"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd - Textilinriktning B, 60 hp

Engelskt namn: Craft and Design - Textile B

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6TX013

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-01

Innehåll

I kursen ingår momenten Skapande handling med färg och design/Kroppen 10,5hp, Skapande handling med färg och design/Rummet 15hp, Skapande handling med färg och design/Bilden 4,5hp, Den riktade färdigheten 15hp och Verksamhetsförlagda utbildning 15hp uppdelat på 4,5+10,5hp. I de olika momenten skall kursens innehåll didaktiskt kunna relateras till olika åldersgrupper och skolformer samt ha fast förankring i den verksamhetsförlagda utbildningen. Studerande skall göras uppmärksam på hur val av innehåll, arbetsformer och arbetssätt påverkar den lärandes förståelse, engagemang och inlärning.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Skapande handling med färg och design/Kroppen, 10,5hp Moment 2. Skapande handling med färg och design/Rummet, 15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • utveckla egna uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik • tillämpa i momentet ingående hantverk • visa på medvetenhet om det kreativa och estetiska tänkandet inom slöjden • visa på insikt om slöjdprocessens innebörd och betydelse i det egna arbetet • relatera momentets innehåll till slöjdverksamhet i skolan • analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till slöjd • reflektera över sambandet mellan kursens olika delar Moment 3. Skapande handling med färg och design/Bilden, 4,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • kunna söka egna uttryckssätt genom att arbeta med textila bilder • visa på förmåga att analysera textila bilders kommunikativa möjligheter • analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till slöjd • reflektera över sambandet mellan momentets olika delar Moment 4. Den riktade färdigheten, 15hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • självständigt planera, genomföra och utvärdera eget valt fördjupningsarbete inom slöjdområdet • välja relevant litteratur utifrån aktuell frågeställning • reflektera över slöjden och slöjdämnets funktion i samhället och vilka samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning • analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dess till lärandesituationer i slöjd Moment 5. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • reflektera över vilka behov som tillgodoses genom slöjdundervisningen. • reflektera över vilka kunskapsområden som behandlas och varför. • planera, genomföra och utvärdera kortare undervisningsinslag. Moment 6. Verksamhetsförlagd utbildning, 10,5p För godkänt moment skall den studerande kunna: • reflektera över sin kommande profession relaterat till verksamhet och innehåll. • självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment i slöjd. • utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och utvärdering av elevers arbete i slöjd. • organisera, leda och samarbeta med elever i pedagogisk verksamhet samt reflektera över detta. • reflektera över hur man skapar betingelser för lärande hos alla elever • redogöra för hur elevers vardagskunskaper och förförståelse tillvaratas i undervisning och lärande.

Behörighetskrav

Univ: Estetisk kommuniktion 30hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Utgångspunkten skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser vilket främjar personlig utveckling samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Under kursen arbetar studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräkning prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Berggren, Charlotta. (2001). Textiltryck, att trycka på tyg. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. Berggren, Charlotta. (2001). Textiltryck, en historisk återblick. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. Eberle, Hannelore, et al. (1999) Clothing Technology. Haan-Gruiten:Europa-Lehrmittel. Jonsson, Lotta. (2002). Fint, fult, vet ej. Form, 2, 48-55. Lehnert, Gertrud. (2000). Modets historia under 1900-talet. (S.Wiegert övers.)Viken: Bokförlaget Replik AB Lundell, Laila. (1996) Stora vävboken Västerås: ICA - Förlaget AB Lundahl, Gunilla. (red.). (1999). Den vackra nyttan Om hemslöjd i Sverige. Gidlunds förlag. Nilsson, KG.( 1999). KG Nilssons Färglära. Stockholm: Carlsson Bokförlag. Paletten. (2000), nr 4. Snidare, Uuve. ((2000). Hemma i Sverige 1900-2000. Stockholm: Bokförlaget Prisma. Wallin, Karin. (1997). Bindningslära. Kompendium. Umeå: Inst. f. estetiska ämnen. Öberg, Inger & Ersman, Hervor. (1999). Mönster och konstruktioner för damkläder. 4:e uppl. Stockholm: Natur & Kultur/ LTs förlag. Alt. Öberg, Inger & Ersman, Hervor. (1989). Mönster och konstruktioner. Herrkläder. Borås: CM Garment AB

Snidare Uuve
Hemma i Sverige 1900-2000
2. uppl. : Stockholm : Prisma : 2002 : 224 s. :
ISBN: 91-518-4034-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst