Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende, digital marknadsföring och brand management. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen.
Under första terminen läser du en kurs i strategisk marknadsföringsledning om 30 hp bestående av följande kursmoduler: marknadsföringsstrategi och hållbarhet, konsumentbeteende, digital marknadsföring, och brand management.
Under andra terminen läser du valfria kurser om 15 hp samt skriver en magisteruppsats i företagsekonomi.
Efter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.
Anmälan och behörighet
Magisterprogrammet i marknadsföring, 60 hp
Hösttermin 2025
Startar
Hösttermin 2025
Studieort
Umeå
Undervisningsspråk
Engelska
Studieform
Normal
Studietakt
100%
Behörighet
Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Urval
Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning.
Urval av sökande görs i följande ordning:
1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde.
2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp).
Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr.
Total studieavgift: 96 600 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-M2010
Anmälan
Det här tillfället är för dig som behöver uppehållstillstånd för studier.
Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se.
Sista anmälningsdag är den
15 januari 2025.
Kandidatexamen som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen med minst 60 hp inom företagsekonomi varav minst 7,5 hp marknadsföring. Därutöver krävs engelska 6/B och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Urval
Urval görs på GMAT och antal avklarade högskolepoäng i denna ordning.
Urval av sökande görs i följande ordning:
1. Resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Procent av testresultat utgör sökandes meritvärde.
2. Antal högskolepoäng per sista anmälningsdag (30-285 hp).
Resultat från GMAT måste skickas direkt till Umeå universitet. Du anger Umeå universitet när du gör testet. Du kan även ladda upp testresultatet för GMAT på antagning.se.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr.
Total studieavgift: 96 600 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-P2010
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 17 mars 2025 klockan 09:00.
Sista anmälningsdag är den
15 april 2025.