"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska för lärare åk 7-9, 15 hp (31-45hp). Ingår i Lärarlyftet, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: German for Teachers in School Years 7-9, 15 credits (31-45 credits)

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 6TY017

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-11-11

Innehåll

Mot bakgrund av begreppen ”kultur” och ”kommunikation” och deras tillämpning i språkundervisningen studeras det tyska språkets stuktur och användning ur ett kontrastivt perspektiv, modern tyskspråkig litteratur samt de tyskspråkiga ländernas kulturella samhällsförhållanden.
I kursen ingår vidare träning i informationssökning och analys av texter ur ett språk- och litteraturvetenskapligt perspektiv liksom muntliga och skriftliga övningar för utveckling av receptiva, interaktiva och produktiva färdigheter i tyska.
Studier av språkundervisningens och språkinlärningens förutsättningar och villkor utgör grunden för didaktiseringsövningar. En individuell fördjupning i språkdidaktik ingår.
Kursen är indelad i följande moment:
Moment 1: Tysk grammatik, 2,5 hp
Studier av tysk syntax och morfologi ur ett kontrastivt perspektiv. Övning i att kritiskt betrakta grammatikbeskrivningar och att förklara grammatiska fenomen.
Moment 2: Språklig struktur och språklig variation i tid och rum, 2 hp
Fortsatta studier av tyskans struktur. Översiktliga studier av det tyska språkets historiska utveckling med tonvikt på släktskapen med svenskan. Dessutom studeras utvecklingstendenser i dagens tyska samt språklig variation (dialekter, fackspråk, gruppspråk).
Moment 3: Tyskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 2,5 hp
Läsning och analys av modern skönlitteratur samt barn- och ungdomslitteratur (c:a 1000 sidor) av vilka huvuddelen behandlar temat ”Literatur in der Gegenwart”. Därigenom belyses också samhällets värdegrund i går och i dag liksom historiskt skilda villkor för människans existens, till exempel vad gäller mänskliga rättigheter och genus. Introduktion i tysk litteraturhistoria från 1900 till idag.
Moment 4: Muntlig framställning, 2 hp
Träning av förmågan att uttrycka sig i tal på tyska i olika kommunikationssituationer. I kursen ingår träning av både de monologiska och de dialogiska aspekterna av muntlig kommunikation. Studier av teorier om utveckling av muntlig produktion och interaktion på ett främmande språk.
Moment 5: Textproduktion, 1 hp
Analys av textsorter och utifrån detta träning av den egen förmågan att producera skrivna texter av olika slag. Studier av teorier om skrivande på ett främmande språk.
Moment 6: Referat och översättning, 1 hp
Analys av svenska texter vad gäller ordförråd och grammatisk struktur samt övning i att översätta svensk normalprosa till tyska. Övning i att läsa och i skrift sammanfatta sakprosa och populärvetenskapliga framställningar.
Moment 7: Deutsch lernen und lehren, 4 hp
Studier inom språkdidaktik med fokus på undervisning, läromedelsanalys och bedömning av elevers kunskaps- och färdighetsutveckling.
Övningar i att utifrån språklig och innehållslig analys av texter planera, genomföra och utvärdera språkundervisning så att lärande befrämjas.
Träning i bedömning och betygssättning.
Fördjupning inom ett individuellt valt område.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse

  • kunna beskriva systematiska skillnader mellan tyska och svenska vad gäller syntax;
  • kunna redogöra för huvuddragen av det tyska språkets utveckling;
  • kunna redogöra för några framträdande drag i modern tyskspråkig litteratur och utifrån detta inplacera lästa texter i sitt litteraturhistoriska sammanhang;
  • kunna redogöra för några definitioner av begreppen kultur och interkulturalitet och diskutera deras tillämpning i tyskundervisningen;
  • kunna diskutera målen för språkundervisningen ur ett historiskt perspektiv;

