TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Welcome! You have been admitted to the Master's Programme in Crisis Management and Peacebuilding at the Department of Political Science, Umeå University. Here you will find important information about the programme start, registration, student life and more, so please read it carefully. If you have any questions concerning the programme, you can use the contact form below. We wish you a warm welcome and hope that you will enjoy your studies here in Umeå!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registration at the student website
You need to be registered for the programme in the study documentation system to be able to follow the programme and to get your results recorded. Online registration for the first course, Systems of Crisis Management in Comparative Perspective, is open between August 24, 2020 and September 7, 2020. If you do not register, you risk losing your place.
To be able to sign in at the student website and register online, you need to have activated your Umu-id account.
To be able to register you need to activate your user account (Umu-id).
I want to activate my user account.
I have an activated user account and want to register for the course.
I have an activated user account but have forgotten my password.
Are you not going to take this programme? Please decline your place at universityadmissions.se as soon as possible.
2020-09-02
Tid: 13:00-15:00
Plats: S305
The programme starts with an introduction to the first course, Systems of Crisis Management in Comparative Perspective, and a general introduction to the programme and the Department. We present important information about the course, the programme and the studies. Please let us know in advance if you are not able to take part in the introduction, using the contact form. If you don't take part in the introduction and don't register for the first course in Portalen, you will lose your place at the programme. If you have any questions or problems registering, do not hesitate to contact us.
Programme information such as schedules, course syllabus and literature lists can be found on the Department website. See also the programme syllabus.
During the first semester you will study Systems of Crisis Management in Comparative Perspective, 15 credits, and Qualitative and Quantitative Research Methods for the Social Sciences, 15 credits.
The Programme Management consists of Program Coordinator Dzenan Sahovic and Program Advisor Malin Nygren. Should you have any questions or concerns, do not hesitate to contact us.
The learning platform Cambro is used as a means of communication and information channel for the programme and the separate courses. There you will find all you need, for example the schedule, instructions for seminars, a list of course participants, and notices from the teacher. This is also where you hand in your own work.
To be able to log into Cambro you need an activated user account (Umu-id).
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.