Engelskt namn: Postgraduate Diploma in Special Needs Training
Denna utbildningsplan gäller: HT23 och fram till HT24 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT23 och fram till HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT23 och fram till HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT23
Utbildningsplan för program med start mellan HT18 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT10 och fram till HT15
Utbildningsplan för program med start mellan HT10 och fram till HT15
Programkod: LYSPL
Högskolepoäng: 90
Diarienummer: FS 3.1.3-1994-22
Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse
Beslutad av: Fakultetsnämnden för Lärarutbildning, 2008-09-18
Reviderad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2022-09-29
Matematikutveckling
Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i matematik/matematikdidaktik samt tre års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Matematikutveckling. Ingår i Lärarlyftet II.
För att få delta ska du vara anställd som lärare inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet. Den sökande ska ha en sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Din arbetsgivare ska godkänna ditt deltagande. För specialisering mot matematikutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet matematik eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i matematik. Om lärarens examen inte är avsedd för undervisning i matematik krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet matematik eller inom kunskapsområdet matematikutveckling.
Matematik, grundskolans senare år
Programingången nedlagd
Matematik, grundskolans tidigare år
Programingången nedlagd
Matematik, gymnasieskolan
Programingången nedlagd
Intellektuell funktionsnedsättning
Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst tre års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Intellektuell funktionsnedsättning. Ingår i Lärarlyftet
För att få delta ska du vara anställd som lärare inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet. Den sökande ska ha en sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Din arbetsgivare ska godkänna ditt deltagande.
Utvecklingsstörning. Ingår i Lärarlyftet II
För att få delta ska du vara anställd som lärare inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet. Den sökande ska ha en sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Din arbetsgivare ska godkänna ditt deltagande.
Specialisering mot utvecklingsstörning, ingår i lärarlyftet
Programingången nedlagd
Språk-, skriv- och läsutveckling
Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i svenska/läs-, skriv- och språkinlärning samt tre års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Språk-, skriv- och läsutveckling. Ingår i Lärarlyftet II
För att få delta ska du vara anställd som lärare inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet. Den sökande ska ha en sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Din arbetsgivare ska godkänna ditt deltagande. För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet svenska eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i svenska. Om lärarens examen inte är avsedd för undervisning i svenska krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet svenska eller inom kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling.
Svenska, grundskolans senare år
Programingången nedlagd
Svenska, grundskolans tidigare år
Programingången nedlagd
Svenska, gymnasieskolan
Programingången nedlagd
Utvecklingsstörning
Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Lärarexamen (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst tre års lärarerfarenhet omfattande minst halvtid efter examen. Lärarerfarenheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Speciallärarexamen med angivna specialiseringar uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Det ställs också krav på avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
Speciallärarexamen vid Umeå universitet, i enlighet med denna utbildningsplan, utfärdas med någon av specialiseringarna
För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling krävs att den tidigare avlagda examen omfattar ämnesstudier i svenska eller inom kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling. Om examen inte omfattar nämnda ämnesstudier, krävs i stället att studenten har kompletterat sin utbildning med motsvarande kunskaper.
För specialisering mot matematikutveckling krävs att den tidigare avlagda examen omfattar ämnesstudier i matematik eller inom kunskapsområdet matematikutveckling. Om examen inte omfattar nämnda ämnesstudier, krävs i stället att studenten har kompletterat sin utbildning med motsvarande kunskaper.
Speciallärarexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Special Needs Training.
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Speciallärarexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor.
Utbildningen är på avancerad nivå. Målen för utbildning på avancerad nivå återfinns i
högskolelagen 1 kap. 9 §.
De nationella målen för examen återfinns i Högskoleförordningens bilaga 2.
Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga/skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan. För närmare information hänvisas till aktuella kursplaner.
Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. seminarier, workshops, redovisningar, rapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan examinator utses att bestämma betyg i det förnyade provet.
Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Examensenheten vid Studentcentrum.
Utbildningen till speciallärare omfattar tre terminer på helfart och leder till Speciallärarexamen. Speciallärarutbildningen ger studenterna kompetens att arbeta som speciallärare i skolan med särskild specialisering mot elevinriktat stöd med fokus på språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling eller intelektuell funktionsnedsättning. Specialläraren kommer att arbeta inom det verksamhetsområde som anknyter till tidigare avlagd lärarexamen. Vid Umeå universitet ges utbildningen med specialisering mot
Studierna bedrivs på distans med fysiska och digitala sammankomster. Mellan sammankomsterna sker kommunikation med lärare och studiekamrater via lärplattform. Därför behövs tillgång till dator och internet.
Speciallärarprogrammet består av obligatoriska kurser om 90 hp. Första terminens studier samläses delvis med specialpedagogprogrammet och ger en gemensam vetenskaplig och teoretisk grund samt kunskaper om det specialpedagogiska fältet, speciallärarens yrkesfunktion och elevers utveckling och lärande. Den andra terminen inriktas mot den valda specialiseringen och fokuserar på speciallärarens roll i arbetet med elevinriktat stöd. Tredje terminen ägnas åt vetenskaplig metod, ett självständigt arbete samt en fördjupning av relevanta delar för yrkesprofessionen.
Av programöversikten framgår grundstrukturen för utbildningen. Kurserna läses i den ordning som anges av aktuell programöversikt. Ordningsföljden på kurserna kan komma att ändras. Information om de enskilda kursernas innehåll finns i de olika kursplanerna.
Programöversikt
Termin 1 (30 hp)
Den första terminen ger en gemensam grund för specialpedagog- och speciallärarprogrammet. Under terminen ges kurser som behandlar det specialpedagogiska verksamhets- och forskningsområdet samt fördjupar kunskap om speciallärarens yrkesfunktion. Dessutom behandlas området elevers utveckling och lärande, funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska svårigheter.
Termin 2 (30 hp)
Andra terminen ger kurser inom specialiseringar med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling och intelektuell funktionsnedsättning. Terminen ger fördjupade ämneskunskaper i relation till den inriktning som studenten valt samt i förhållande till speciallärarens yrkesfunktion med fokus på utredning, samtal, anpassningar av lärmiljön och ett individanpassat arbetssätt.
Termin 3 (30 hp)
Sista terminen ger kurser som behandlar forskningsmetoder, metodologisk och teoretisk medvetenhet, etiska aspekter samt genomförandet av ett självständigt arbete (examensarbete) i relation till vald specialisering. Dessutom ges en fördjupningskurs som inriktas mot centrala delar av yrkesprofessionen.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Antagningen vid Studentcentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. En skriftlig motivering ska lämnas vid beslut som går den sökande emot.
Studerande som lämnar utbildningen bör meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.
6SP050
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP052
Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP051
Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6PE316
Matematikutveckling för speciallärare 30 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP064
Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6PE315
Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot matematikutveckling, 15 hp 15 hp
Avancerad nivå
Obligatorisk
6SD012
Språk-, skriv- och läsutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP050
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP052
Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP051
Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SD024
Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare 30 hp
Avancerad nivå
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP064
Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SD023
Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling 15 hp
Avancerad nivå
Obligatorisk
6PE280
Matematik i specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP050
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP052
Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP051
Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP062
Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP063
Kunskap och kommunikation - att utveckla lärmiljöer för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP064
Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP036
Examensarbete speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6PE279
Språk och matematik i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP050
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP052
Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Obligatorisk
6SP051
Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP062
Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP063
Kunskap och kommunikation - att utveckla lärmiljöer för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP064
Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6SP036
Examensarbete speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning 15 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
6PE279
Språk och matematik i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Avancerad nivå
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk