"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogram i vetenskaps-, teknik- och miljöstudier, 120 hp

Engelskt namn: Master Programme in Science, Technology and Environmental Studies

Denna utbildningsplan gäller: HT12 och tillsvidare

Programkod: HAVTM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: 501-998-11

Ansvarig fakultet: Humanistiska fakulteten

Beslutad av: Rektor, 2011-10-11

Behörighetskrav

Behöriga att söka programmet är studenter med en kandidatexamen (180 ECTS), inklusive en bacheloruppsats eller projektarbete, och minimum 90 ECTS med kurser i historia, idéhistoria, geografi, medie- och kommunikationsvetenskap, sociologi, etnologi, samhällsvetenskap, ekonomisk historia, miljövetenskap, eller tillsvarande. Dokumenterat god språknivå i engelska på minst 6.0 i IELTS-testet eller minst 550 p i TOEFL-testet.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en naturvetenskaplig masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar
Humanistisk masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Arts (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Beskrivning av utbildning på avancerad nivå (Högskolelagen 1 kap 9 §)

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse

För masterexamen skall studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

För magisterexamen skall studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
• visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
• visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
• visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

För magisterexamen skall studenten
• visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
• visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

För magisterexamen skall studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Övrigt
För masterexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Lokala mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- kunna lokalisera, beskriva och värdera centrala forskningsfält rörande nutida och historiska diskussioner om vetenskap, teknik och miljö.
- ha uppvisat fördjupad kunskap angående centrala texter, nyckelbegrepp och forskningsinriktningar inom teknik- och vetenskapsstudier samt gröna humaniora.

För magisterexamen skall studenten
- kunna lokalisera, beskriva och diskutera centrala forskningsfält rörande nutida och historiska diskussioner om vetenskap, teknik och miljö.
- ha uppvisat kunskap angående centrala texter, nyckelbegrepp och forskningsinriktningar inom teknik- och vetenskapsstudier samt gröna humaniora.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- ha uppvisat kunskap och färdigheter rörande olika kvantitativa och kvalitativa metoder.
- med auktoritet såväl muntligt som skriftligt kunna förmedla kunskap riktat till olika publiker.
- kunna aktivt delta i samt leda tvärvetenskapliga och heterogent sammansatta projektgrupper.

För magisterexamen skall studenten
- ha uppvisat kunskap och färdigheter rörande olika kvantitativa och kvalitativa metoder.
- med aktoritet såväl muntligt som skriftligt kunna förmedla kunskap riktat till olika publiker.
- kunna aktivt delta i tvärvetenskapliga och heterogent sammansatta projektgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- ha uppvisat förmåga att på ett kritiskt sätt använda historiska perspektiv och samhälleliga teorier i analyser av nutida vetenskap, teknik och miljö.
- kunna syntetisera och utvärdera olika vetenskapliga angreppssätt på teknologiska-, vetenskapliga-, och miljöfrågor.
- ha visat god förmåga till källkritiskt tänkande.
- ha visat god förmåga till problemformulering, problemlösning och ett tvärvetenskapligt förhållningssätt i relation till vetenskaps-, teknik- och miljöstudier

För magisterexamen skall studenten
- ha uppvisat förmåga att på ett kritiskt sätt använda historiska perspektiv och samhälleliga teorier i analyser av nutida vetenskap, teknik och miljö.
- kunna syntetisera och utvärdera olika vetenskapliga angreppssätt på teknologiska-, vetenskapliga-, och miljöfrågor.
- ha visat god förmåga till källkritiskt tänkande.
- ha visat god förmåga till problemformulering, problemlösning och ett tvärvetenskapligt förhållningssätt i relation till vetenskaps-, teknik- och miljöstudier

Examinationsformer

Framgår av enskilda kursplaner.

Betyg

Om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs eller visst moment sker examination enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts vid prov har möjlighet att delta i förnyat prov enligt de regler som anges i kursplanen. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator för att bestämma betyg för henne/honom.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökan görs på särskild blankett som ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. För närmare informa¬tion se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ 

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Allmänt

Programmet riktar sig till och är öppet för studenter med en kandidatexamen, oavsett fakultetstillhörighet. Programmet kan fungera både som en specialisering och en breddning av tidigare ämnesanknuten utbildning. En student med en humanistisk examen får en inriktning gentemot Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier (VTM) i sin fortsatta utbildning, medan en student med kandidatexamen i ett naturvetenskapligt ämne får en breddning av sin kompetens genom historiska, kulturanalytiska och samhällsvetenskapliga perspektiv.

