Beteendevetenskapliga grunder för karriärvägledning, 5 hp
Engelskt namn: Introduction to Behaviour Science in Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2022-08-15
och tillsvidare
Kurskod: 6SY045
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande psykologiska och socialpsykologiska begrepp samt teorier om ungas utveckling. I kursen behandlas karriärutveckling med psykologisk och socialpsykologisk utgångspunkt som bidrar till förståelse av ungas identitetsskapande relaterat till övergångar från en utbildning till annan utbildning och från skola till arbetsliv. Vidare introduceras kunskap om individers utveckling och samspel med andra.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för grundläggande psykologiska och socialpsykologiska begrepp och teorier för förståelse av ungas identitetsutveckling
Färdigheter och förmåga
analysera och diskutera identitetens betydelse för ungas karriärutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
jämföra olika psykologiska och socialpsykologiska perspektiv på ungdomars identitetsutveckling samt diskutera dessa i relation till karriärutveckling och vägledning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via seminarier, grupparbete samt en individuell skriftlig tentamen.
Examination sker löpande under kursen. De varierande examinationsformerna anpassas tydligt till olika kunskapsformer. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
Vid bedömning för betyget väl godkänd (VG) läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 34
Obligatorisk kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Gruppsykologi : för skola, arbetsliv och fritid Hwang Philip, Nilsson Björn 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 255 s. : ISBN: 978-91-27-13368-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomar och identitet Frisén Ann, Hwang Philip Andra utgåvan [reviderad och uppdaterad] : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 269 sidor : ISBN: 9789127827738 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter.
Referenslitteratur
Akademiskt läsande och skrivande Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. : ISBN: 9789144092546 Se Umeå UB:s söktjänst