"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska II för ämneslärare, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: German for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2

Denna kursplan gäller: 2018-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6TY013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-06-10

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-06-27

Innehåll

I kursen ingår studier av tysk syntax och ordbildning, det tyska språkets utveckling, tyskspråkig litteratur från upplysningen till naturalismen samt barn- och ungdomslitteratur. Vidare ingår analys av texter ur ett språk- och litteraturvetenskapligt perspektiv, studier av skola och samhällsliv i Tyskland samt muntlig framställning och textproduktion. Fördjupade studier av språkundervisningens och språktillägnandets förutsättningar och villkor samt träning i att anlägga ett didaktiskt perspektiv på behandlat stoff och att bedöma och betygssätta elevers kunskaps- och färdighetsutveckling.

Moment 1: Tysk språkvetenskap, 1 hp
Grundläggande studier av centrala språkvetenskapliga teorier utifrån ett historiskt perspektiv och diskussion av frågeställningar inom germanistisk språkvetenskap.

Moment 2: Språklig variation i tid och rum, 3 hp
Studier av det tyska språkets historiska utveckling med tonvikt på släktskapen med och de kontrastiva dragen i förhållande till svenskan samt studier av ordförrådet i kulturhistorisk belysning. Dessutom studeras utvecklingstendenser i dagens tyska samt språklig variation. Träning i att observera, reflektera över och kommunicera de förändringar som kontinuerligt äger rum på olika språkliga nivåer.

Moment 3: Tysk syntax och ordbildning, 3 hp
Fördjupade studier av tysk syntax och ordbildning. Träning i att jämföra tyskan med andra språk liksom i att förklara syntaktiska fenomen.

Moment 4: Litteraturteori, 1 hp
Grundläggande studier av olika teorier om litteratur och litteraturvetenskap med fokus på den germanistiska litteraturvetenskapen.

Moment 5: Tysk litteraturhistoria från upplysningen till naturalismen, 3 hp
Studier av den tyskspråkiga litteraturens historia från upplysningen till naturalismen.

Moment 6: Litteraturläsning och litteratursamtal, 3 hp
Läsning, analys och diskussion av skönlitteratur som representerar den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen till naturalismen. Det övergripande temat för momentet är ”Literatur in der Geschichte”. Läsning och analys av barn- och ungdomslitteratur och studier av relevant barnlitteraturforskning.

Moment 7: Kultur och interkulturell kommunikation, 5 hp
Studier av begreppet interkulturalitet samt olika sätt att se på förhållandet mellan språk och kultur. Individuellt vald fördjupning kring likheter och skillnader mellan svenskt och tyskt kultur- och samhällsliv.
För fördjupningsuppgiften samlas material in vid genomförda studiebesök på skolor, sociala inrättningar och liknande under en obligatorisk studieresa till Tyskland.

Moment 8: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet, 4 hp
Ordförråds- och fraseologiövningar. Övning i att översätta svensk normalprosa till tyska samt att skriva egna texter av olika slag.

Moment 9: Muntlig framställning, 3 hp
Träning av förmågan att tala tyska med olika kommunikativa syften och i olika situationer. I kursen ingår även träning i att inför en grupp med visuellt stöd muntligt presentera ett stoff.

Moment 10: Deutsch lernen und lehren II, 4 hp
Fördjupning inom språkdidaktik med fokus på undervisning, analys av tryckt och elektroniskt undervisningsmaterial och bedömning av elevers kunskaps- och färdighetsutveckling. Övningar i att utifrån språklig och innehållslig analys av texter planera språkundervisning så att lärande befrämjas. Träning i bedömning och betygssättning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • kunna uppvisa grundläggande kännedom om olika teoretiska utgångspunkter inom germanistisk språk- och litteraturvetenskap;
  • kunna redogöra för huvuddragen av det tyska språkets utveckling;
  • kunna beskriva och förklara det tyska språkets morfologiska och syntaktiska struktur;
  • kunna redogöra för några epoktypiska drag i tyskspråkig litteratur från upplysningen till naturalismen;
  • kunna redogöra för några definitioner av begreppen kultur och interkulturalitet och diskutera deras tillämpning i tyskundervisningen;
  • på ett differentierat sätt kunna beskriva likheter och skillnader inom några områden av tyskt och svenskt samhällsliv.

Färdighet och förmåga

  • kunna analysera texter från olika tider och olika geografiska områden ur ett språkvetenskapligt perspektiv och därvid använda adekvat terminologi;
  • kunna observera, reflektera över och kommunicera förändringar i språkbruk och -norm på olika nivåer i språket;
  • kunna analysera texter från olika tider ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv och därvid använda adekvat terminologi;
  • kunna reflektera över och diskutera lästa texter i deras litteraturhistoriska sammanhang;
  • kunna samla in material till en specifik frågeställning och presentera resultatet av en analys;
  • kunna analysera skillnader och likheter mellan de tyskspråkiga länderna och Sverige samt diskutera vilken betydelse kultur och interkulturell kommunikation kan ha för tyskundervisningen;
  • kunna analysera undervisningsmaterial ur olika perspektiv och diskutera didaktiska konsekvenser;
  • utifrån fördjupade kunskaper om individers språkutveckling och de nationella styrdokumenten kunna planera undervisning samt motivera sina didaktiska val;
  • utifrån uppställda kriterier kunna bedöma elevers produktion, bland annat som underlag för betygssättning;
  • kunna uttrycka sig ledigt och varierat i monologiskt tal, i samtal och i skrift på tyska med hög grad av korrekthet och anpassning till kommunikationssituationen;
  • kunna överföra ett givet innehåll från svenska till tyska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa viss förmåga att motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga perspektiv, och när så är relevant även samhälleliga och/eller etiska perspektiv;
  • kunna referera och citera på ett vetenskapligt korrekt sätt;
  • utifrån förvärvade språkdidaktiska och ämnesmässiga kunskaper kunna argumentera för en egen ståndpunkt;
  • i viss mån kunna granska olika sorters texter på ett kritiskt sätt.

Behörighetskrav

Univ: Tyska, 24 hp från Tyska I för ämneslärare (6TY012) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Moment 1: Tysk språkvetenskap, 1 hp
Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter.

Moment 2: Språklig variation i tid och rum, 3 hp
Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter.

Moment 3: Tysk syntax och ordbildning, 3 hp
Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter.

Moment 4: Litteraturteori, 1 hp
Lektionsundervisning med redovisning av uppgifter.

Moment 5: Tysk litteraturhistoria från upplysningen till naturalismen, 3 hp
Föreläsningar.

Moment 6: Litteraturläsning och litteratursamtal, 3 hp
Obligatoriska seminarier med redovisning av uppgifter.

Moment 7: Kultur och interkulturell kommunikation, 5 hp
Obligatoriska seminarieövningar med redovisning av uppgifter före och efter den utlandsförlagda delen av momentet. En del av momentet är förlagd till ett tyskspråkigt land där studiebesök och insamling av material genomförs. Obligatoriska seminarier under utlandsvistelsen med reflektion kring iakttagelser gjorda vid auskultation och i kontakt med enskilda personer och institutioner i Tyskland. Handledning av fördjupningsuppgift.
Studerande som har synnerliga skäl att inte delta i utlandsresan insamlar motsvarande material via litteratur, internet, intervjuer med tyskspråkiga etc.

Moment 8: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet, 4 hp
Lektionsundervisning.

Moment 9: Muntlig framställning, 3 hp
Obligatoriska övningar i muntlig framställning, t.ex. presentationer, referat, diskussioner och samtal.

Moment 10: Deutsch lernen und lehren II, 4 hp
Obligatoriska seminarier med redovisning av uppgifter.

Examination

Moment 1: Tysk språkvetenskap, 1 hp
Muntligt prov.

Moment 2: Språklig variation i tid och rum, 3 hp
En muntlig referatuppgift samt skriftligt prov.

Moment 3: Tysk syntax och ordbildning, 3 hp
En muntlig referatuppgift samt skriftligt prov.

Moment 4: Litteraturteori, 1 hp
Muntligt prov.

Moment 5: Tysk litteraturhistoria från upplysningen till naturalismen, 3 hp
Muntligt prov.

Moment 6: Litteraturläsning och litteratursamtal, 3 hp
Fortlöpande examination, redovisning av uppgifter samt muntligt prov med en sammanfattande diskussion av seminarietexterna.

Moment 7: Kultur och interkulturell kommunikation, 5 hp
Fortlöpande examination samt muntlig och skriftlig redovisning av fördjupningsuppgiften.

Moment 8: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet, 4 hp
Två inlämningsuppgifter och skriftligt prov.

Moment 9: Muntlig framställning, 3 hp
Fortlöpande examination med redovisning av uppgifter samt muntligt prov.

Moment 10: Deutsch lernen und lehren II, 4 hp
Fortlöpande examination samt bedömning av individuell portfölj.

Fortlöpande examination och redovisning av mindre uppgifter samt inlämningsuppgifter bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För avslutande examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att producera korrekt tyska samt att analysera och tillämpa kursens innehåll. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den uppnått detta betyg på lägst 20 hp.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar i campuskurser görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 
 
 

Övriga föreskrifter

Kursen kan även inräknas i en ämneslärarexamen med inriktning mot grundskolans år 7–9

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 30

För alla områden rekommenderas en tvåspråkig ordbok:

Lindestam Irmgard
Norstedts stora tyska ordbok : tysk-svensk, svensk-tysk : [140.000 ord och fraser
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : cop. 2008 : 748, 686 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-7227-321-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 1: Tysk språkvetenskap

Sprache und Sprachwissenschaft. Kompendium (c:a 50 sidor), tillhandahålls av institutionen eller hämtas från kursens lärplattform.

Moment 2: Språklig variation i tid och rum

Deutsche Sprache gestern und heute : Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde
Stedje Astrid, Prell Heinz-Peter
6. Aufl. : Paderborn ;a München : Fink : 2007 : 277 S. :
ISBN: 978-3-8252-1499-9 (UTB)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Tysk syntax och ordbildning

Andersson Sven-Gunnar
Tysk syntax för universitetsnivå
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 494, [2] s. :
ISBN: 91-44-04110-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfridsson Ingela
Einiges zur deutschen Syntax für die B-Stufe. : Kompendium, hämtas på kurswebben.

Obligatorisk

Grammatikövningar för Tyska B. Kompendium, hämtas på kurswebben.

Moment 4: Litteraturteori

Kompendium zur Literaturtheorie, tillhandahålls av institutionen.

Moment 5: Tysk litteraturhistoria från upplysningen till naturalismen

Packalén Sture
Literatur und Leben : deutschsprachige Literatur von 750 bis 2000
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2002 : [6], 301 s. :
urn:nbn:se:mdh:diva-5844
ISBN: 91-47-05112-4 : 359:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Fulltext också på http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:216527

Moment 6: Litteraturläsning och litteratursamtal

Texterna läses i följande ordning och i angiven eller likvärdig utgåva:

Nathan der Weise : ein dramatisches Gedicht in fünf Auzügen
Lessing Gotthold Ephraim, Düffel Peter von
Durchgesehene Ausg. : Stuttgart : Reclam : 2000 : 172 s. :
ISBN: 3-15-000003-3 (även tilldelat tidigare uppl.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johann Wolfgang Goethe : Die Leiden des jungen Werthers
Goethe Johann Wolfgang von, Rothmann Kurt
Stuttgart : Reclam : 1974 : 180 s. :
ISBN: 3-15-008113-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Faust.n T. 1,p Der Tragödie erster Teil
Goethe Johann Wolfgang von, Scheithauer Lothar J.
Stuttgart : Reclam : 1974 : 144 s. :
ISBN: 3-15-000001-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kleist von Heinrich
Die Marquise von O.
Hamburger Leseheft Nr. 167; ISBN 978-3-87291-166-7 :
Obligatorisk

