"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Magisterprogram i språk och litteratur, 60 hp

Engelskt namn: Postgraduate Diploma in Language and Literature

Denna utbildningsplan gäller: HT14 och tillsvidare

Programkod: HASPL

Högskolepoäng: 60

Diarienummer: 501-3566-06

Ansvarig fakultet: Humanistiska fakulteten

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2014-03-27

Behörighetskrav

Gy: Engelska B/6. Univ: Kandidatexamen med engelska, franska, spanska eller skandinavistik/motsvarande utbildning med inriktning på de nordiska språken (svenska/danska/norska) och litteraturen/kulturen som huvudområde (90 hp). Kurser i engelska, franska, spanska eller skandinavistik med litteratur/med litteraturvetenskaplig inriktning på C-nivå (poängintervallet 61–90 hp) ska ingå i detta. Den som uppfyller kursfordringarna för angiven examen, eller har motsvarande kunskaper, är också behörig. För kurser inom programmet kan särskilda behörighetskrav gälla.

Litteraturvetenskaplig inriktning

Gy: Engelska B/6. Univ: Kandidatexamen med engelska, franska, spanska eller skandinavistik/motsvarande utbildning med inriktning på de nordiska språken (svenska/danska/norska) och litteraturen/kulturen som huvudområde (90 hp). Kurser i engelska, franska, spanska eller skandinavistik med litteratur/med litteraturvetenskaplig inriktning på C-nivå (poängintervallet 61–90 hp) ska ingå i detta. Den som uppfyller kursfordringarna för angiven examen, eller har motsvarande kunskaper, är också behörig. För kurser inom programmet kan särskilda behörighetskrav gälla.

Språkvetenskaplig inriktning

Gy: Engelska B/6. Univ: Kandidatexamen med allmän språkvetenskap, fonetik, lingvistik, svenska/nordiska språk, engelska, franska, spanska, tyska eller skandinavistik/motsvarande utbildning med inriktning på de nordiska språken (svenska/danska/norska) och litteraturen/kulturen som huvudområde (90 hp). Den som uppfyller kursfordringarna för angiven examen, eller har motsvarande kunskaper, är också behörig. Om den sökandes huvudområde är engelska, franska, spanska, tyska eller skandinavistik ska kurser i lingvistik/språkvetenskap/med språkvetenskaplig inriktning på C-nivå (poängintervallet 61–90 hp) i detta huvudområde ingå. För kurser inom programmet kan särskilda behörighetskrav gälla.

Examen

Beroende på valda kurser leder utbildningsprogrammet fram till filosofie magisterexamen i något av följande huvudområden: Engelska, Finska, Franska, Lingvistik, Nordiska språk, Ryska, Samiska språk, Skandinavistik, Spanska, Tyska

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,  

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. (Högskolelagen 1 kap 9 §)

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och   
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,   
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,   
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och   
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)   
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Övrigt
För magisterexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning. (HF Bilaga 2, Examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Detaljerad information om förväntade studieresultat för enskilda kurser i programmet återfinns i aktuella kursplaner.

Kunskap och förståelse
Efter avslutat program ska studenten

  • ha god överblick över centrala teorier inom språk- och/eller litteraturvetenskap
  • ha god kännedom om vetenskapliga metoder för att studera språk och/eller litteratur
  • ha fördjupade kunskaper inom ett delområde av språk- eller litteraturvetenskap
  • kunna redogöra för aktuella språk- och/eller litteraturvetenskapliga forskningsfrågor

Färdighet och förmåga
Efter avslutat program ska studenten

  • kunna analysera språkligt/litterärt källmaterial;
  • kunna kritiskt granska teorier och argument inom valt huvudområde;
  • självständigt kunna identifiera och formulera forskningsfrågor;
  • kunna samla, strukturera och vetenskapligt hantera information från olika källor;
  • kunna planera, genomföra och rapportera kvalificerade forskningsuppgifter i enlighet med forskningsområdets konventioner;
  • kunna kommunicera vetenskapliga resultat muntligt och skriftligt till allmänhet såväl som till specialister inom forskningsområdet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutat program ska studenten

  • kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom språk- och/eller litteraturvetenskap;
  • kunna arbeta självständigt och tidseffektivt med kvalificerade uppgifter;
  • kunna arbeta konstruktivt tillsammans med andra;
  • kunna identifiera de kompetenser som behövs för att komma vidare inom sin professionella utveckling.

Examinationsformer

Prov sker individuellt och i grupp, muntligt och skriftligt. Examinationen för varje kurs regleras i kursplanen.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs i enlighet med kursplanen. Som betyg används något av uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Student som med godkänt betyg genomgått prov har inte rätt att genomgå prövning för högre betyg.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Allmänt

Programmet har två ingångar: en språkvetenskaplig och en litteraturvetenskaplig. Inom varje ingång finns ett antal möjliga inriktningar som definieras av valbara kurser inom programmet och leder till examen i ett av huvudområdena.

Programmet innebär ett års heltidsstudier. Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet och på ett urval kurser inom respektive inriktning (se nedan under Ämneskurser) som motsvarar heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. En förutsättning för att få läsa en kurs är att studenten uppfyller de förkunskapskrav för kursen som anges i kursplanen.

Språkvetenskaplig ingång
Termin 1 innehåller obligatorisk kurs om språkvetenskaplig teori och metod om 15 hp och därefter två ämneskurser om 7,5 hp vardera.
Termin 2 innehåller fria kurser om 15 hp och ett examensarbete om 15 hp

Litteraturvetenskaplig ingång
Termin 1 innehåller obligatorisk kurs om litteraturvetenskaplig teori och metod 15 hp och därefter två ämneskurser om 7,5 hp vardera.
Termin 2 innehåller fria kurser om 15 hp och ett examensarbete om 15 hp

Gemensamma inslag
Gemensamma och ämnesöverskridande inslag och examinationer, i form av föreläsningar och seminarier, kan förekomma.

Ämneskurser
Med ämneskurser avses kurser inom valt huvudområde under termin 1. Studenten har platsgaranti på kurser motsvarande upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. Se kurskatalog för utbudet av ämneskurser. Ämneskurser från andra lärosäten kan ingå om dessa motsvarar examensbeskrivningen.

Fria kurser
På det poängutrymme som enligt examensbeskrivningen för vald inriktning kan väljas fritt kan studenten välja andra kurser är de som erbjuds inom programmet. Fria kurser sökes i öppen konkurrens. Vid humanistiska fakulteten erbjuds ett antal profilkurser på avancerad nivå, men fria kurser från andra lärosäten kan också ingå.

Examensarbete
Examensarbetet inom magisterprogrammet i språk och litteratur omfattar 15 högskolepoäng och utförs under programmets andra termin. I examensarbetet skall den studerande tillämpa de kunskaper som förvärvats i studierna samt muntligt och skriftligt redovisa resultatet av arbetet. Arbetet utförs inom huvudområdet för examen och ska innebära en ämnesmässig fördjupning. Uppgiften utförs individuellt.

Det skriftliga arbetet ska utformas språkligt och stilistiskt i enlighet med forskningsområdets konventioner. Examensarbete som skrivs på engelska skall ha en sammanfattning på svenska och omvänt. Om arbetet skrivs på annat språk än svenska eller engelska ska en svensk och engelsk sammanfattning finnas. Se i övrigt kursplanen.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till Studentcentrum. Studenten har möjlighet att överklaga ett negativt beslut om anstånd med studiestart till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som har antagits till programmet och önskar studieuppehåll med platsgaranti ska lämna in en ansökan till studievägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen bör meddela studieavbrott.