"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teknik i skolan - modern teknik. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Technology Education - Modern Technology.

Denna kursplan gäller: 2017-12-11 och tillsvidare

Kurskod: 6TF000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-26

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-12-15

Innehåll

Kursen behandlar teknik för hållbar utveckling och modern kommunikation, samt begrepp och förståelse för den teknik som följer ungdomskulturen. Teoretiska och praktiska aspekter och moment integreras. Centralt är teknisk problemlösning, problemidentifiering, konstruktion och värdering. Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö samt de behov, drivkrafter och villkor som kännetecknar teknikens framväxt är grundläggande.

Kursen är uppdelad i två moment:
1. Modern teknik för hållbar utveckling 15 hp
Modern Technology for Sustainable Development, 15 ECTS

2. Modern kommunikationsteknik, 15 hp
Modern Technology for Communication, 15 ECTS

Förväntade studieresultat

För godkänt moment 1 skall den studerande kunna
- redogöra för centrala samband mellan modern teknik, samhälle, individ och natur, ur ett hållbarhetsperspektiv,
- beskriva den teknikhistoriska utvecklingen med avseende på miljöpåverkan
- problematisera teknikens betydelse för jordens klimat
- praktiskt åskådliggöra system och delsystem med exempel från energiteknik, miljöteknik och medicinsk teknik,
- praktiskt använda verktyg och maskiner relevanta för momentet samt redogöra för skydds- och säkerhetsföreskrifter.

För godkänt moment 2 skall den studerande kunna
- redogöra för karakteristiska drag inom den tekniska utvecklingen och drivkrafter bakom denna
- redogöra för allmänt förekommande begrepp inom modern teknik
- förklara samt åskådliggöra bakomliggande funktioner hos vanligt förekommande apparater inom ungdosmkulturen
- jämföra olika tekniska system och delsystem för kommunikation
- utifrån ett kommunikationsperspektiv analysera centrala samband mellan modern teknik, samhälle, individ och natur
- analysera och skapa enkla gränssnitt mellan människa, information och maskin.

För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för teknik som skolämne - bakgrund och motiv samt aktuella styrdokument
- utifrån modern teknik göra goda didaktiska val så att alla barn och ungdomar får tillit till den egna tekniska förmågan,
- använda grundläggande arbetsformer för skolans teknikämne, bl a problemlösning, konstruktion, dekonstruktion design och teknikvärdering
- kommunicera tekniska funktioner och lösningar med hjälp av modern teknik, tal, skrift, skisser, bilder och modeller,
- använda modeller för att beskriva tekniska system och delsystem,
- redogöra för hur man i undervisningen kan koppla teknikmoment till genus och hållbar utveckling i aktuella och historiska sammanhang,
- problematisera bedömning och betygsättning av olika elevprestationer.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar samt obligatoriska studiemoment såsom praktiska övningar, experimentellt arbete, seminarier, projektarbete och studiebesök.

Kursen ges som distanskurs med obligatoriska studieträffar i början och under kursen samt en avslutande träff med examination. Samlingsort är Umeå universitet. Vid många deltagare från samma ort kan träffar förläggas till den orten.Undervisningen bedrivs mellan samlingarna i nätbaserad form via en lärplattform.

Examination

Kunskapsredovisningen sker fortlöpande i samband med undervisningen i form av prov, övningar, redovisningar och rapporter. På inlämningsuppgifter, skriftliga rapporter och prov ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd erbjuds ytterligare provtillfällen, se Universitetets regelsamling. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande prövas individuellt.

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.