"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Studie- och yrkesvägledning för lärare och socionomer, 12,5 hp

Engelskt namn: Career Counselling for Teachers and Social Workers

Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SY039

Högskolepoäng: 12,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2021-09-08

Innehåll

Modul 1
Grundläggande kunskaper och färdigheter i studie- och yrkesvägledning, 4.5 hp

[Basic Knowledge and Skills in Career Counselling]

Modulen innehåller grundläggande metoder och teorier för vägledning samt träning av kommunikationsfärdigheter. Modulen innehåller även en översikt och analys av studie- och yrkesvägledningens utveckling och styrdokument för yrkesprofessionen.

Modul 2
Sociala perspektiv på karriärutveckling, 4 hp

[Social Perspectives on Career Development] 

I modulen ingår studier av aktuell forskning med anknytning till studie- och yrkesvägledning där villkor för olika gruppers (sociala) rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv betonas. Sociala kategorier utgör nyckelbegrepp för kritisk analys.

Modul 3
Utbildningssystem, 4 hp

[Educational Systems]

I modulen studeras det offentliga skolväsendet, högskolan, eftergymnasial utbildning, samt enskilda utbildningsanordnare vad gäller mål, innehåll, organisation, verksamhet och styrdokument. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna behandlas teoretiskt och praktiskt. Olika källor för utbildningsinformation samt statligt studiestöd studeras.

Förväntade studieresultat

Modul 1
Grundläggande kunskaper och färdigheter i studie- och yrkesvägledning, 4.5 hp

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och nuvarande funktion i det svenska samhället
  • Kritiskt granska olika teorier och visa på deras tillämpbarhet i för studie- och yrkesvägledning relevanta sammanhang

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa grundläggande samtalsfärdigheter för vägledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och analysera samtalsprocesser utifrån teoretiska perspektiv

Modul 2
Sociala och kulturella perspektiv på karriärutveckling, 4 hp 

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för sociala kategoriers betydelse för olika gruppers karriärutveckling

Färdighet och förmåga

  • Utifrån aktuell forskning, redogöra för och diskusskutera begrepp kopplade till social kategorisering vid analys av gruppers karriärutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera och värdera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning

Modul 3
Utbildningssystem, 4 hp 

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för huvuddragen i det svenska utbildningssystemets organisation och styrning, med särskilt fokus på övergångar mellan olika skolformer

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa nationella styrdokument samt tillträdesregler för gymnasieskola, vuxenutbildning, högskola och annan eftergymnasialutbildning
  • Visa förmåga att samla, kritiskt granska, och tolka aktuell information för att informera och vägleda ungdomar och vuxna inför framtida studier och arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska, jämföra och värdera information från aktörer inom utbildningsväsendet utifrån studie- och yrkesvägledningens etiska principer

Behörighetskrav

Lärar- eller socionomexamen om minst 180 hp. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, tillämpningsövningar och rapportskrivning. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att förankra faktabaserade inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

I modul 1 sker examinationen i form av seminarier och inspelat vägledningssamtal med tillhörande analys. De individuella uppgifterna betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Seminarieuppgifterna betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Modulen i sin helhet betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Modul 2 examineras genom en skriftlig rapport samt seminarier. Den skriftliga rapporten betygssätts enligt skalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Seminarier betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Modulen i sin helhet betygssätts enlig skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd

Examinationen av modul 3 sker genom skriftlig tentamen och skriftlig beskrivning av det svenska utbildningssystemet. Den skriftliga tentamen betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övrig uppgift betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Modulen i sin helhet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på modulen krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga tentamen.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på minst två av kursens moduler. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. 
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 1

Kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Modul 1

Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2, 9-11

Att välja för framtiden, skolans stöd genom vägledning och lärande
2020 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2020/att-valja-for-framtiden-skolans-stod-genom-vagledning-och-larande
Obligatorisk

Zunker Vernon G.
Career counseling : a holistic approach
Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
ISBN: 9781305087286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Chapter 2 & 3, appendix A&B

Framtidsval : karriärvägledning för individ och samhälle
Stockholm : Norstedts juridik : 2019 : 441 sidor :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138248942
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-4, 16

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella artiklar kan tillkomma.

Referenslitteratur Modul 1

Framtiden i sikte : skolans stöd för ungas karriärlärande
Lundahl Lisbeth, Lovén Anders, Holm Ann-Sofie, Lindblad Michael, Rolfsman Ewa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 262 sidor :
ISBN: 9789144129433
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Lars
Psykologins grunder
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 762 sidor :
ISBN: 9789144115931
Se Umeå UB:s söktjänst

The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
Egan Gerard, Reese Robert J.
Eleventh edition. : Australia : Cengage : [2018] : xvi, 432 pages :
ISBN: 9781305865716
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Göran
Vägledning - i vems intresse? : skolans studie- och yrkesvägledning i ett historiskt och styrningsperspektiv
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 117 s. :

Modul 2

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Careership: A Sociological Theory of Career Decision Making
Hodkinson Phil, Sparkes Andrew
British Journal of Sociology of Education, 18:1, 29-44. : 1997 :
Obligatorisk

Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och social skiktning
Edling Christofer, Liljeros Fredrik
2. rev. och utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 219 s. :
ISBN: 9789147112821
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundqvist Catarina
Möjligheternas horisont : etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Linköping : Linköpings Universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2010 : 1 onlineresurs (336 sidor) :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 2

Aktuella artiklar tillkommer.

Referenslitteratur Modul 2

Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Se Umeå UB:s söktjänst

Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Jonas
Ungas övergångar mellan skola och arbete : förutsättningar, lokala strategier och åtgärder
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 62 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet

Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
Dahlstedt Magnus, Hertzberg Fredrik, Urban Susanne, Ålund Aleksandra
3., rev. uppl. : Umeå : Borea : 2016 : 389 s. :
ISBN: 9789189140905
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
2. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 9789127147461
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 3

Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagar och förordningar Modul 3

Svensk författningssamling (SFS) 2011:1108. (Förordning om vuxenutbildning)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20111108-om-vuxe_sfs-2011-1108/?bet=2011:1108
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 2009:130. (Förordning om Yrkeshögskolan)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2009130-om-yrkes_sfs-2009-130/
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 2010:2039. (Gymnasieförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039/?bet=2010:2039
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 1993:100. (Högskoleförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100/?bet=1993:100
Obligatorisk

Svensk författningssamling 1992:1434. (Högskolelagen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Hogskolelag-19921434_sfs-1992-1434/?bet=1992:1434
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 2009:128 (Lag om Yrkeshögskolan)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2009128-om-yrkeshogskol_sfs-2009-128/
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 2011:185. (Skolförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skolforordning-2011185_sfs-2011-185/?bet=2011:185
Obligatorisk

Svensk författningssamling (SFS) 2010:800. (Skollagen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk

Referenslitteratur Modul 3

Aktuella läroplaner
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/innehall-a-o/landningssidor-a-o/laroplaner

Skoljuridik
Boström Viola, Lundmark Kjell
Upplaga 5 : Stockholm : Liber : [2019] : 449 sidor :
ISBN: 9789147129690
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Studieinformerande material som riktar sig till allmänheten. Aktuella artiklar, rapporter och informationsmaterial kan tillkomma.