Reviderad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2025-03-11
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Examen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor. Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Arts. Examen utfärdas i huvudområdet Litteraturvetenskap.
Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå
Utbildningen är på grundnivå. Målen för utbildning på grundnivå återfinns i högskolelagen 1 kap. 8 §.
Nationella mål för aktuell examen
De nationella målen för examen återfinns i Högskoleförordningens bilaga 2.
Lokala mål för aktuell examen
Det övergripande målet är att studenten efter utbildningen skall ha tillägnat sig de teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för kvalificerat arbete inom litteratur- och kulturområdet. Studerande skall även kunna tillämpa relevanta teoretiska perspektiv och vetenskapliga metoder för att självständigt studera och analysera olika aspekter av litteraturvetenskapliga och kreativa verksamheter inom och utanför högskolan, t.ex. inom förlagsvärlden, kulturjournalistiken eller i skolvärlden.
Kunskap och förståelse För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Litteraturvetenskap skall den studerande
visa god kunskap om litteraturvetenskaplig teori och metod samt litteraturvetenskapliga forskningsinriktningar
visa god kännedom om och förståelse för litteraturens former i olika sociala och historiska kontexter
visa god kännedom om förutsättningar för den litterära institutionen, dvs förlagsväsende, litteraturkritik och andra områden där litteratur skapas och förmedlas
Färdighet och förmåga För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Litteraturvetenskap skall den studerande
visa förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp och formulera litteraturvetenskapliga frågeställningar
visa förmåga att genom eget kreativt arbete reflektera över berättartekniska och andra litteraturvetenskapliga frågeställningar
visa förmåga att muntligt och skriftligt arbeta med litteraturvetenskapliga och kreativa uppgifter, enskilt och i grupp, inom givna tidsramar
visa förmåga att omsätta litteraturvetenskapliga och kreativa färdigheter till arbetsuppgifter relaterade till arbetslivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt För Filosofie kandidatexamen i huvudområdet Litteraturvetenskap skall den studerande
visa förmåga att kritiskt reflektera över litteraturens former i dess sociala, estetiska och historiska sammanhang
visa förmåga till kritisk självreflektion över den egna kunskapsprocessen
visa ett medvetet förhållningssätt till social och kulturell mångfald
Examinationsformer
I respektive kursplan framgår vilka examinationsformer som används i varje enskild kurs.
Betyg
I respektive kursplan framgår vilka betygsgrader som används inom kursen.
Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs i programmet, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.
Allmänt
Programmet för litteraturvetenskap och kreativt skrivande integrerar litteraturhistoriska och litteraturvetenskapliga studier med kreativa och praktiska inslag som syftar till att utveckla narrativ kompetens, kritiskt tänkande och emotionell intelligens. Samtliga förmågor förutsätter förmågan att aktivt och medvetet skifta perspektiv i förhållande till sig själv och omvärlden. Både teoretiska och litterära, konstnärliga aspekter aktualiseras kontinuerligt, liksom texters, läsares och författares vilja och förmåga att kommunicera i olika tider och sociala eller kulturella kontexter. Därutöver utvecklas arbetsmarknadsinriktade specialkompetenser som litteraturkritik, förlagskunskap, redaktionellt arbete.
År 1 De litterära formernas framväxt studeras i ett historiskt och litteraturteoretiskt perspektiv. Litteraturhistorieskrivningens och kanonbildningens problematik diskuteras. Valda texter från antiken till idag analyseras. Kursens övergripande perspektiv bearbetas kontinuerligt i föreläsningar och seminarier, genom övningar i textanalys, akademiskt skrivande samt i form av skönlitterära stil- och genreövningar, enskilt och i arbetslag. Det pågår en kontinuerlig växelverkan mellan kursens teoretiska och kreativa inslag, parallellt med det kronologiska studiet. Under termin 2 ingår ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en B-uppsats. Termin 1 och 2 kan även läsas som fristående kurs.
År 2 Under termin 3 och 4 vidareutvecklas och fördjupas litteraturvetenskapliga perspektiv och specialkompetenser, bl.a. inom litteraturkritik, redaktionellt arbete och essäistik samt förlagskunskap och den litterära institutionen. De kreativa inslagen i programmet ges under detta läsår ett väldefinierat utrymme dels genom ett självständigt valt individuellt litterärt projekt under termin 3 samt ett större grupparbete under termin 4. Delar av kurserna ges på engelska.
År 3 Programmets femte termin ägnas dels åt två teoretiska och praktiska delmoment i litteraturteori och vetenskapligt skrivande, dels åt ett examensarbete (en kandidatuppsats). Termin 5 kan även läsas som fristående kurs. Programmets sjätte och avslutande termin har två valmöjligheter: 1) En programkurs som innefattar tematisk fördjupning samt praktik eller arbete med ett litteraturvetenskapligt arbetsprov. Terminen avslutas med att dela erfarenheter från programmet och att blicka framåt mot studier på avancerad nivå och ett kommande yrkesliv. 2) Alternativt kan hela denna termin ägnas åt valfria studier vid svenskt eller utländskt universitet.
Anstånd med studiestart
Information om anstånd med studiestart finns på Umeå universitets hemsida.
Studieuppehåll
Information om studieuppehåll finns på Umeå universitets hemsida.
Studieavbrott
Information om studieavbrott finns på Umeå universitets hemsida.