"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Apotekarprogrammet

Grattis till dig som är antagen till Apotekarprogrammet vid Umeå universitet! Vi hälsar dig varmt välkommen till vårt program och hoppas att du skall få en mycket givande studietid.

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Du måste webbregistrera via Ladok för studenter på varje kurs som du läser på programmet. Genom att registrera dig vid varje kursstart kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar.

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till Studentwebben, i Meny högst upp till höger finner du bland annat Mina studier, där finns en registreringsmanual.

    Du behöver mellan den 20230821–20230827 webbregistrera dig på första kursen på programmet (Introduktionskurs i farmaci 5 hp) och får på så sätt påbörjade programstudier.

    På studentwebbens ”Mina sidor” hittar du även välkomstbrev, schemahänvisning för kurser, får information om tillgodoräknande för dig som tidigare läst kurser, du når vår lärplattform, Canvas. I Ladok student kan du se dina studieresultat, anmäla dig till tentor som går på Campus och du kan beställa intyg. I Canvas hittar du bland annat allt kursmaterial, lista över kursdeltagare, meddelande från lärare och information om programmet. Tillgång till ”Mina sidor” får du genom att aktivera ditt UmU-id.

    Behålla din plats på programmet

    För att behålla din plats på programmet behöver du:

    1)     Delta på uppropet i Umeå den 28/8

    2)    Webbregistrera dig på programmets första kurs Introduktionskurs i farmaci innan den 27/8 kl 24:00

    3)    Logga in i lärplattformen Canvas senast under vecka 35

    4)    4) Delta aktivt i obligatorisk introduktion till Zoom som hålls via internet den 31/8

    Det är viktigt att du uppfyller ovanstående krav, annars kommer du att förlora din studieplats.

    Om du av någon anledning inte kan närvara vid programstart måste du kontakta studievägledare Sanna Bränström, svl.farmaci.chem@umu.se, på Kemiska institutionen senast måndag 28/8. klockan 10.00 för att behålla din plats på apotekarprogrammet. Efter denna tidpunkt börjar vi anta studenter som står på reservlistan.

  • 4. Börja kursen

    Måndag 28 augusti 2023

    Tid: 10.00

    Första kursen och välkomstbuffé

    Första kursen är Introduktionskurs i farmaci, 5 hp
    Tid: kl. 10.00 måndag den 28 augusti 2023
    Plats: Aula Anatomica

    Programmets hemsida och schemalänk: https://www.umu.se/student/mina-studier/hitta-program/apotekarprogrammet-300-hp/

    Välkommen att delta på välkomstbuffé kl 16:00 i KBC-fiket!

    Introduktionsdagar i Umeå

    Introduktionsdagarna i Umeå innehåller allmän information om utbildningen, en föreläsning om muntlig presentation, olika perspektiv på den farmaceutiska yrkesrollen samt uppstart av den utredningsuppgift ni ska skriva. Det finns även tid för att ställa frågor om lärplattformen Canvas och få hjälp med användningen av den.

    Under introduktionskursen ingår ett två dagar långt platsbesök/praktikmoment på öppenvårdsapotek. Du ordnar din praktikplats på egen hand. Information om platsbesöket finns på programmets hemsida, se länk ovan.

    Obligatorisk introduktion till Zoom hålls via internet den 31 augusti. Schema för introduktionen till Zoom kommer att läggas ut på programmets hemsida under vecka 35, se länk ovan. Vi uppmanar dig att uppmärksamma detta och att kontrollera vilken grupp du ska medverka i.  Även studiehandledning och schema för introduktionsdagarna finns publicerat, se länk ovan.

     

Om kursen

  • Nätbaserad utbildning

    Studenter inom apotekarprogrammet kommer att läsa samma kurser som receptariestudenterna under de tre första åren. Utbildningen förutsätter att du studerar på heltid.
    Den övervägande delen av utbildningen är nätbaserad. Det innebär att du kommer att bedriva merparten av studierna på hemorten och undervisningsmaterialet kommer att finnas på en lärplattform.
    Undervisningen (föreläsningar, seminarier, frågestunder mm) sker till största delen på svenska, vissa undervisningsmoment kan dock ske på engelska. En stor del av kurslitteraturen är på engelska.
    Alla studiegrupper träffar lärare för seminarieträffar och frågestunder ca en gång per vecka via e-mötesprogrammet Zoom. En del av dessa träffar innehåller obligatoriska undervisningsmoment. Alla studenter har dessutom tillgång till lärare via internet under hela utbildningen.

    Det krävs ingen större datorvana för att använda det nätburna undervisningsmaterialet. Vi använder oss av lärplattformen Canvas och e-mötesprogrammet Zoom på utbildningen. Din dator kan vara antingen en PC eller en Mac, och du behöver tillgång till fast internetuppkoppling. Mer information om tekniska krav hittar du på https://www.umu.se/student/mina-studier/apotekarprogrammet-300-hp

  • Litteratur/Inte bara böcker på Umeå universitetsbibliotek

    Kurslitteratur för terminens inledande kurs hittar du på https://www.umu.se/student/mina-studier/apotekarprogrammet-300-hp/ Litteratur för följande kurser i programmet finns i Canvas och sajten farmaciprogrammen, kurslitteratur publiceras även i studentwebben där du 30 dagar innan kursstart kan läsa kursens välkomstbrev.

    Som student har du tillgång till Universitetsbibliotekets alla resurser såsom kurslitteratur, tidskrifter, grupprum och en presentationsstudio för övning och inspelning av egna föreläsningar. Där finns också Studieverkstaden som erbjuder bra tips kring såväl skrivande som studieteknik. Mer information hittar du på www.ub.umu.se

  • Kontakta oss

    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör programmet.

    Programansvarig: Helena Norberg
    Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)
    Umeå universitet
    901 87 Umeå
    E-post: helena.norberg@umu.se
    Tel: 090–786 68 21

    Studievägledare: Sanna Bränström
    Kemiska institutionen
    Umeå universitet
    901 87 Umeå
    E-post: svl.farmaci.chem@umu.se
    Tel: 090–786 60 58

    https://www.umu.se/student/kemiska-institutionen/program/ under Apotekarprogrammet välj Du som antagen student hittar information om apotekarprogrammet här tryck på Programinformation!

    Där hittar du:

    ·     Utökat välkomstbrev

    ·     Schema för introdagarna för kursen Introduktionskurs i farmaci 5 hp

    ·     Information om platsbesök på apotek

    ·     Studiehandledning

    ·     Programöversikt

    ·     Tekniska krav

    ·     Vanliga frågor och svar

     

    https://www.umu.se/student/kemiska-institutionen/program/ kan du läsa mer om programmet

    Läs om apotekarprogrammet på utbildningswebben

    Du kan läsa mer om hur det är att vara ny student vid Umeå universitet på http://www.student.umu.se/ny-student/

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)