Färdighet och förmåga

  • med handledning kunna hitta, sammanställa och presentera information till specifika frågeställningar;
  • kunna analysera och diskutera enklare texter ur olika språk- respektive litteraturvetenskapliga perspektiv och därvid använda adekvat terminologi;
  • kunna analysera och diskutera de estetiska aspekterna i litterära texter;
  • kunna diskutera vilken betydelse kultur och interkulturell kommunikation kan ha för tyskundervisningen;
  • utifrån kunskaper om individers språkutveckling och de nationella styrdokumenten kunna planera undervisning samt motivera sina didaktiska val;
  • utifrån gällande styrdokument och teorier om språkutveckling kunna analysera tryckt och digitalt undervisningsmaterial ur olika perspektiv och diskutera didaktiska konsekvenser;
  • kunna använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kommunikativa förmåga bland annat som underlag för betygssättning;
  • utifrån den gemensamma europeiska referensramen för språk kunna bedöma egen och andras kompetens i undervisningsspråket, utarbeta en plan för förbättring av densamma samt utvärdera resultatet;
  • kunna genomföra ett mindre projekt som omfattar anpassning och användning av något webbaserat verktyg för den egna språkundervisningen och presentera resultatet i skrift;
  • kunna uttrycka sig ledigt och varierat i tal och skrift på tyska på ett i huvudsak korrekt och situationsanpassat sätt;
  • kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna reflektera kring sin egen kunskaps- och färdighetsutveckling;
  • kunna argumentera för en egen ståndpunkt eller tolkning och värdera andras argument;
  • kunna granska olika sorters texter på ett kritiskt sätt;
  • på ett nyanserat sätt kunna ge välmotiverad, konstruktiv kritik på muntliga och skriftliga produkters språk och innehåll och även ta till vara sådan kritik.

Behörighetskrav

Lärarexamen samt Univ: Tyska 30 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator krävs därför för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och nätuppkoppling, se "Tekniska krav för nätkurser" på www.sprak.umu.se/student/dokument .

Examination

Bedömningen av de studerandes prestationer genomförs på detta sätt:
Moment 1: Skriftligt prov.
Moment 2: En mindre referatuppgift samt skriftligt prov.
Moment 3: Fortlöpande samt muntligt prov i litteraturhistoria vilket också omfattar en sammanfattande diskussion av seminarietexterna.
Moment 4: Fortlöpande samt muntligt prov.
Moment 5: Fortlöpande examination samt bedömning av inlämningsuppgifter.
Moment 6: En inlämningsuppgift samt skriftligt referatprov.
Moment 7: Fortlöpande examination samt bedömning av elektronisk portfolio.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att producera någorlunda korrekt tyska samt att analysera och tillämpa kursens innehåll. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 10 högskolepoäng.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enl. Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

För alla områden är dessa ordböcker nödvändiga:

Lindestam Irmgard
Norstedts tyska ordbok : tysk-svensk, svensk-tysk : [127000 ord och fraser]
2., [omarb.]uppl., [huvudredaktör: Irmgard Lindes : Stockholm : Norstedts ordbok : 1998 : [2], xxxiv, 930, vii, 694, [8], 19 s. :
ISBN: 91-7227-010-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 1: Tysk grammatik

Bonniers tyska grammatik
Klingemann Ulrike, Magnusson Gunnar, Didon Sybille
4. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2011 : 272 s. :
ISBN: 91-523-0653-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfridsson Ingela
Geheimnisse der deutschen Grammatik. Ein Lehrmaterial für die A-Stufe
Institutionen för språkstudier : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kompendium (c:a 120 s.) hämtas på kursens lärplattform.

Grammatikübungen für Deutsch A. Kompendium (c:a 150 s.), hämtas på kursens lärplattform.

Moment 2: Språklig struktur och språklig variation i tid och rum

Deutsche Sprache gestern und heute : Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde
Stedje Astrid, Prell Heinz-Peter
6. Aufl. : Paderborn ;a München : Fink : 2007 : 277 S. :
ISBN: 978-3-8252-1499-9 (UTB)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Sven-Gunnar
Tysk syntax för universitetsnivå
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 494, [2] s. :
ISBN: 91-44-04110-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfridsson Ingela
Einiges zur deutschen Syntax für die B-Stufe. : Kompendium, hämtas på kurswebben.