Hoffmann E. T. A.
Der goldne Topf : ein Märchen aus der neuen Zeit
Stuttgart : Reclam : 1966 : 142 s. :
ISBN: 3-15-000101-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Huge Walter
Annette von Droste-Hülshoff : Die Judenbuche
Stuttgart : Reclam : 1979 : 83 s. :
ISBN: 3-15-008145-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heine Heinrich
Gedichte in Auswahl. Tillhandahålls på institutionen resp. hämtas från internet enligt lärarens anvisningar.
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Woyzeck : ein Fragment ; Leonce und Lena : Lustspiel
Büchner Georg, Büchner Georg
Stuttgart : Reclam : 1971 : 73 s. :
ISBN: 3-15-007733-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast Woyzeck läses.

Fontane Theodor
Effie Briest
Reclam Verlag; ISBN: 978-3-15-006961-5 :
Obligatorisk

Hauptmann Gerhart
Vor Sonnenaufgang : soziales Drama
Frankfurt/M : Ullstein : 1994 : 93 s. :
ISBN: 3-548-23564-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Härtling Peter
Ben liebt Anna
Weinheim-Basel: Beltz Verlag; ISBN 978-3-407-74099-1 :
Obligatorisk

Maar Paul
Eine Woche voller Samstage
Hamburg: Oetinger Verlag, ISBN 978-3-8415-0098-4 :
Obligatorisk

Funke Cornelia
Gespensterjäger auf eisiger Spur
ISBN 978-3-7855-6826-2 :
Obligatorisk

Moment 7: Kultur och interkulturell kommunikation

Artikelkompendium, tillhandahålls av institutionen Övrig litteratur väljs i samråd med lärare.

Moment 8: Ordförråd och skriftlig språkfärdighet

En enspråkig tysk ordbok, t.ex. någon av dessa, rekommenderas:

Duden Deutsches Universalwörterbuch : [das umfassende Bedeutungswörterbuch der deutschen Gegenwartssprache mit mehr als 500 000 Stichwörtern, Bedeutungsangaben und Beispielen ; rund 250 000 zusätzlichen Angaben zu Grammatik, Herkunft und Stil ; einer tabellarischen Kurzgrammatik der deutschen Sprache
7. Aufl. : Mannheim : Bibliographisches Institut : 2011. : 2112 S. :
ISBN: 978-3-411-05507-4 (Gb.) : EUR 39.95 (DE), EUR 41.10 (AT), sfr 60.90 (freier Pr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Deutsches Wörterbuch : [das universelle Standardwerk zur deutschen Gegenwartssprache ; der deutsche Wortschatz in über 260.000 Stichwörtern, Anwendungsbeispielen und Redewendungen ; mit umfassenden Bedeutungserklärungen und mehr als 1 Mio. Angaben zu Rechtschreibung, Grammatik, Aussprache, Stil und Herkunft]
Wahrig Gerhard, Wahrig-Burfeind Renate
8., vollst. neu bearb. und aktualisierte Aufl. : Gütersloh [u.a.] : Wissen-Media-Verl. : 2008 : 1728 s. :
ISBN: 3-577-10241-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Ordförråds- och fraseologiövningar, hämtas från kursens lärplattform. Skrivövningar för Tyska B. Kompendium, tillhandahålls av institutionen eller hämtas från kursens lärplattform.

Moment 9: Muntlig framställning

Material som hämtas på kurswebben.

Moment 10: Deutsch lernen und lehren II

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789140691507
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Deutsch lernen und lehren II. Kompendium, tillhandahålls av institutionen. Exempel på talat och skrivet elevspråk. Läromedel för ungdomsskolan.