"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolämnet slöjd, textil, 15 hp

Engelskt namn: The School Subject Sloyd, Textile

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6TX009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller studier i slöjd ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv. Genom tematiska studier uppmärksammas hur vi på olika sätt kommunicerar genom slöjdarbete och hur denna kommunikation kan tolkas och förstås. Utforskande arbete med färg, form, material och teknik ingår, där kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle utgör källor till inspiration. Makt-, kön- och etnicitetsperspektiv ligger till grund för genomförande av temaarbete vilket presenteras via lämpliga medier. Miljöaspekter uppmärksammas. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av observation och studiebesök i skolor.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • känna till och kunna tillämpa skolslöjdens hantverk i olika sammanhang • kunna visa på sin medvetenhet om olika sätt att kommunicera genom slöjdarbete • kunna analysera och värdera olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd • kunna relatera skapande arbete till skola och omvärld • kunna reflektera över sambandet mellan kursens olika delar

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt inom valt materialområde. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Litteratur, didaktisk

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Utlånas av institutionen)

    Berge Britt-Marie
    Gå i lära till lärare : en grupp kvinnors och en grupp mäns inskolning i slöjdläraryrket = [Craft teachers as spearheads for an equal society?] : [a study of female and male future craft teachers and of the school subject craft in Swedish compulsory school]
    Umeå : Univ. : 1992 : [10], 250, [20] s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-7174-717-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Birgerstam Pirjo
    Skapande handling : om idéernas födelse
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
    ISBN: 91-44-01399-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hasselskog Peter
    "Slöjdämnet och genus"
    2009 :
    Läsanvisning: i KRUT nr 133/134 (1-2/2009)

    Hedlin Maria
    Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
    ISBN: 91-47-05323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska magasinet 2007:1. Tema: Den svårfångade reflektionen.(Kan hämtas på www.pedagogiskamagasinet.net) Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)(Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur, hantverk

    Tovning : med såpa och filtnål
    Neuschütz Karin, Elliot Elliot
    Västerås : Ica : 2007 : 112 s. :
    ISBN: 978-91-534-2780-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säker arbetsmiljö i textilslöjd och textila utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante, Persson Ethel
    Solna : Ekelund : 2002 : 66 s. :
    ISBN: 91-646-1632-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Birgerstam Pirjo
    Skapande handling : om idéernas födelse
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
    ISBN: 91-44-01399-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
    ISBN: 91-47-05323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Herrström Christina
    Tusen gånger starkare
    Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 217, [1] s. :
    http://194.68.4.214/bilder/tif/9163852500.tif
    ISBN: 91-638-5250-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Paetau Sjöberg Gunilla
    Tova :b gammal teknik på nytt sätt
    2. uppl. : Stockholm : LT : 1996 : 215, [1] s. :
    ISBN: 91-36-03335-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska magasinet 2007:1. Tema: Den svårfångade reflektionen.(Kan hämtas på www.pedagogiskamagasinet.net) Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)(Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Abildtrup Johansen, Bodil, Ratke, Anna Louise & Ratke, Jörgen (1997). Möjligheternas barn i möjligheternas skola. Stockholm: Utbildningsradion. Alexandersson, Mikael, De estetiska arbetsprocesserna i skolan. (stencil, köps genom inst). Birgerstam, Pirjo (2000). Skapande handling. Lund: Studentlitteratur. Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2001:3. Tema: Handens intelligens. Pedagogiska magasinet 2003:4. Tema: Genus om kunskap och kön. Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/ki03/front.aspx Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Vygotskij, Lev S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. Arvidsson, Harry, Johansson, Svante & Persson, Ethel (2002). Säker arbetsmiljö i textilslöjd. Solna: Ekelunds förlag Pateau Sjöberg, Gunilla (1996). Tova Gammal teknik på nytt sätt. Stockholm: LT:s förlag.

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst