldre och/eller funktionshindrade med inriktning mot uppsökande verksamhet samt uppövat förmågan att arbeta i samverkan med övriga grupper inom hälso- och sjukvård.
  • fördjupade kunskaper inom barn- och ungdomstandvård.
  • kunskaper om tobak, dess skadeverkningar allmänmedicinskt /odontologiskt, samt tobaksprevention och avvänjning.
  • kunskaper om munhåleförändringar vid missbruk av narkotiska preparat, läkemedel, alkohol samt bland- och matmissbruk.
  • fördjupade kunskaper i huvudämnet oral hälsa och konkretiserade kunskaper i ett vetenskapligt arbete.

Examinationsformer

Prov anordnas i allmänhet i slutet av en kurs. I varje kurs ingår en eller flera examinationer. Examinationsformerna varierar beroende på kursens karaktär, omfattning och uppläggning. Även kliniska prov förekommer. Examinationen kan avse hel eller del av kurs. Den kan vara muntlig, skriftlig eller praktisk, och kan genomföras individuellt eller i grupp. De examinationsformer som gäller anges i respektive kursplan.

Student som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle skall beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom tre månader. Infaller provtillfället i nära anslutning till terminsslut skall prov anordnas senast två veckor efter ny terminsstart.

Student som underkänts två gånger i viss kurs eller del av kurs, har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses.

Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då ämnet har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

För varje kurs finns en begränsning i antalet prov. En student som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten ansöka om eller rekommenderas att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. En student som erhållit sammanlagt fem provtillfällen men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas i enlighet med Högskolelagen 1 kap 4§.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Student som underkänts i en klinisk/praktisk del av en kurs får möjlighet att göra om den delen en gång i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 21 §.

Studievägledning skall erbjudas en student som underkänts upprepade gånger i en eller flera kurser.

Betyg

Vid sammantagen bedömning skall hänsyn tas till studentens kunskaper och förmåga till självständig och kritisk bedömning samt till förmåga att självständigt lösa problem. Vid granskning av studentens kliniska kunskaper och prestationer skall hänsyn tas både till kliniska färdigheter och förhållningssätt till patienten (se resp. kursplan).
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg skall användas något av uttrycken Godkänd eller Underkänd. Betyg bestäms av programrådet särskilt utsedd examinator.

Tillgodoräknande

Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden eller det organ som fått nämndens delegation. Prövningen sker i samråd med kursansvarig. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas.
Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommet överklagande kommer att avvisas.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 180 högskolepoäng. Fram till yrkesexamen genomförs programmet som heltidsstudier, medan tredje året även kan läsas på halvtid. Tredje året ges på distans. Studenten som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
Studiegången är bunden, vilket innebär att ämnena skall läsas i den ordning som föreskrivs i utbildningsplanen. I vissa fall kan dispens medges från detta krav.
Undervisningen inleds med naturvetenskapliga ämnen som avser att ge grund för förståelse av det medicinska och odontologiska utbildningsinnehållet. Dessutom ingår kurser i beteendevetenskap.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier, individuellt arbete, och patientbehandling vilka i de flesta kurser kombineras och anges i respektive kursplan. Kunskaper från de olika områdena sammanförs och integreras i den kliniska utbildningen. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och kliniska studier utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen. Studenten får fortlöpande under utbildningen handledning, både individuellt och i grupp, inom tandhygienistens olika kompetensområden. Genomgående baseras kursinnehållet på vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet. Mångfald aspekter belyses i utbildningen.
Inom tandhygienistprogrammet bevakas internationell utveckling och internationellt samarbete inom yrkesområdet. Möjlighet till studentutbyte med annat land, vilket ses som en betydelsefull erfarenhet, finns inom programmets avtal och stimuleras.

Programöversikt

Terminer T1 T2 T3 T4 T5 T6
Kurser            
Oral hälsa I, 20 hp            
Tandhygienistens profession 7          
Munhygien 6          
Tandanatomi/preklinik 7          
Biomedicin I, 10 hp            
Kemi/biokemi 2          
Cellbiologi/histologi 3          
Mikrobiologi/immunologi 5          
Oral hälsa II, 9,5 hp            
Kariologi I   2,5        
Parodontologi I   2,5        
Oral diagn. radiologi   3        
Oral anestesi   1,5        
Biomedicin II, 13,5 hp            
Anatomi   2        
Fysiologi   2        
Farmakologi   2,5        
Sjukdomslära   2,5        
Psykologi I   1,5        
Klinisk tillämpning 1   7        
Oral hälsa III, 10 hp            
Kariologi II     3      
Parodontologi II     3      
Oral rehabilitering     2      
Mjukvävnadspatologi     2      
Biomedicin III, 5 hp            
Psykologi II     3      
Näringslära     2      
Klinisk tillämpning II     15      
Oral hälsa IV, 7,5 hp            
Tandvård för vuxna med särskilda behov       2,5    
Pedodonti I       3    
Ortodonti       2    
Examensarbete I       7,5    
Klinisk tilläpning III       15    
Oral hälsa V, 30 hp            
Pedodonti II/Vetenskaplig metodik         15  
Tandvård för vuxna med särskilda behov         15  
Oral hälsa VI           15
Examensarbete II           15
             
