Utbildningen till specialpedagog gör Maarit redo att möta elevernas behov
Med en lärarexamen i bagaget och många års arbete i skolan sökte Maarit Nordin sig till specialpedagogprogrammet på Umeå universitet. För henne är utbildningen ett riktigt lyft som ger kunskaper i hur man skapar verkligt goda lärmiljöer i skolan.
Maarit Nordin, specialpedagogprogrammet
BildPrivat
Hur ser din bakgrund ut?
– Jag har arbetat som förskollärare sedan 1993. Många år jobbade jag i Stockholm men efter en tid tyckte jag inte längre att det var roligt. Barngrupperna blev allt större och jag bestämde mig för att prova på att arbeta som föreståndare för att se om jag kunde påverka förskolan i en annan riktning. Det kunde jag inte. Grupperna blev fortfarande större och jag satt fast i administrativt arbete men längtade efter att jobba med barnen.
Vad hände sedan?
– Vid den tiden bodde jag och min familj med man och fyra barn i en liten lägenhet på söder i Stockholm, men vi började längta efter något annat och bestämde oss för att flytta. Vi letade efter hus i hela landet och plötsligt var det där – huset! Det hade allt. Problemet var att det var visning nästa dag – så vi köpte det utan att ha sett det live. Vi sa upp oss och flyttade till en stad vi aldrig hade varit i. Det blev så bra och jag fick jobb som ansvarig för en förskoleklass där jag fortfarande jobbar.
När bestämde du dig för att studera till specialpedagog?
– Att ha en förskoleklass innebär ett stort ansvar. Många barn har behov av särskilt stöd på grund av olika problem eller diagnoser. Jag kände att jag hade för lite kunskaper för att kunna skapa en bra lärmiljö för dem! Det gjorde att jag bestämde mig för att söka till specialpedagogprogrammet på Umeå universitet.
Du valde att läsa på distans. Hur fungerar det?
– Att läsa på distans är fantastiskt. Det passar mig perfekt. Jag behöver inte åka från min familj och kan ändå vidareutveckla mig och få nya kunskaper. Visst har det varit en utmaning. Särskilt den första kursen, men det blev bättre. Jag valde att jobba två timmar om dagen för att ha kvar en fot i verksamheten, och det har varit både på gott och ont. I perioder har jag pluggat på kvällar och nätter, men det har varit roligt att direkt kunna ta på mina nya glasögon och titta på mitt jobb med dem, och det har gjort det möjligt för mig att förändra arbetet i skolan.
Hur går studierna på distans till?
– I vanliga fall har man träffar en gång i månaden under några dagar men på grund av pandemin har vi studerat på distans hela tiden. Det har fungerat utmärkt. Våra basgrupper är guld värda. I vår grupp hörs vi hela tiden. De digitala plattformarna har också fungerat bra. Enda nackdelen är väl att man inte kan läsa av en annan persons kroppsspråk i till exempel ett handledarsamtal. Om man sitter i samma rum så kan man ju känna saker som den andra personen inte uttrycker i ord, men jag har försökt att vara bra på att ställa motfrågor som: Menar du så här? Hur känns det här för dig? Och då har det fungerat bra.
Hur har utbildningen förändrat din yrkesroll?
– Utbildningen har förändrat allt. Jag har lärt mig så otroligt mycket och ser allt på ett nytt sätt med mina nya glasögon. Det handlar om ledarskap, lärmiljöer, förändringsarbete, samtalsteknik och mycket annat. Jag längtar så efter att få använda mina nya kunskaper på heltid när jag går tillbaka till min tjänst i förskoleklassen.
Hur tycker du att studierna vid Umeå universitet fungerat?
– Jag tror nästan inte att det går att göra utbildningen bättre än den är på Umeå universitet. Lärarna är otroligt inspirerande och kurslitteraturen och föreläsningarna kan jag bara säga gott om. Jag rekommenderar den varmt. Själv har jag haft många wow- och aha-upplevelser som jag är så glad för och nu skriver jag på mitt examensarbete. Det känns nästan overkligt. Jag hade aldrig trott att den akademiska världen kunde vara så rolig!
Namn: Maarit Nordin Ålder: 48 år Bor i: Härnösand Går tredje och sista terminen på specialpedagogprogrammet på distans vid Umeå universitet. Har tidigare arbetat som förskollärare.