Obligatorisk

Moment 3: Tyskspråkig litteratur och litteraturhistoria

Tyskspråkig litteratur

Die Wand : Roman
Haushofer Marlen, Ullrich Gisela
1. Aufl., 12. Dr. : Stuttgart : Klett : 2001 : 268 s. :
ISBN: 3-12-351960-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jelinek Elfriede
Die Liebhaberinnen : Roman
Neuausg. : Reinbek bei Hamburg : Rowohlt : 1990 : 156 s. :
ISBN: 3-499-12467-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rusch Claudia
Meine freie deutsche Jugend
2. Aufl. : Frankfurt am Main : Fischer : 2003 : 156 s. :
ISBN: 3-10-066058-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schlink Bernhard
Der Vorleser : Roman
[Neu Aufl.] : Zürich : Diogenes : 1997 : 206 s. :
ISBN: 3-257-06065-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiese Benno von
Deutschland erzählt.n Bd [1],p Von Arthur Schnitzler bis Uwe Johnson
Frankfurt am Main : Fischer Taschenbuch Vlg : 1962 : 333 s. :
ISBN: 3-596-20500-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ur denna läses följande texter: Aichinger, Ilse: Spiegelgeschichte. Kaschnitz, Marie-Luise: Das dicke Kind.

Härtling Peter
Ben liebt Anna : Kinderroman
Weinheim : Beltz & Gelberg : 1979 : 76 s. :
ISBN: 3-407-78001-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Maar Paul
Eine Woche voller Samstage
Hamburg : Oetinger : 2001 : 158 s. :
ISBN: 3-7891-1952-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nöstlinger Christine
Wir pfeifen auf den Gurkenkönig : Wolfgang Hogelmann erzählt die Wahrheit, ohne auf die Deutschlehrergliederung zu verzichten : ein Kinderroman
Reinbek bei Hamburg : Rowohlt : 1977 : 142 s. :
ISBN: 3-499-20153-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare en bok för barn och ungdom väljs från lista.

Litteraturhistoria:

Packalén Sture
Literatur und Leben : deutschsprachige Literatur von 750 bis 2000
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2002 : [6], 301 s. :
urn:nbn:se:mdh:diva-5844
ISBN: 91-47-05112-4 : 359:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Fulltext också på http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:216527

Moment 4: Muntlig framställning

Stencilerat material, hämtas från kursens lärplattform.

33 Aussprachespiele. Deutsch als Fremdsprache mit 2 Audio-CDs.
Hirschfeld Ursula, Reinke Kerstin
Klett Schulbuchverlag. ISBN 9783126751834 : 2009 :
Obligatorisk

Moment 5: Textproduktion

Schreibübungen für Lehrerstudenten. Kompendium (c:a 10 s.), hämtas på kursens lärplattform.

Moment 6: Referat och översättning

Referat- und Übersetzungsübungen für Lehrerstudenten. Kompendium (c:a 15 s.), hämtas på kursens lärplattform.

Övningsmaterial för självstudier:

Ins Deutsche
Frisch Christine, Nordberg Ingrid
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 126 s. :
ISBN: 91-44-00779-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Analysieren und Übersetzen : Übersetzungsübungen mit Lösungen und Kommentaren. Kompendium, hämtas från kursens hemsida.
Valfridsson Ingela, Malmqvist Anita, Thorén Anna
ca 15 s :
Obligatorisk

Moment 7 : Språkdidaktik

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 248 s. :
ISBN: 978-91-40-66831-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Deutsch lernen und lehren I. Kompendium (c:a 20 s.), hämtas på kursens lärplattform. Material som är tillgängligt via Universitetsbibliotekets avtal. Läroplaner och kursplaner för ungdomsskolan.