"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska C med didaktisk inriktning, 30 hp

Engelskt namn: German C with Language Didactics

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6TY005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2007-04-27

Innehåll

I kursen ingår studier i tysk språkvetenskap och tysk litteraturvetenskap, träning i kontrastiva grammatiska strukturer, övning i att läsa tyskspråkig vetenskaplig text samt ett mindre vetenskapligt arbete. Vidare ingår studier av de faktorer som inverkar vid språkinlärning och läsning av texter på främmande språk.

Kursen är indelad i fem moment i vilka ämnesstudier och ämnesdidaktik integreras. Innehåller beskrivs närmare under respektive moment.

Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare, 6 hp
Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur, 6 hp
Moment 3: Skriftlig språkfärdighet, 3 hp
Moment 4: Deutsch lernen und lehren III, 7,5 hp
Moment 5: Specialarbete, 7,5 hp

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom modern språkvetenskap
  • analysera språkanvändning ur ett kognitivt-lingvistiskt, pragmatiskt och soiolingvistiskt perspektiv
  • referera och kritiskt granska tyskspråkig sekundärlitteratur inom språk- och litteraturvetenskap, språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik
  • analysera litterära texter ur olika litteraturvetenskapliga och litteraturteoretiska synvinklar
  • presentera ett litterärt verk och leda diskussioner kring det
  • analysera och kommentera skillnaderna mellan tyska och svenska vad gäller syntax, ordförråd, fraseologi och stilanvändning
  • översätta svensk normalprosa till god tyska
  • redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom området språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik
  • tillämpa kunskaperna vid planering av undervisning i tyska i ungdomsskolan
  • producera en kortare vetenskaplig uppsats på god tyska.

Behörighetskrav

Univ: Tyska 60 hp (Kurskod 6TY004) eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Flertalet moment löper parallellt under terminen. Icke schemalagd tid används för självstudier. Närvaro är obligatorisk i de moment och delar av moment som inte avslutas med skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Moment 1: Tysk språkvetenskap: Språkbruk och språkanvändare, 6 hp

Innehåll
Studier av språkbruket, den moderna tyskan och dess användning i tal och skrift, samt av språkanvändarna utifrån ett kognitivt-lingvistiskt, pragmatiskt och sociolingvistiskt perspektiv.

Undervisning
Lektionsundervisning med redovisning av referatuppgift.

Examination
Muntlig redovisning av referatuppgift utifrån handout. Momentet i övrigt redovisas i skriftlig prov.

Moment 2: Litteraturvetenskap och tyskspråkig litteratur, 6 hp

Innehåll
Läsning, analys och diskussion av modern skönlitteratur (c:a 1800 sidor) rörande temat "Literatur in der Gesellschaft". Diskussion av de bilder av skolan som förmedlas i litteraturen.

Undervisning
Obligatoriska seminarier kring lästa texter.

Examination
Fortlöpande examination vid seminarieövningarna, introduktion och diskussionsledning vid minst ett seminarietillfälle samt muntligt prov.

Moment 3 Skriftlig språkfärdighet, 3 hp

Innehåll
Fortsatt träning i kontrastiva grmmatiska strukturer och idiomatiskt språkbruk i tyskan. Övningar i att översätta olika typer av texter och i att analysera och bedöma tyska texter skrivna av elever.

Undervisning
Lektionsundervisning.

Examination
Två inlämningsuppgifter samt skriftligt prov i översättning från svenska till tyska.

Moment 4: Deutsch lernen und lehren III, 7,5 hp

Innehåll
Utifrån en kort introduktion om teorier kring generella kognitiva processer vid reception och tolkning av talat och skrivet språk studeras vilka speciella förhållanden som råder vid läsning av litterära och andra texter på ett främmande språk och inlärning av tyska som främmande språk. Vidare studeras vilka kulturellt och språkligt betingande svårigheter som kan uppstå i detta språk- och kulturmöte samt hur dessa kan överbryggas i en undervisningssituation så att lärande främjas.

Undervisning
Obligatoriska seminarier med referatuppgifter.


Momentet är till viss del förlagt till ett tyskspråkig land. Studerande som har synnerliga skäl att inte studera i utlandet insamlar material och söker litteratur på den ordinarie studieorten.

Examination
Fortlöpande examination av seminarierna med redovisning av referatuppgifter samt en mindre skriftlig uppgift.

Moment 5: Specialarbete, 7,5 hp

Innehåll
Fördjupning inom språkvetenskap eller litteraturvetenskap med didaktisk inriktning.

Undervisning
Obligatoriska seminarieövningar kring ett språkvetenskapligt eller litteraturvetenskapligt tema inriktade på metodik (litteratursökning, materialsamling, problemformulering, utformning av vetenskapligt manuskript) och skriftlig framställning samt handledning i grupp och individuellt.

Momentet är till viss del förlagt till ett tyskspråkig land. Studerande som har synnerliga skäl att inte studera i utlandet insamlar material och söker litteratur på den ordinarie studieorten.

Examination
Fortlöpande examination av forskningsprocessen samt bedömning av den färdiga uppsatsen som omfattar ca 10 maskinskrivna sidor och som skall uppfylla elementära krav vad gäller redovisning av primär- och sekundärmaterial och språkbehandling.

 

Examination

De vanligtvis förekommande formerna för bedömning av de studerandes prestationer beskrivs ovan under respektive moment. Examinator beslutar om examinationsform.

Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd. Godkänd eller underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 18 högskolepoäng.

För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Fakultetsnämnden för lärarutbildning.

Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Den studerande rekommenderas att välja ämne för specialarbetet inom det seminarium/de seminarier som erbjuds för att kunna genomföra arbetet under terminen. Beroende på handledarresurser kan valmöjligheten vara begränsad.

För tillträde till prov på C-kursen krävs att den studerande uppnått godkänt resultat på motsvarande prov på B-nivå.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.