"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teknik för lärare F-6, 7,5 hp

Engelskt namn: Technology for teachers in primary school, Year 0-6

Denna kursplan gäller: 2011-11-28 och tillsvidare

Kurskod: 6TE004

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-10-10

Innehåll

Genom exempel från olika tekniska miljöer belyses teknikämnet i förskoleklass och grundskolans år 1-6 utifrån såväl teknikämnets struktur som centrala begrepp såsom förmågor och materialval. I och genom dessa konkreta närstudier av teknik reflekterar den studerande över kursens innehåll, relaterat till de centrala innehållen i kursplanerna i teknik för åk 1-3 och 4-6. Vidare reflekterar den studerande över därtill relaterade kunskapsprocesser samt omsätter sin kunskap till undervisning om och i teknik. I kursen ingår också hantering och skötsel av i skolämnet teknik vanligt förekommande verktyg och redskap

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • identifiera tekniska lösningar i befintliga konstruktioner och tillämpa dem i egna – här inkluderas bland annat materialval och funktion • kommunicera grundläggande tekniska lösningar med hjälp av tal, skrift, bilder och modeller • visa på centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang • identifiera och beskriva vanliga tekniska system i hemmet och samhället • utifrån nationella och lokala styrdokument reflektera över olika didaktiska val och arbeta med bedömningsfrågor • på ett säkert sätt handha och sköta vanligt förekommande verktyg och redskap • redovisa relevant kunskap gällande säkerhetsfrågor och arbetsmiljöfrågor.

Behörighetskrav

Grundskollärar- eller förskollärarexamen eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs både på campus och via lärplattformen Cambro. Kursens upplägg består av bearbetning av litteratur, seminarier, konstruktionsövningar, föreläsningar, studiebesök och didaktiska uppdrag med elever i den egna verksamheten. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa delar. Seminarier, konstruktionsövningar och didaktiska övningar äro obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom mindre muntliga och skriftliga redovisningar, samt en mer omfattande skriftlig rapport som bygger på dokumentation av verksamheten, kurslitteratur och forskning. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först efter när alla obligatoriska inslag är godkända. På deltagande i seminarium samt den muntliga redovisningen av den individuella uppgiften ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tillfälle och ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Ett extra examinationstillfälle erbjuds inom tre månader, dock tidigast inom tio arbetsdagar. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år, s.k. uppsamlingsprov, efter överenskommelse mellan uppdragsgivare och uppdragstagaren. Den studerande erbjuds ett kursintyg istället för kursbevis om ej godkänt resultat har uppnåtts. Den som godkänts på prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie provtillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som två gånger har underkänts har rätt att hos teknisk-naturvetenskaplig fakultetsnämnd begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 48

Blomdahl Eva
Teknik i skolan: en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande, HLS Förlag : 2007 :
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:197227/FULLTEXT01
Obligatorisk

Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. :
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skogh Ingabritt
Teknik - då tänker jag på något spännande som man har kommit på! Flickor i den yngre skolåldern berättar om sina tankar om teknik
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (artikel, pdf på Cambro) :
Obligatorisk

Skogh Ingabritt
Bilder av teknik - flickors och kvinnors tankar om teknik
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (artikel, pdf på Cambro) :
Obligatorisk

Sjöberg Staffan
I uppfinnarens verkstad
Utlånas av institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. (Slut på förlaget.) : 1997 :
Obligatorisk

Sundin Bosse
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 s. :
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gällande styrdokument för förskola och grundskola
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Säker arbetsmiljö i teknik och verkstadstekniska utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante
Solna : Ekelund : 2002 : 71 s. :
ISBN: 91-646-1631-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Aurell Harriet
Teknik på kvinnors vis. Om villkor och möjligheter. Arbetsmarknadsstyrelsen.
http://aurell.se/does/Teknik%20på%20kvinnors%20vis.pdf :

Kreativ teknik
Forsberg Ulla, Holmlund Kerstin, Eriksson Märta-Lisa
Lund : Studentlitteratur : 1990 : 101 s. :
ISBN: 91-44-30571-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritz (red) Märta
Gnistor 2. Tjejer är inte som andra grabbar
Stockholm : Elanders Gotab : 1999 : 222 :

Försök med teknik
Norkvist Hans, Powell David, Gustavsson Per
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1997 : 224 s. :
ISBN: 91-21-14780-9 (spiralh.) ; 1339:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Skogh Ingabritt
Teknikens värld - flickors värld
Stockholm : Akademisk avhandling. HLS Förlag : 2001 :

Thorén Ingvar
Teknik i flera perspektiv
Solna : Ekelund : 1997 : 153 s. :
ISBN: 91-7724-864-3
Se Umeå UB:s söktjänst