Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-03-15
Innehåll
Kursen innehåller följande moment: Moment 1, Idéer och uttryck 7,5 hp och Moment 2, Estetiska skapandeprocesser 7,5 hp
Modul 1, Idéer och uttryck 7,5 hp Modulen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper i formgivning och klädsömnad utifrån egen kunskapsnivå. Processen synliggörs genom att gestalta idéer inom kläddesign. Undervisnings- och lärandeperspektiv ingår. Genom tekniska färdigheter så som sömnad och mönsterkonstruktion utforskar studenten plaggformer i relation till kroppen. Grundläggande färdigheter för ett självständigt skapande där studenten arbetar från idé till färdigt plagg. Metoder för skissande utvecklas. Materialkunskap ntroduceras.
Modul 2, Estetiska skapandeprocesser 7,5 hp Innehållet i modulen fokuseras på att ge kunskaper och färdigheter inom formgivning och hantverk i kläddesign. Tyngdpunkten läggs på att kunna utforska och utveckla idéer med betoning på estetiska skapandeprocesser. Utgångspunkt för tematiska studier är experimentellt arbete och formgivning, där de studerande självständigt söker egna uttryckssätt och inspirationskällor. Studenterna uppmuntras till nytänkande och nyskapande med inspiration från kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle. Vidare berörs hur vi med hjälp av formgivning och hantverk konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett genus-, etnicitet- och miljöperspektiv. Metoder för skissande utvecklas. Kunskap om textila material utifrån valt område är centralt. Undervisningsoch lärandeperspektiv ingår.
Förväntade studieresultat
Efter godkänd kurs ska den studerande:
Modul 1
behärska grundläggande tekniska färdigheter relaterade till klädskapande
utforska och utveckla egna idéer i formgivning
självständigt planera, genomföra och utvärdera en arbetsprocess i olika steg
relatera sitt skapande arbete till omvärlden
analysera och kritiskt granska olika slags texter relaterade till klädskapande
Modul 2
kunna tillämpa ett tematiskt och utforskande förhållningssätt i arbetsprocessen
kunna använda idéprocessen för utveckling av det egna uttrycket med hjälp av färg, form, material och teknik
kunna relatera hantverksarbetet till ett perspektiv i samhället
kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera eget valt fördjupningsområde
kunna dokumentera, analysera och reflektera över sin arbetsprocess i en kortare vetenskaplig rapport
kunna förhålla sig till och relatera till i kursen ingående litteratur
kommunicera och presentera kursens tematiska arbete i ord och bild via ett lämpligt medium
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker dels nätbaserat med studier - och läsinstruktioner och laborationsuppgifter, samt vid fysiska träffar. Undervisningen innehåller teoretisk och praktisk introduktion, individuellt arbete, seminarier, praktiska workshoppar, handledning samt redovisningar. Tillgång till dator med nätuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Examination
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på enskilda redovisningar av uppgifter, seminarier och skriftlig dokumentation. Examination sker även visuellt genom uppvisade av färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.