Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11
Reviderad av: Prefekten, 2023-03-13
Innehåll
Kursens innehåll fördjupar tidigare kunskaper om och färdigheter i forskningsprocessens olika delar. I kursen behandlas: problemformulering, design, datainsamling, bearbetning och sammanställning av data samt presentation av resultat. Kursen behandlar olika metoder för datainsamling samt dess möjligheter och begränsningar. Vidare behandlas etiska principer inom vetenskaplig forskning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa förtrogenhet gällande forskningsprocessens olika delar
redogöra för de innehållsliga principerna i en forskningsplan
identifiera möjligheter och begränsningar vad gäller kvalitativa och kvantitativa metoder
Färdighet och förmåga
identifiera ett relevant forskningsområde med anknytning till studie- och yrkesvägledning
upprätta en forskningsplan innehållande forskningsprocessens delar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt
tillämpa relevanta forskningsetiska principer i forskningsplanen
Behörighetskrav
Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten/ tillämpningsövningar och rapportskrivning.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via seminarier. Examinationer sker dels genom att utforma en forskningsplan, dels genom muntliga och skriftliga redovisningar. Forskningsplanen betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) eller underkänd (U).
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att forskningsplanen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 31
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Kurslitteratur
Att tänka uppsats : det vetenskapliga arbetets grundstruktur Agnafors Marcus, Levinsson Magnus Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 101 sidor : ISBN: 9789151102269 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Denscombe Martyn Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor : ISBN: 9789144122885 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst