Engelskt namn: Graduate Programme in Elderly Care Nursing
Denna utbildningsplan gäller: HT19 och tillsvidare
Programkod: VYÄLD
Högskolepoäng: 60
Diarienummer: 3.1.3-1073-15
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Fakultetsnämnden, 2012-08-24
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2022-03-24
För tillträde till utbildningen krävs: Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Yrkesexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en specialistsjuksköterskeexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Examen utfärdas med inriktning mot vård av äldre. Specialistsjuksköterskeexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Specialist Nursing. Examen utfärdas med inriktning mot Elderly Care.
Magisterexamen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan även erhålla en Medicine magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Medicine magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Medical Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet omvårdnad (Nursing).
Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
Nationella mål för specialistsjuksköterskeexamen
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska.
Kunskap och förståelse:
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten
Färdighet och förmåga:
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning ska studenten
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre ska studenten också
Examensarbete (självständigt arbete):
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete (självständigt arbete).
Övrigt:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för inriktningen.
Nationella mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse:
För magisterexamen ska studenten
Färdighet och förmåga:
För magisterexamen ska studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För magisterexamen ska studenten
Examensarbete (självständigt arbete):
För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och praktiska prov som genomförs web-baserat eller på plats. Examinationen är utformad så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna för respektive kurs anges i kursplanen. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor samt vad som anges i kursplanen för respektive kurs.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 60 högskolepoäng. En virtuell utbildningsmiljö skapas i syfte att skapa optimala förutsättningar för lärande. Programmet är en IT-stödd distansutbildning och läses som halvtidsstudier med upp till fyra fysiska sammankomster om 1-3 dagar på kursorten Umeå. Dessa sammankomster sprids under utbildningens genomförande och beskrivs i respektive kursplan.
Kurserna i programmet kommer att i huvudsak bestå av egna studier, inspelade föreläsningar, nätbaserade seminarier och uppgifter som genomförs företrädesvis i anslutning till studentens boendeort.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier, föreläsningar samt kliniska studier. Handledning sker fortlöpande både individuellt och i grupp under utbildningen.
Arbetsformer som främjar integrering mellan teoretiska och kliniska studier eftersträvas. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och kliniska studier utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) sker företrädesvis på studentens boendeort på studenteters initiativ. Om detta inte är möjligt erbjuds verksamhetsförlagd utbildning i anslutning till studieorten Umeå.
Intersektionalitet, dvs. ålders-, genus-, klass- och kulturella aspekter ska fortlöpande belysas i utbildningen liksom ett globalt perspektiv på hälsa/ohälsa.
Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Utlandsstudier ses som en betydelsefull erfarenhet i den kommande yrkesfunktionen.
I samtliga kurser genomförs utvärderingar där studenter tillsammans med kursansvariga lärare bedriver gemensam kvalitetsutveckling.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet förutsatt att man uppfyller behörighetskraven för tillträde till aktuell/-a kurs/-er.
Programöversikt
År 1:
Omvårdnad med fokus på det goda åldrandet 7,5 hp
Demenssjukdom och personcentrerad omvårdnad 7,5 hp
Palliativ omvårdnad och vård i livets slutskede 7,5 hp
Geriatrisk vård - diagnostik, behandling och omvårdnad 7,5 hp
År 2:
Forskningsmetoder samt kliniska bedömningar inom vård av äldre 7,5 hp
Omvårdnad, examensarbete med inriktning mot vård av äldre 15 hp
Organisation, ledning och utveckling av omvårdnadsarbete 7,5 hp
Examensarbete (självständigt arbete)
Ett examensarbetearbete omfattande 15 högskolepoäng ingår i utbildningen. Examensarbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. Studenten ska utifrån samlad empirisk kunskap som förvärvats t ex genom verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök, intervjuer och observationer fördjupa sina kunskaper inom specialistområdet. Teoretisk och empirisk kunskap ska integreras och vikt bör läggas vid att belysa patient- och närståendeperspektiv, etiska och samhälleliga aspekter liksom den förvärvade kunskapens betydelse för den specialistutbildade sjuksköterskans funktion som ledare i omvårdnadsarbetet. Studenten ska tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för den specialistutbildade sjuksköterskan och för fortsatta studier på avancerad nivå. Arbetet, som ska ha god vetenskaplig grund, kan utmynna i en vetenskaplig artikel, ett förbättringsarbete, en systematisk litteraturgenomgång, en uppsats, eller ett informations- eller utbildningsmaterial.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Studentcentrum/Antagning efter att studenten fått ett positivt antagningsbesked. Det är möjligt att överklaga ett negativt beslut om anstånd med studiestart till Överklagandenämnden för högskolan.
Regler för studieuppehåll och studieavbrott finns beskrivna i Högskoleförordningen (1993:100), Antagningsordningen vid Umeå universitet och Regelverket för studieadministration. Ett beviljat studieuppehåll innebär att studenten vid återkomst efter studieuppehållet är garanterad en plats (platsgaranti) på utbildningen under en bestämd tidsperiod. Skäl för att garanteras studieplats efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter. Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av ansvarig institution.
Högskolans beslut om ett beviljat studieuppehåll ska avse en bestämd tidsperiod. Om den aktuella utbildnings- eller kursplanen antas ha blivit förändrad vid den tidpunkt när studierna ska återupptas efter ett studieuppehåll, kan studenten erbjudas plats på en motsvarande utbildning. Detta ska då anges i beslutet om studieuppehåll. För studenter som betalar studieavgifter, har uppehållstillstånd för studier eller som beviljats stipendier kan dessa påverkas av ett studieuppehåll.
Student som inte beviljats studieuppehåll enligt ansökan har rätt att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieavbrott kan anmälas av studenten eller konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studenten inte är garanterad plats vid anmälan om återupptagande av studier. Studieavbrottet kan vara självvalt av studenten eller orsakat av att studenten inte uppnår behörighetskrav för senare kurser.
Tröskelkrav
Tröskelkrav, dvs. de ev. särskilda behörighetskrav som måste vara uppfyllda för att få tillträde till viss kurs, anges i kursplanen.
Samvetsfrågor
Utbildningen kan innehålla moment om t.ex. abort, blodtransfusion, försöksdjursanvändning och dylikt. Vissa studenter kan känna samvetsbetänkligheter av etisk eller religiös natur inför sådana moment. För godkänd specialistsjuksköterskeexamen krävs inhämtande av kunskaper inom sådana områden.
Fusk och plagiat
Att fuska är ett regelbrott som Umeå Universitet ser allvarligt på och som kan leda till disciplinära åtgärder. För mer information se Handläggningsordning för disciplinärenden.
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2019 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS) beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som följt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.