En fortsatt karriär kan antingen ta formen av:
• vidare studier på forskarutbildningsnivå inom,
• en yrkesbana inom det område som grundutbildningsexamen rör, spetsat med VTM kompetens,
• ett yrke inom det breda fältet vetenskapskommunikation: inom museer, utbildning, vetenskapscentra, utställningar, information och PR, vetenskaps-, utbildnings- och innovationspolicy,
• yrken inriktade på utredning, konsultarbete, projektledning, rådgivning, etc. inom offentlig sektor, statliga myndigheter, think tanks, intresseorganisationer, samt olika former av överstatliga/internationella organisationer .

Upplägg
Programmet är starkt diskussions- och reflektionsorienterat med en tyngdpunkt på inlärning av överförbara praktiska och analytiska färdigheter från tvärvetenskapliga VTM-studier som ska kunna användas inom en yrkes- eller forskningskarriär. Hela programmet ges på engelska och förutsätter att studenterna deltar aktivt i undervisningen genom skriftlig och muntlig aktivitet. Andra terminen ingår en magisteruppsats omfattande 15 högskolepoäng.  Programmet innehåller en praktik- och utbytestermin (termin 3) där studenterna har möjlighet till att studera minst 3 månader vid utländskt universitet eller genomföra praktik på relevant arbetsplats. Studenten förutsätts att aktivt delta i planeringen inför praktik och i sökande av praktikplats.

Kursutbudet på programmet syftar till att utveckla så kallade överförbara färdigheter, där studenterna tränas i att kommunicera sina arbeten muntligt, skriftlig och visuellt, med hänsyn tagen till olika målgruppers behov.
Som ett bärande och genomgående element vill programmet också lyfta fram och synliggöra studenternas erhållna kompetenser samt understödja en reflexiv hållning gentemot det egna lärandet och den egna expertisen.

Programöversikt

Termin 1 Disciplinarities (introduction), 7.5 hp
Research Methods, 7.5 hp
 
  Environmental Humanities, 7.5 hp
Science and Technology Studies,
7.5 hp

Termin 2
 
Valbar kurs 7.5 hp Valbar kurs 7.5 hp Magisteruppsats, 15 hp
Termin 3
Nätbaserad kurs i
vetenskaplig
framställning, 7.5 hp
Valbara kurser och praktik, 22.5 hp

Termin 4

Masteruppsats, 30 hp
 

Pedagogik
Programmet är internationellt orienterat med studenter med bakgrund från olika akademiska discipliner. En stor vikt läggs därför vid programmets inledande termin där ett analytiskt och metodiskt ramverk ger struktur åt det tvärvetenskapliga VTM-fältet.

Programmet vill understödja ett ömsesidigt och nära utbyte mellan utbildning och forskning och använder sig av seminarier som huvudsaklig undervisningsform under programmets första termin.

Programmet ges primärt som campuskurser och använder sig aktivt av digitala lärplattformar som administrativa och pedagogiska verktyg. Olika andra IKT-verktyg ger flexibilitet till lärande- och examinationsformerna, och integreras löpande i programmets kvalitetsarbete.

Obligatoriska kurser/baskurser
Introduktion till VTM, 7.5 hp (termin 1)
Environmental Humanities, 7.5 hp (termin 1)
Science and Technology Studies, 7.5 hp (termin 1)
Vetenskapliga metoder, 7.5 hp (termin 1)
Vetenskaplig framställning, 7.5 hp (termin 3)

Student som vill ta ut magisterexamen kan göra det efter komplettering av magisteruppsatsen i termin 2. Mastersexamen kräver sammanlagt minst 30hp självständigt arbete eller uppsats.

Valbara kurser
Dessa kurser ges primärt av Institutionen för Idé- och samhällsstudier. För beskrivning av kurser se: webben.

Fria kurser
Studenten kan inom ramen för programmet läsa upp till 30hp fria kurser. Dessa kurser kan sökas vid såväl Umeå universitet och vid andra lärosäten. Fria kurser kan användas för att profilera studentens utbildning. Möjlighet finns också att tillgodoräkna praktik som fri kurs. Praktikplats måste dock arrangeras av studenten själv, godkännas av programkoordinator och handledare, och utvärderas av studenten i en skriftlig uppgift ved avslutat praktik.

Examensarbete/Självständigt arbete
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos Studentcentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Studieplan

Giltig från: HT12

Termin 1

1VT000

Disciplinarities: Knowledge at the intersection of science, technology, and environment 7,5 hp

Avancerad nivå

Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

1VT003

Historical Natures: Exploring The Environmental Humanities 7,5 hp

Avancerad nivå

Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

1VT001

Technoscience in Society: Science and Technology Studies 7,5 hp

Avancerad nivå

Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

1VT002

Research Methods for the 21st Century 7,5 hp

Avancerad nivå

Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav