"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturorienterande ämnen och teknik, åk F-3. Kurs II, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science and Technology for school years 0-3. Course II

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6TE009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-08-13

Innehåll

Under kursen behandlas naturvetenskap och teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Naturvetenskapens och teknikens karaktär, föränderlighet och gränser problematiseras. Det naturvetenskapliga och tekniska innehållet relateras till olika didaktiska angreppssätt och arbetssätt samt det innehåll som beskrivs i Lgr11. I kursen ingår att urskilja och granska naturvetenskap och teknik i omvärlden.  Dessutom ingår att, med ämnesdidaktisk forskning som utgångspunkt, planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i naturvetenskap. Olika typer av bedömning, med särskilt fokus på formativ bedömning och reflektion över den egna undervisningen ingår som viktig del. I kursen behandlas även olika uttrycksformer för att kommunicera naturvetenskap och teknik och kollegialt lärande som en metod för att utveckla sin undervisning.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna redovisa egen kunskap i och om naturvetenskap och teknik för undervisning enligt Lgr11. De ska:
• visa på centrala samband mellan naturvetenskap, teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang
• identifiera naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle och använda den som utgångspunkt för lärande
• identifiera tekniska lösningar i befintliga konstruktioner och tillämpa dem i egna – här inkluderas bland annat materialval och funktion
• utifrån nationella styrdokument reflektera över olika didaktiska val och använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande
• använda formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande
• utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap och teknik med olika uttrycksformer

Behörighetskrav

Fullgjord och godkänd lärarutbildning samt godkänd i föregående kurs; 6TE007 - Naturorienterande ämnen och teknik, åk F-3.

Undervisningens upplägg

Huvuddelen av undervisningen genomförs på distans med hjälp av en lärplattform. Undervisningen genomförs vidare i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter i barngrupper. De egna undervisningsaktiviteterna sker i skolmiljö. Laborationer, egna undervisningsaktiviteter och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt muntliga och/eller skriftliga redovisningar av egna undervisningsaktiviteter. På tentamen samt på planering och individuell skriftlig utvärdering av de egna undervisningsaktiviteterna sätts något av betygen G eller U. Laborationer, och seminarier bedöms med betyget G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska delar är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen i enlighet med universitets regler, dock högst fem (se universitetets regelsamling). Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Lärarhögskolan begära att annan examinator utses.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling om tillgodoräknandeordning)

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.