I kursen ingår att utforska teknik i vardagen genom att undersöka hur olika lösningar fungerar och används. I kursen ingår också att tillämpa tekniska principer i eget skapande för att få ytterligare förståelse för hur tekniken fungerar.
Kursen ska behandla några av naturens olika kretslopp med utgångspunkt i förskolans närmiljö för att synliggöra människans och naturens ömsesidiga beroende.
Vidare behandlas olika vardagliga fysikaliska fenomen och kemiska processer som till exempel vatten i dess olika former, väderfenomen, jäsning, smaker, luft, ljus och ljud.
Centralt i kursen är att diskutera och reflektera om hur barns lärande inom naturvetenskap och teknik utvecklas, stimuleras och utmanas.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska deltagarna:
Kunna relatera fenomen, händelser och skeenden i barnens omgivning till tekniska och naturvetenskapliga förklaringar
Visa kunskap om tekniska och naturvetenskapliga förklaringar som har relevans för innehållet i förskolans verksamhet
Tillsammans med barnen tillvarata spontana lärandesituationer i vardagen samt organisera utmanande och stimulerande verksamhet utifrån barnens nyfikenhet, erfarenhet och intresse
Behörighetskrav
Verksamma lärare, barnskötare och annan pedagogisk personal inom förskolan
Undervisningens upplägg
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna. Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med tre campusträffar den 2013-09-10, 2013-11-12, 2014-01-10.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt muntliga och/eller skriftliga redovisningar av laborationsmoment och teknikpresentationer samt egna undervisningsaktiviteter. På tentamen samt på planering och individuell skriftlig utvärdering av de egna undervisningsaktiviteterna sätts något av betygen VG, G eller U. Laborationer, teknikpresentationer och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på hela kursen baseras på en sammanvägning av resultatet på samtliga examinerande delar. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska delar är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur didaktiska perspektiv.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 26
Obligatorisk litteratur
Bjurulf Veronica Teknikdidaktik i förskolan Stockholm : Norstedt : 2013 : 160 s. : ISBN: 978-91-1-304570-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration Brage Carina, Linde Jenny 1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. : ISBN: 9789197960021 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. : ISBN: 978-91-47-08422-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Hans Boken om fysik och kemi 1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 2004 : 159, [1] s. : ISBN: 91-21-20495-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skogh Ingabritt Bilder av teknik - flickors och kvinnors tankar om teknik Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (artikel, pdf på Cambro) : Obligatorisk
Skogh Ingabritt Teknik - då tänker jag på något spännande som man har kommit på! Flickor i den yngre skolåldern berättar om sina tankar om teknik Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (artikel, pdf på Cambro) : Obligatorisk
Zetterqvist Ann Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2007 : Obligatorisk Läsanvisning: PDF-fil
Austli Linn Hur med natur : att utforska och inspireras av naturen i förskola och förskoleklass 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 160 s. : ISBN: 978-91-40-67363-3 (spiralh.) Se Umeå UB:s söktjänst
Helldén Gustav Elevers kunskapsutveckling och förståelse av ekologiska processer / Gustav Helldén Stockholm : Liber : 2013 : 179 s. : ISBN: 9789147100262 Se Umeå UB:s söktjänst
Bygg & konstruktion i förskolan Mylesand Mia, Johansson Mikael Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 123 s. : ISBN: 978-91-976598-1-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Teknik och matematik i förskola och förskoleklass Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2012 : 143 s. : ISBN: 978-91-979023-8-0 Se Umeå UB:s söktjänst