Engelskt namn: The School Subject Sloyd, Textile
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6TX009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Kursen innehåller studier i slöjd ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv. Genom tematiska studier uppmärksammas hur vi på olika sätt kommunicerar genom slöjdarbete och hur denna kommunikation kan tolkas och förstås. Utforskande arbete med färg, form, material och teknik ingår, där kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle utgör källor till inspiration. Makt-, kön- och etnicitetsperspektiv ligger till grund för genomförande av temaarbete vilket presenteras via lämpliga medier. Miljöaspekter uppmärksammas. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av observation och studiebesök i skolor.
För godkänd kurs skall den studerande: känna till och kunna tillämpa skolslöjdens hantverk i olika sammanhang kunna visa på sin medvetenhet om olika sätt att kommunicera genom slöjdarbete kunna analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd kunna relatera skapande arbete till skola och omvärld kunna reflektera över sambandet mellan kursens olika delar
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt inom valt materialområde. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
ISBN: 91-26-96650-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Utlånas av institutionen)
Berge Britt-Marie
Gå i lära till lärare : en grupp kvinnors och en grupp mäns inskolning i slöjdläraryrket = [Craft teachers as spearheads for an equal society?] : [a study of female and male future craft teachers and of the school subject craft in Swedish compulsory school]
Umeå : Univ. : 1992 : [10], 250, [20] s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-7174-717-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hasselskog Peter
"Slöjdämnet och genus"
2009 :
Läsanvisning: i KRUT nr 133/134 (1-2/2009)
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiska magasinet 2007:1. Tema: Den svårfångade reflektionen.(Kan hämtas på www.pedagogiskamagasinet.net) Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)(Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tovning : med såpa och filtnål
Neuschütz Karin, Elliot Elliot
Västerås : Ica : 2007 : 112 s. :
ISBN: 978-91-534-2780-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
ISBN: 91-26-96650-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Säker arbetsmiljö i textilslöjd och textila utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante, Persson Ethel
Solna : Ekelund : 2002 : 66 s. :
ISBN: 91-646-1632-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Herrström Christina
Tusen gånger starkare
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 217, [1] s. :
http://194.68.4.214/bilder/tif/9163852500.tif
ISBN: 91-638-5250-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Paetau Sjöberg Gunilla
Tova :b gammal teknik på nytt sätt
2. uppl. : Stockholm : LT : 1996 : 215, [1] s. :
ISBN: 91-36-03335-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiska magasinet 2007:1. Tema: Den svårfångade reflektionen.(Kan hämtas på www.pedagogiskamagasinet.net) Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)(Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Abildtrup Johansen, Bodil, Ratke, Anna Louise & Ratke, Jörgen (1997). Möjligheternas barn i möjligheternas skola. Stockholm: Utbildningsradion. Alexandersson, Mikael, De estetiska arbetsprocesserna i skolan. (stencil, köps genom inst). Birgerstam, Pirjo (2000). Skapande handling. Lund: Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2001:3. Tema: Handens intelligens. Pedagogiska magasinet 2003:4. Tema: Genus om kunskap och kön. Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Vygotskij, Lev S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. Arvidsson, Harry, Johansson, Svante & Persson, Ethel (2002). Säker arbetsmiljö i textilslöjd. Solna: Ekelunds förlag Pateau Sjöberg, Gunilla (1996). Tova Gammal teknik på nytt sätt. Stockholm: LT:s förlag.
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst