"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Psykoterapeutprogrammet, legitimationsgrundande utbildning i psykoterapi, 90 hp

Engelskt namn: Psychotherapy Programme

Denna utbildningsplan gäller: HT16 och tillsvidare

Programkod: MYPTE

Högskolepoäng: 90

Diarienummer: FS 3.1.3-1526-16

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Rektor, 2016-02-16

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2016-03-15

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet - Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller - Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller - annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller - motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). Särskild behörighet 1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut. 2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning. 3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi, eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi. 4. Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Psykoterapeutexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Allmänna mål i 1 kap 9 § högskolelagen för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska väsentligt bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
 
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper 
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och 
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och - utvecklingsarbete Lag (2006:173) (SFS nr 1992:1434)

Nationella mål för aktuell examen

För psykoterapeutexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som psykoterapeut.

Kunskap och förståelse

För psykoterapeutexamen ska studenten
 
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, 
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för olika psykoterapiformer, olika psykiska sjukdomstillstånd samt psykiatrisk diagnostik, och 
- visa kunskap och förståelse för relevanta samhälls- och familjeförhållanden som påverkar individer och grupper. 
 

Färdighet och förmåga
 
För psykoterapeutexamen ska studenten
 
- visa förmåga att på ett fördjupat sätt integrera teoretisk kunskap och klinisk tillämpning, 
- visa sådana fördjupade färdigheter som krävs för att självständigt genomföra diagnostiska bedömningar samt upprätta, genomföra och kritiskt utvärdera psykoterapeutiska behandlingsprogram inom ett av områdena individual-, grupp- eller familjeterapi, 
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten, och 
- visa förmåga att med berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För psykoterapeutexamen ska studenten
 
- visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk förmåga, 
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
- visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete, 
- visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående, 
- visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkes- grupper, och 
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lokala mål för aktuell examen

För att erhålla examen ska den studerande

-visa kunskap om betydelsen av egen terapeututveckling vad gäller aktuell psykoterapeutisk teori och metod och kunna integrera den egna yrkesmässiga utvecklingen med växande personlig mognad i det terapeutiska arbetet.

Examinationsformer

Examination sker via skriftlig eller muntlig tentamen enligt respektive kursplans anvisning för varje provmoment.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används graderna godkänd respektive underkänd.
 
Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov, ett så kallat omprov. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie prov, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats samt ytterligare ett omprov inom ett år, ett så kallat uppsamlingsprov. Därefter finns möjlighet till ytterligare två uppsamlingsprov. Antal provtillfällen är därmed begränsat till totalt fem.  
 
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att begära byte av examinator.
 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl hela som delar av ansökan, om tillgodoräknande avslås.

Allmänt

Programmet omfattar 90 hp och genomförs som en distansutbildning på halvfart under sex terminer. Undervisningsformerna varierar. En gång per månad, under två-tre dagar är utbildningen förlagd till utbildningsorten.  Vid dessa tillfällen krävs det fysisk närvaro då examinerande moment kommer vara aktuella. [JL1] Därutöver genomförs utbildningen i form av för- och efterarbete kopplat till olika moment samt viss nätbaserad undervisning. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarieundervisning, grupparbeten, fördjupningsuppgifter, genomförande av klientarbete och handledning samt ett examensarbete. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
 
Programmet bygger på tre olika inriktningar; Familj, barn och ungdom, Psykodynamisk psykoterapi (PDT)-vuxen, eller Kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi (KBT)-vuxen. Under termin 1 och 2 sker i huvudsak samundervisning (basår) med samtliga inriktningar. Under termin 3 till 5 sker teori och metodundervisning inom respektive inriktning. Programmet innehåller momentet Professionell utveckling som är integrerad i teori och metodkurs för varje specialisering.
 
Självständigt arbete (examensarbete)
För psykoterapeutexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen och specifik inriktning.
 
Beträffande programmets ingående kurser hänvisas till respektive kursplan.
 
