"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska C, Inlärning av främmande språk och förståelse av främmande kulturer, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: German C, Learning Foreign Languages and Understanding Foreign Cultures

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6TY006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-04-27

Innehåll

Utifrån en kort introduktion om teorier kring generella kognitiva processer vid reception och tolkning av talat och skrivet språk studeras vilka speciella förhållanden som råder vid läsning av litterära och andra texter av ett främmande språk och inlärning av tyska som främmande språk. Vidare studeras vilka kulturellt och språkligt betingade svårigheter som kan uppstå i detta språk- och kulturmöte samt hur dessa kan överbryggas i en undervisningssituation så att lärande befrämjas.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna · redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom området språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik; · referera och kritiskt granska tyskspråkig sekundärlitteratur på området; · tillämpa kunskaperna vid planering av undervisning i tyska i ungdomsskolan.

Behörighetskrav

Univ: Tyska 60 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Obligatoriska seminarier med referatuppgifter. Studerande är skyldig att närvara vid seminarierna om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Icke schemalagd tid används för självstudier.

Examination

Fortlöpande examination av seminarierna med redovisning av referatuppgifter samt en mindre skriftlig uppgift är den vanligen förekommande formen för bedömning av de studerandes prestationer. Examinator beslutar om examinationsform. Studenternas prestationer bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Obligatorisk litteratur

Roche Jörg
Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung
Tübingen : Narr : cop. 2001 : vi, 248 s. :
ISBN: 3-8233-4984-8 (kart.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Texte lesen Sprache lernen. Kompendium (c:a 100 sidor), säljs på inst. Texte zum Lese- und Hörverständnis. Kompendium (c:a 40 sidor), säljs på inst. Texter till referatuppgift väljs i samråd med examinator.

Referenslitteratur

Edmondson, Willis/ House, Juliane 2000: Einführung in die Sprachlehrforschung. 2. Aufl. Tübingen/Basel: Francke (UTB 1697). Lundahl, Bo 1998: Läsa på främmande språk. Lund: Studentlitteratur. Paefgen, Elisabeth K. 1999: Einführung in die Literaturdidaktik. Stuttgart/Weimar: Metzler (Sammlung Metzler 317). Tornberg, Ulrika 2005: Språkdidaktik. 3 uppl. Lund: Gleerups.