"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Lärarprogrammet, 330 hp

Engelskt namn: Teacher Education Programme

Denna utbildningsplan gäller: HT10 och tillsvidare

Programkod: LYLÄR

Högskolepoäng: 330

Diarienummer: 515-3559-07

Ansvarig fakultet:

Beslutad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2007-08-31

Behörighetskrav

Behörighetskrav Behörig att antas till lärarprogrammet är den som har grundläggande behörighet för högskolestudier samt de särskilda behörigheter som gäller för nedanstående sökalternativ: Särskild behörighet: Fritidshem Sv B/sv2 B, Eng A, Ma A, Sh A, Nk A Förskola Sv B/sv2 B, Eng A, Ma A, Sh A, Nk A Grundskolans tidigare år Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma B, Nk A Hem- och konsumentkunskap Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Naturvetenskap o lärande i grsk Sv B/sv2 B, Eng B, Ma B, Nk B Bild Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Biologi Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma C, Nk B Engelska Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A Franska Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Franska lägst C-språk B/steg Historia Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Hi A Idrott och hälsa Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma B, Nk B, Id B Matematik Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma D Musik Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Samhällskunskap Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma B, Hi A Samhälle, miljö och natur Sv B, Eng B, Sh A, Ma B, Nk B, Hi A Spanska Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Spanska lägst C-språk B/ steg 3 Svenska Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Textilslöjd Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Trä- och metallslöjd Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Tyska Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Tyska lägst C-språk B/steg 3 Kemi Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma C, Bi A Media Sv B/sv2 B, Eng B, Sh A, Ma A Urval För urval hänvisas till universitetets antagningsordning: http://www.umu.se/planering/Bologna/arkiv/ AntagningUS. l 2dec05. Pdf

Examen

Lärarexamen. Examensbeskrivningen återfinns på:

http://www.educ.umu.se/utbildning/ doc/ examens beskrivning lararexamen.pdf

Nationella mål för aktuell examen

Nationella mål för aktuell examen

För lärarexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att förverkliga förskolans, fritidshemmets, förskoleklassens, skolans eller vuxenutbildningens mål samt för att medverka i utvecklingen av respektive verksamhet enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.

Kunskap och förståelse 
För lärarexamen skall studenten
- visa sådan kunskap i ämnen eller inom ämnesområden som krävs för den verksamhet som utbildningen avser, inbegripet kunskap om ämnets eller ämnesområdets vetenskapliga grund, och om relevanta metoder inom verksamheten samt visa insikt om aktuella forskningsfrågor, 
-visa kunskap om lärande och undervisning, 
-visa kunskap om läs- och skrivinlärningens och matematikens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling, och 
-visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av ämnesstoffet.
För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år skall studenten dessutom
- visa mycket god kunskap i läs- och skrivinlärning och i grundläggande matematikinlärning.

För undervisning i grundskolan och i gymnasieskolan skall studenten dessutom
-visa mycket god kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygssättning.

Färdigheter och förmågor
För lärarexamen skall studenten 

isa förmåga att omsätta kunskaper i ämnen eller inom ämnesområden och om lärande och undervisning som krävs för den verksamhet som utbildningen avser så att alla barn och elever lär och utvecklas, 
visa förmåga att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund, 
visa förmåga att förmedla, förankra och tillämpa gällande regelverk som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever, 
visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet och delta i ledningen av denna, 
visa förmåga att analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare, 
visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna, och 
visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.

För lärarexamen på avancerad nivå omfattande 240, 270, 300 eller 330 högskolepoäng skall studenten dessutom
isa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat.


Värderingsförmågor och förhållningssätt
För lärarexamen skall studenten 
visa självkännedom och empatisk förmåga, 
visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna 
visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare,och 
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Lokala mål för aktuell examen

Lärarprogrammet syftar till att ge adekvat utbildning av lärare för fritidshem, förskola, förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och/eller vuxenutbildning. Utbildningen ska vila på

vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt där det är tillämpligt, på konstnärlig grund. Lärarutbildningen ska främja ett vetenskapligt förhållningssätt och förbereda för en kommande yrkesutövning samt för fortsatt professionell utveckling. Det innebär att utbildningen skall ge de studerande förmåga till självständig och kritisk bedömning, förmåga att självständigt lösa problem, förmåga att stödja barns och elevers utveckling och lärande samt förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom det yrkesområde och de ämnen som utbildningen avser. 

Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntligt och/eller skriftligt. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter etc. 
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan. 
Betyg 
Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos institutionsstyrelse, inför en ny provomgång, begära att en annan lärare utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del av kurs erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle. 
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. 

 

Allmänt


Allmänt
* Ett allmänt utbildningsområde om 90 högskolepoäng.
* Inriktningar mot ämne eller ämnesområden som omfattar minst 60 högskolepoäng.
* Specialisering/fördjupning om minst 30 högskolepoäng eller 15 + 15 högskolepoäng.
Inom det allmänna utbildningsområdet ingår för läraryrket centrala kunskapsområden som: planering, genomförande och utveckling av pedagogisk verksamhet, bedömning, examination och betygssättning, läs- och skrivinlärningens och matematikinlärningens betydelse för elevers kunskapsutveckling. I det allmänna utbildningsområdet ingår minst 15 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning (VFU). 
Gemensamt för inriktningarna är att ämnesinnehållet står i fokus men även att förutsättningarna för hur lärande sker inom respektive ämne studeras. Genom val av en eller flera inriktningar kan utbildningen utformas med avseende på de ämnen/kunskapsområden och de verksamhetsområden/åldersgrupper inom vilka den studerande avser att bedriva sin yrkesverksamhet. Ingående kurser i en inriktning ska vara relevanta för lärarutbildning och svara mot något eller några av målen för kraven på lärarexamen. I inriktning skall ingå minst 15 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning. 
En specialisering kan utgöra en fördjupning av ämnesstudier inom en inriktning. Men en specialisering kan även utgöra en fristående breddning eller en komplettering av de övriga studierna inom programmet. Ingående specialiseringar skall ha en tydlig relevans för läraryrket och svara mot någon eller några av målen för lärarexamen. 
För lärarexamen om 180 högskolepoäng och 210 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng. För lärarexamen om 270, 300 och 330 högskolepoäng skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng. 
Lärarprogrammets ingångar 
Antagning till lärarprogrammet sker till följande ingångar:
Lärarprogrammet 90 högskolepoäng för studerande som önskar komplettera tidigare studier till en lärarexamen
* Lärarprogrammet 180 högskolepoäng för gymnasieskolans yrkesämnen
* Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i förskola/förskoleklass
* Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i fri tidshemmet
* Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i grundskolans tidigare år
* Lärarprogrammet 270-330 högskolepoäng för verksamhet i grundskolans senare år och gymnasieskolan
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 
I det allmänna utbildningsområdet ingår minst 15 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning. Därtill ingår minst 15 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning i varje inriktning om 60 högskolepoäng. För ytterligare information om villkoren för den verksamhetsförlagda utbildningen i lärarprogrammet hänvisas till den av fakultetsnämnden för lärarutbildning fastställda VFU­handboken http://www.educ.umu.se/vfu/. 
Obligatoriska utbildningsområden 
För att få en lärarexamen så skall utbildningen bestå av kurser inom följande områden enligt nedan: 
Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i förskola/förskoleklass:
Allmänt utbildningsområde 90 hp Inriktningen förskola om sammanlagt 60 hp
Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i fritidshemmet:
Allmänt utbildningsområde 90 hp Inriktningen fritidshem om sammanlagt 60 hp
Lärarprogrammet 210 högskolepoäng för verksamhet i grundskolans tidigare år:
visa kunskap om lärande och undervisning, Inriktningen grundskolans tidigare år 60 hp
Lärarprogrammet 180 högskolepoäng för verksamhet i gymnasieskolans yrkesämnen:
Allmänt utbildningsområde 90 hp 
I stället för inriktning och specialisering krävs omfattande yrkeserfarenhet och en relevant högskoleutbildning om 90 högskolepoäng eller motsvarande utbildning.
Lärarprogrammet 270-330 för verksamhet i grundskolans senare år:
Allmänt utbildningsområde 90 hp 
En inriktning till minst 90 högskolepoäng i relevant ämne/ämnesområde. För undervisning i svenska respektive samhällskunskap i grundskolans senare år krävs minst 90 högskolepoäng i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen.  
För examen krävs kurser om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå.
Lärarprogrammet 270-330 för verksamhet i gymnasiet:
Allmänt utbildningsområde 90 hp
Två inriktningar till minst 90 högskolepoäng i relevant ämne/ämnesområde. För undervisning i svenska respektive samhällskunskap i gymnasieskolan krävs minst 120 högskolepoäng i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen. D 
För examen krävs kurser om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå
Valbara inriktningar och specialiseringar 
Följande inriktningar kan läsas vid lärarutbildningen vid Umeå universitet:
* Bild
* Biologi
* Drama- och teaterpedagogik
* Engelska
* Filosofi
* Franska
* Fritidshem
* Fysik
* Förskola/förskoleklass
* Geografi
* Grundskolans tidigare år
* Hem- och konsumentkunskap
* Historia
* Idrott och hälsa
* IT och lärande
* Kemi
* Matematik
* Media
* Musik
* Psykologi
* Religionsvetenskap
* Samhällskunskap
* Spanska
* Svenska
* Textilslöjd
* Trä- och metallslöjd
* Tyska
Kurser/inriktningar från andra lärosäten kan efter tillgodoräknande ingå i en examen. 
Programöversikt 
För exempel på studiegångar för lärarprogrammets olika ingångar se 
http://www.educ.umu.se/utbildning/index.html 
Examensarbete/självständigt arbete 
Examensarbetet omfattar 15 högskolepoäng för examen på grundnivå och 30 högskolepoäng eller 15 + 15 högskolepoäng för examen på avancerad nivå. Examensarbetet ingår normalt i det allmänna utbildningsområdet men kan även utgöra en del av en inriktning eller en specialisering. 
Syftet med examensarbetet är tvåfaldigt, det ska dels förbereda studenterna för den kommande yrkesverksamheten och dels ska det förbereda för en eventuell forskarutbildning. Med avseende på den kommande yrkesverksamheten erbjuder examensarbetet möjligheter att:
söka och använda forskning, 
utifrån ett kritiskt förhållningssätt problematisera och granska sin egen undervisning, använda sig av teoretiska och metodiska verktyg i denna granskning samt argumentera för en ståndpunkt och att formulera sig i skrift.
Examensarbetet kan med fördel bedrivas praxisnära i relation till skolans verksamhet. Arbetet med examensarbetet är dock en del av universitetsstudierna. Ett examensarbete utförs normalt av en person, men i enstaka fall är det också tillåtet att två studenter samarbetar med ett examensarbete. Examensarbetet ska språkligt och stilistiskt utformas så att den kvalitetsmässigt motsvarar rapporter inom det utbildningsvetenskapliga området.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart 
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Blanketter kan hämtas från:
http://www.umu.se/studentcentrurn/antagning/antagningens _ bilagor/blanketter .shtml. 
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. 
 

 

Studieuppehåll

Efter det att studierna har påbörjats får den studerande ansöka om uppehåll från studierna. Om uppehållet beviljas innebär beslutet att den studerande har platsgaranti till fortsatta studier inom programmet. Reglerna om studieuppehåll gäller under förutsättning av att studenten, senast 15/4 respektive 15/10 närmast före den termin studierna ska återupptas, meddelar detta till
lärarutbildningens studerandeexpedition, http://www.educ.umu.se/studieinformation/index.html, samt anmäler sig till kursen via https://www.studera.nu/. 
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. 

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren. Om studerande lämnar utbildningen utan att begära studieuppehåll anses den studerande ha gjort studieavbrott. 

Övrigt

Antagning till Lärarprogrammet sker två gånger per, höst- och vårtermin. Utbudet av sökalternativ kan variera mellan dessa tillfällen. Antagning sker via Verket för Högskoleservice (VHS) och sista datum för ansökan är 15 april respektive 15 oktober. Antagning till kurser inom Lärarprogrammet sker terminsvis efter ansökan via https://www.studera.nu/ och den särskilda behörigheten för dessa kurser prövas i samband med att ansökan behandlas. Om antalet sökande till en kurs inom programmet överstiger antalet platser på kursen sker urval. I urvalet rangordnas de sökande utifrån antalet tidigare avklarade/tillgodoräknade poäng i utbildningen.