"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkinlärning och språkundervisning, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: Language Learning and Language Teaching

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6TY008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

I kursen ingår en historisk överblick över vilka som deltagit i språk¬undervisning liksom mål och metoder för denna. Särskilt beaktas den senaste tidens utveckling av styrdokument för den svenska ungdoms¬skolan och deras nyckelbegrepp. Vidare studeras aktuell forskning om språkinlärning med huvud¬vikten lagd vid andra- och främmandespråksinlärning. I kursen behandlas äldre och nyare teorier om språk¬utvecklings¬processen och deras samband med generell lärandeteori. Olika aspekter av språkutvecklingsprocessen (uttal, ordförråd, syntax och kommunika¬tion) studeras. Kursen omfattar två moment: Moment 1: Språkundervisning i går och i dag, 7,5 högskolepoäng Moment 2: Språkinlärningsteorier, 7,5 högskolepoäng

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna beskriva och diskutera den historiska bakgrunden till målen för dagens språkundervisning; • kunna relatera styrdokumentens nyckelbegrepp till deras läroplansteoretiska och kunskaps¬filosofiska bakgrund; • kunna redogöra för de vanligaste förklaringsmodellerna för språkinlärningsprocessen; • kunna diskutera och värdera teoriernas implikationer för språkundervisningen; • kunna tillämpa kunskaperna vid analys av vetenskaplig litteratur, läromedel och undervisning.

Behörighetskrav

Lärarexamen med minst 90 hp i ett främmande språk eller 60 hp i svenska som andra språk eller 90 hp i svenska och 60 hp i svenska som andraspråk.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av seminarier med handledning och redovisande av referatuppgifter.

Examination

Bedömning av kommunikativ färdighet görs löpande och examineras i slutet av kursen tillsammans med inlämnade analysuppgifter. Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på moment 2 Språkinlärningsteorier, 7,5 hp. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

6TY008

Moment 1: Språkundervisning i går och i dag, 7,5 högskolepoäng Historical Perspectives on Language Teaching Obligatorisk kurslitteratur Carlgren, Ingrid. 1997. Kunskap och lärande. I: Bildning och kunskap. Särtryck ur Läroplans¬kommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94), 23 54. Gagnestam, Eva. 2003. Engelskundervisning i en mångkulturell värld. I: Linnarud, Moira & Sandlund, Erika (red.) Språk och lärande. Language and learning. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7 8 november 2002, 136 148. Uppsala: ASLA. Holec, Henri. 1988. Autonomy and self-directed learning General presentation, prospects. I: Council of Europe: Autonomy and self-directed learning: present fields of application, 5 18. Strasbourg. Council of Europe. Kramsch, Claire. 2002. Standard, norm and variability in language learning. A view from foreign language research. I: Gass, Susan, Bardovi-Harlig, Kathleen, Sieloff Magnan, Sally & Walz, Joel (ed.). Pedagogical Norms for Second and Foreign Language Learning and Teaching, 59 79. Amsterdam, Philadelphia. Hammarberg, Björn. 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.). Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle, 25 78. Lund: Studentlitteratur. Malmberg, Per. 1989. Europarådet och språkundervisningen. Sammandrag av innehållet i Per Malmbergs rapport: För en bättre språkundervisning presentation av Europarådets språkprojekt. Uppsala: Fortbildningsavdelningen, Uppsala universitet. Malmberg, Per. 2001. Språksynen i dagens kursplaner. I: Språkboken, 16 25. Stockholm: Skolverket. Mitchell, Rosamund, Brumfit, Christopher & Hooper, Janet. 1994. Perceptions of Language and Language Learning in English and Foreign Language Classrooms. I: Hughes, Martin (red.). Perceptions of Teaching and Learning, 53 65. Clevedon: Multilingual Matters. Trim, John. 2007. Modern Languages in the Council of Europe 1954 1997. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Publications_EN.asp#P35_1119. Tornberg, Ulrika. 2000. Om språkundervisning i mellanrummet och talet om kommunikation och kultur i kursplaner och läromedel från 1962 till 2000. Uppsala. Litteratur till referatuppgift väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Nordheden, Inger & Paulin, Arja (red.). 2008. Att äga språk. Språkdidaktikens möjligheter. En antologi om och för lärare i skolan. Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2008. Moment 2: Språkinlärningsteorier, 7,5 högskolepoäng Theories of Second Language Acquisition Obligatorisk kurslitteratur Bohnacker, Ute. 2005. Misgivings about universal developmental sequences in nonnative acquisition of syntax. I: Larsson Ringqvist, Eva & Ingela Valfridsson (red.). 2005. Forskning om undervisning i främmande språk. Rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004, 46 56. Växjö: Acta Wexio¬nensia nr 58/2005. Hammarberg, Björn & Williams, Sarah. 1993. A study of third language acquisition. I: Hammarberg, Björn (ed.). Problem, Process, Product in Language Learning. Papers from the Stockholm Åbo Conference 21 22 Oct. 1992, 60 69. Stockholm: Dept of Linguistics. Håkansson, Gisela. 2004. Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbar¬hets¬teorin. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.). Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle, 153 169. Lund: Student¬litteratur Lantolf, James P. (ed.). 2000. Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Oxford University Press. Lightbown, Patsy. 2000. Classroom SLA Research and Second Language Teaching. Applied Linguistics 21 (4), 431 462. Mitchell, Rosamund & Myles, Florence. 2004. Second Language Learning Theories. 2 ed. London, New York, Sydney, Auckland: Arnold VanPatten, Bill & Cadierno, Teresa. 1993. Explicit Instruction and Input Processing. Studies in Second Language Acquisition 15, 225 243. Referenslitteratur Dörnyei, Zoltán. 2003. Attitudes, orientations and motivations in language learning. Oxford: Blackwell. Doughty, Catherine J. & Long, Michael H. (eds). 2003. The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell. Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. Lightbown, Patsy & Spada, Nina. 2006. How languages are learned. 3. rev. ed. Oxford: Oxford University Press.

Saville-Troike Muriel
Introducing second language acquisition
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 2006 : vi, 206 s. :
ISBN: 978-0-521-79086-4 (hbk)
Se Umeå UB:s söktjänst