Genom exempel från olika tekniska miljöer belyses teknikämnet i förskolan; dess struktur och centrala begrepp. Genom konkreta närstudier av teknik reflekterar den studerande över kursens innehåll, relaterat till lpfö 98 och de centrala innehållen i kursplanerna för teknik för åk 1-3. Vidare reflekterar den studerande över därtill relaterade kunskapsprocesser samt omsätter sin kunskap till att genom aktiviteter och diskussioner initiera och stimulera teknikintresset hos förskolebarn.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
• identifiera tekniska lösningar i befintliga konstruktioner och tillämpa dem i egna – här inkluderas bland annat materialval och funktion • kommunicera grundläggande tekniska lösningar med hjälp av tal, skrift, bilder och modeller • visa på centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang • identifiera och beskriva vanliga tekniska system i hemmet och samhället • utifrån nationella och lokala styrdokument reflektera över didaktiska val
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs både på campus Örnsköldsvik och via lärplattformen Cambro. Kursens upplägg består av bearbetning av litteratur, seminarier, konstruktionsövningar, föreläsningar och didaktiska uppdrag med elever i den egna verksamheten. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa delar. Seminarier, konstruktionsövningar och didaktiska uppdrag är obligatoriska.
Examination
Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt en skriftlig rapport som bygger på dokumentation av verksamheten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. På deltagande i seminarium samt den muntliga redovisningen av den individuella uppgiften ges endast något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget utgår från en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända.
För betyget Väl Godkänd (VG) läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 13
Blomdahl Eva Teknik i skolan: en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande, HLS Förlag : 2007 : http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:197227/FULLTEXT01 Obligatorisk
Bjurulf Veronica Teknikdidaktik Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. : ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att lära teknik ute : [F-9 Brage Carina, Andersson Kenth 2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 138 s. : ISBN: 978-91-979600-0-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Supporting science, design, and technology in the early years Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. : ISBN: 0-335-19943-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bosse Den kupade handen : historien om människan och tekniken 2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 s. : ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gällande styrdokument för förskola och grundskola Skolverket : Obligatorisk
Kopieringsunderlag från Försök med teknik (pdf på Cambro) : Obligatorisk
Referenslitteratur
Säker arbetsmiljö i teknik och verkstadstekniska utbildningar Arvidsson Harry, Johansson Svante Solna : Ekelund : 2002 : 71 s. : ISBN: 91-646-1631-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Aurell Harriet Teknik på kvinnors vis. Om villkor och möjligheter. Arbetsmarknadsstyrelsen. http://aurell.se/does/Teknik%20på%20kvinnors%20vis.pdf :
Kreativ teknik Forsberg Ulla, Holmlund Kerstin, Eriksson Märta-Lisa Lund : Studentlitteratur : 1990 : 101 s. : ISBN: 91-44-30571-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Fritz (red) Märta Gnistor 2. Tjejer är inte som andra grabbar Stockholm : Elanders Gotab : 1999 : 222 :