Programgemensamma kurser
Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling (PU) och etik, 6 hp     
Utvecklingspsykologi, inkl. neuropsykologi, 10,5 hp
Diagnostik och psykopatologi, 3  hp
Vetenskapsteori, 1,5  hp
Forskningsmetodik, 4,5  hp
Juridik inom hälso- och sjukvård, 1,5  hp
Examensarbete i psykoterapi, 15hp                         

Inriktningsspecifika kurser
Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling (PU) och etik, inriktning  Familj, barn och ungdom, 28,5 hp              
Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling (PU) och etik, inriktning  PDT-vuxen, 28,5 hp                           
Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling (PU) och etik, inriktning KBT-vuxen, 28,5 hp      
Diagnostik och psykopatologi, inriktning  Familj, barn och ungdom 4,5  hp  
Diagnostik och psykopatologi, inriktning  PDT-vuxen 4,5  hp                  
Diagnostik och psykopatologi, inriktning KBT-vuxen 4,5  hp                                  
Psykoterapi under handledning, inriktning Familj, barn och ungdom, 15 hp
Psykoterapi under handledning, inriktning PDT-vuxen 15 hp
Psykoterapi under handledning, inriktning KBT-vuxen 15   hp                                        

 

Anstånd med studiestart

Student som blivit antagen till programmet, men som på grund av sjukdom eller annat bärande skäl inte kan ta sin plats i anspråk just den termin programmet startar, har möjlighet att få anstånd med studiestarten. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till Student Centrum/antagningen vid Umeå universitet.

Studieuppehåll

Studieuppehåll innebär ett uppehåll i studierna som i förväg anmälts till högskolan av studenten. Om studenten bedöms ha särskilda skäl att få fortsätta studierna efter uppehållet skall beslut om att bevilja platsgaranti vid viss termin efter studieuppehållet tas. Med särskilda skäl avses medicinska, sociala eller andra skäl (t.ex. föräldraledighet) som påverkar den studerandes möjligheter att fullfölja programmet i normal tid. Såväl anmälan som beslut om studieuppehåll ska lämnas skriftligen.

Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av programvägledare/motsvarande.

Ansökan om studieuppehåll med platsgaranti kan inlämnas tidigast tre veckor efter start av termin 1. Platsgaranti efter studieuppehåll beviljas för en begränsad tid, normalt en till tre terminer. Detta innebär att universitet åtar sig att erbjuda studenten plats på utbildningen då studieuppehåll upphör. I beslutet ska anges när studenten kan återuppta studierna och vilka förutsättningar som gäller för att ta platsen i anspråk.

Anmälan om återupptagande av studierna ska inkomma senast 15 april respektive 15 oktober.

Beslut att avslå en sökandes begäran om studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Skriftlig anmälan om studieuppehåll görs av studenten till programrådet innan uppehållet börjar.
Av anmälan skall framgå när studierna beräknas återupptas. Finns detta inte angivet antas studieuppehållet vara en termin. Görs inte anmälan och inte heller registrering till närmast följande termin är uppehållet att betrakta som studieavbrott. Programrådet kan ålägga student studieuppehåll p g a bristande studieresultat.

Studieuppehåll med platsgaranti
Platsgaranti har student som ansökt om återupptagande av studier efter studieuppehåll föranlett av
– sjukdom (egen eller egna barns sjukdom)
– graviditet, föräldraledighet (motsvarande föräldraförsäkringen)
– militärtjänst, samt
– studentfackliga uppdrag
Platsgaranti efter studieuppehåll beviljas i normalfallet under högst tre terminer. Skälet till studieuppehållet ska vara styrkt med intyg.
 

Studieavbrott

Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.

Tidigt studieavbrott innebär att en person som registrerat sig som nybörjare på programmet inte varit närvarande därefter. Detta innebär i praktiken att den antagne inte har påbörjat sina studier. Om ett sådant studieavbrott konstateras av universitetet inom tre veckor efter kursstart måste den som vill påbörja studierna vid ett senare tillfälle söka på nytt. Innan ett tidigt studieavbrott på program registreras bör den studerande ges tillfälle att yttra sig.

Senare avbrott av studier på program kan universitetet endast konstatera i samband med att studenten uteblir från ett registreringstillfälle. Innan ett senare studieavbrott på program registreras ska den studerande ges tillfälle att yttra sig.

Regler för att återuppta studier, se antagningsordning vid Umeå universitet.
 

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen.

Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av lärare och studievägledare i samråd med studenten i fråga.
 

Övrigt

Regelsamling för utbildning vid Umeå universitet
Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet återfinns på följande adress: http://www.umu.se/regelverk