             
             
             
             
             

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Skälen skall som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till StudentCentrum/antagningen vid Umeå universitet. Beslut att avslå en sökandes begäran om anstånd kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Regler för studieuppehåll och studieavbrott finns beskrivna i Högskoleförordningen (1993:100), Antagningsordningen vid Umeå universitet och Regelverket för studieadministration. Ett beviljat studieuppehåll innebär att studenten vid återkomst efter studieuppehållet är garanterad en plats (platsgaranti) på utbildningen under en bestämd tidsperiod. Skäl för att garanteras studieplats efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter. Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av ansvarig institution.
Högskolans beslut om ett beviljat studieuppehåll ska avse en bestämd tidsperiod. Om den aktuella utbildnings- eller kursplanen antas ha blivit förändrad vid den tidpunkt när studierna ska återupptas efter ett studieuppehåll, kan studenten erbjudas plats på en motsvarande utbildning. Detta ska då anges i beslutet om studieuppehåll. För studenter som betalar studieavgifter, har uppehållstillstånd för studier eller som beviljats stipendier kan dessa påverkas av ett studieuppehåll.
Student som inte beviljats studieuppehåll enligt ansökan har rätt att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för högskolan.

 

Studieavbrott

Studieavbrott kan anmälas av studenten eller konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studenten inte är garanterad plats vid anmälan om återupptagande av studier. Studieavbrottet kan vara självvalt av studenten eller orsakat av att studenten inte uppnår behörighetskrav för senare kurser.


 

Avrådan

Om den hos lärare, programansvarig eller utbildningsledning uppstår tveksamhet om studentens möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om dennes lämplighet att utöva det yrke utbildningen förbereder för bör studenten avrådas från fortsatta studier inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av utbildningsansvariga i samråd med lärare, studievägledare och studenten i fråga.

Övrigt

Dispens
Dispens från tillträdeskrav (registrering på ny studietermin) kan sökas hos berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation.

Studieortsbyte
Byte till tandhygienistprogrammet i Umeå från annan studieort kan beviljas om studierna genomförts i normal takt och att samtliga kurser är godkända, samt om ledig studieplats finns. Ansökan inlämnas senast 15 april avseende höstterminen och 15 oktober avseende vårterminen. Prioriteringsordningen vid studieortsbyte är densamma som vid återupptagande av studier (se ovan).

Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2007 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för odontologiska utbildningar beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.
Kandidatexamen
Student som fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudämnet oral hälsa, kan ansöka om kandidatexamen. För mer information, se Högskoleförordningens examensordning.

Förkunskapskrav
Student som läst i föreskriven takt har alltid garanterad plats under förutsättning att förkunskapskraven är uppfyllda. För registrering på ny kurs skall studenten uppfylla de förkunskapskrav som gäller för aktuell kurs (se respektive kursplan).
Termin 2:

  • För att på termin 2 få påbörja kursen Klinisk tillämpning I, skall den studerande vara godkänd på delkursen Tandanatomi/preklinik 7 hp, ingående i kursplanen Oral Hälsa I, termin 1.
  • För att påbörja patientbehandlingen i kursen Klinisk tillämpning I, 7 hp, ska föregående moment i kursen vara godkända.

Termin 3:

  • För att få påbörja termin 3 skall studenten vara godkänd på alla kurser ingående i termin 1, godkänd i delkurserna Kariologi I, 2,5 hp , Parodontologi I 2,5 hp, Oral diagnostisk radiologi 3,0 hp ingående i kursplanen Oral Hälsa II, 9,5 hp, samt vara godkänd på kursen Klinisk tillämpning, 7 hp, termin 2.

Termin 4:

  • För att få påbörja termin 4 skall studenten vara godkänd på alla kurser ingående i termin 2. 
  • För att påbörja Klinisk tillämpning III ska den studerande vara godkänd på alla kurser tillhörande termin 2 inom tandhygienistprogrammet samt ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs eller ha motsvarande kunskaper samt vara godkänd på kursen Klinisk tillämpning II.
  • För att få påbörja VFU ingående i kursen Klinisk tillämpning III, skall den studerande vara godkänd i föregående moment i kursen Klinisk tillämpning III samt delkurserna Pedodonti I och Ortodonti I ingående i kursen Oral Hälsa IV.

Termin 6:

  • För att på termin 6 få påbörja kursen Examensarbete II krävs godkänt resultat i delkursen Pedodonti II/Vetenskaplig metodik ingående i kursen Oral hälsa V.