"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska A med didaktisk inriktning inom lärarprogrammet, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: German A for Students on Teacher Education Programmes

Denna kursplan gäller: 2013-01-07 och tillsvidare

Kurskod: 6TY002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Tyska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-04-11

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-12-10

Innehåll

I kursen ingår studier av tysk grammatik ur ett kontrastivt perspektiv, modern tyskspråkig litteratur samt de tyskspråkiga ländernas historia och deras politiska, geografiska, kulturella och övriga samhällsförhållanden. Vidare ingår träning i informationssökning och analys av texter ur ett språk- och litteraturvetenskapligt perspektiv samt muntliga och skriftliga övningar. Språkundervisningens och språkinlärningens förutsättningar och villkor introduceras och konkretiseras sedan genom verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen är indelad i fem områden som i sin tur är indelade i moment. Innehållet beskrivs närmare under respektive moment.
De fem områdena är:
Område I: Den moderna tyskans struktur
Område II: Modern tyskspråkig litteratur och litteraturhistoria
Område III: Kultur och muntlig framställning
Område IV: Ordförråd och skriftlig färdighet
Område V: Verksamhetsförlagd utbildning

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
• kunna uttrycka sig på någorlunda korrekt tyska i tal och skrift;
• med handledning kunna hitta, sammanställa och presentera information till specifika frågeställningar;
• kunna analysera enklare texter ur ett språk- respektive litteraturvetenskapligt perspektiv och därvid använda adekvat terminologi;
• kunna beskriva systematiska skillnader mellan tyska och svenska vad gäller fonologi, morfologi och syntax samt tillämpa kunskaperna vid analys av texter och i egen produktion;
• kunna redogöra för några epoktypiska drag i modern tyskspråkig litteratur och utifrån detta inplacera lästa texter i sitt litteraturhistoriska sammanhang;
• kunna redogöra för huvuddragen i de tyskspråkiga ländernas moderna historia och deras nuvarande samhällssystem och göra jämförelser med förhållanden i Sverige;
• kunna beskriva och reflektera kring iakttagen tyskundervisning mot bakgrund av gällande styrdokument och teorier om språkutveckling;
• kunna analysera lärobokstext och elevers språkproduktion samt redovisa resultaten på någorlunda korrekt tyska.

Behörighetskrav

Tyska steg 3 Eller: Tyska 3 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag) eller Univ: Tyska, Kvalifikationskurs eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning
Flertalet moment löper parallellt under terminen. Icke schemalagd tid används för självstudier.
Närvaro är obligatorisk i de moment och delar av moment som inte avslutas med skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Område I: Den moderna tyskans struktur
Moment 1: Introduktion i språkvetenskap, 1,5 hp
Innehåll
Studier av olika nivåer i det språkliga systemet med tillhörande terminologi. Analys av texter ur språkvetenskapligt perspektiv.
Undervisning
Lektionsundervisning.
Examination
Bedömning av inlämningsuppgifter.
Moment 2: Tysk grammatik, 6 hp
Innehåll
Studier av tysk syntax och morfologi ur ett kontrastivt perspektiv. Övning i att kritiskt betrakta av grammatikbeskrivningar och att förklara grammatiska fenomen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier med redovisning av uppgifter.
Examination
Redovisning av en uppgift samt skriftligt prov.
Område II: Modern tyskspråkig litteratur och litteraturhistoria
Moment 3: Introduktion i litteraturvetenskap, 1 hp
Innehåll
Träning i textanalys utifrån litteraturvetenskapliga principer och informationssökning.
Undervisning
Obligatoriska seminarier kring ett ämne med anknytning till moment 4.
Examination
Fortlöpande examination samt redovisning av en muntlig uppgift.
Moment 4: Tyskspråkig litteratur och litteraturhistoria, 6 hp
Innehåll
Läsning och analys av modern skönlitteratur (c:a 1300 sidor) av vilka huvuddelen behandlar temat ”Literatur in der Gegenwart”. Därigenom belyses också historiskt skilda villkor för människans existens. Introduktion i tysk litteraturhistoria från naturalismen till idag.
Undervisning
Obligatoriska seminarier kring lästa texter. Föreläsningar i litteraturhistoria.
Examination
Fortlöpande examination samt muntligt prov i litteraturhistoria vilket också omfattar en sammanfattande diskussion av seminarietexterna.
Område III: Kultur och muntlig framställning
Moment 5: Tysk realia och kultur, 3 hp
Innehåll
Studier av de tyskspråkiga ländernas historia och deras politiska, geografiska, kulturella och övriga samhällsförhållanden. Träning i informationssökning och kritisk granskning av källor.
Undervisning
Obligatoriska seminarier med redovisning av mindre referatuppgifter.
Examination
Fortlöpande examination samt projektarbete som presenteras i form av en poster med muntliga kommentarer.
Moment 6: Uttal, 1 hp
Innehåll
Genomgång av ljudbildning, ordaccent och intonation i tyskt standardspråk samt av skillnader mellan varandra närstående svenska och tyska fonetiska företeelser kopplade till praktiska övningar.

Undervisning
Uttalsövningar med teoretiska inslag.
Examination
Muntligt prov efter kursens slut.
Moment 7: Muntlig framställning, 2 hp
Innehåll
Träning av förmågan att uttrycka sig i tal på tyska i olika kommunikationssituationer, varvid särskild tonvikt läggs på ordförråd och fraseologi.
Undervisning
Obligatoriska övningar i muntlig framställning, t.ex. diskussioner och referat.
Examination
Fortlöpande examination.
Område IV: Ordförråd och skriftlig färdighet
Moment 8: Ordförråd och fraseologi, 1,5 hp
Innehåll
Studier av ordförråd och fraseologi.
Undervisning
Lektionsundervisning.
Examination
Skriftligt prov.
Moment 9: Textproduktion, 2 hp
Innehåll
Analys av textsorter och tillämpning i egen textproduktion.
Undervisning
Seminarier kring textsorter och textproduktion.
Examination
Inlämningsuppgifter.
Moment 10: Översättning, 3 hp
Innehåll
Analys av svenska texter som utgångspunkt för översättning samt övning i att översätta svensk normalprosa till tyska.
Undervisning
Lektionsundervisning.
Examination
Två inlämningsuppgifter samt skriftligt prov i översättning från svenska till tyska.

Område V: Verksamhetsförlagd undervisning
Moment 11: Deutsch lernen und lehren I, 3 hp
Innehåll
Målen för dagens språkundervisning liksom om språkinlärningens och undervisningens förutsättningar och villkor presenteras och diskuteras. Genom auskultation och andra verksamhetsförlagda aktiviteter tränas förmåga att iaktta, beskriva, analysera och reflektera kring språkinlärning och undervisning på individ- och gruppnivå.
Undervisning
Obligatoriska seminarieövningar med redovisande av uppgifter knutna till de verksamhetsförlagda aktiviteterna. Handledning i samband med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren in hans/hennes uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier.
Examination
Aktivt deltagande i seminarierna. Redovisning av muntliga och skriftliga uppgifter samt bedömning av portfolio.

Examination

De vanligtvis förekommande formerna för bedömning av de studerandes prestationer beskrivs ovan under respektive moment. Examinator beslutar om examinationsform.
Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Moment 1 Introduktion i språkvetenskap bedöms dock bara med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 16,5 högskolepoäng.
För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.