Engelskt namn: Career Counselling and Special Needs
Denna kursplan gäller: 2020-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 6SY029
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29
Reviderad av: Prefekten, 2020-04-29
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, fältstudie samt laborativ vägledningsträning. Tonvikten ligger på kunskaper om funktionsnedsättningar och på olika vägledande insatser samt identifiera behov av och initiera samverkan med andra relevanta aktörer. Fältstudie och laborativ vägledningsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lägst betyget Godkänd på kurserna Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp samt Karriärutveckling i socialt och kulturellt perspektiv, 15 hp.
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, arbetsplatsbesök/ fältstudie samt laborativ vägledningsträning i studio. Arbetsplatsbesök/fältstudie och laborativ vägledningsträning utgör obligatoriska inslag i kursen.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Examinationen sker i form av individuell skriftlig hemtentamen och redovisning av fältstudie. För att få betyget "väl godkänd" på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på den skriftliga hemtentamen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Brott Pamelia E
A Constructivist Look at Life Roles
Ingår i:
The Career development quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, VA : National Career Development Association : [1986- : 54 : sid. 138-149 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Borg Skoglund Lotta
Adhd : från duktig flicka till utbränd kvinna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 191 sidor :
ISBN: 9789127827257
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Carlsson Kendall Gunilla
Elever med neuropsykiatriska svårigheter : vad gör vi och varför?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 208 s. :
ISBN: 9789144057040
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Obligatorisk
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Obligatorisk
Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
Ingår i:
Journal of emerging trends in educational research and policy studies
2010- : 11 : sid. 25-32 :
https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a
Brolin Magnus
Perspektiv på hälsa : att bredda vägen
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 231 sidor :
ISBN: 9789147122479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy R. Vance.
SocioDynamic counselling : a practical approach to meaning making
Reprint. : Chagrin Falls : Taos Institute : 2010 : xxiii, 137 p. :
ISBN: 0971231249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Lars
Psykologins grunder
5., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 766 s. :
ISBN: 978-91-44-07695-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer artiklar.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Brott Pamelia E
A Constructivist Look at Life Roles
Ingår i:
The Career development quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, VA : National Career Development Association : [1986- : 54 : sid. 138-149 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Framtiden i sikte : skolans stöd för ungas karriärlärande
Lundahl Lisbeth, Lovén Anders, Holm Ann-Sofie, Lindblad Michael, Rolfsman Ewa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 262 sidor :
ISBN: 9789144129433
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Obligatorisk
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Obligatorisk
Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
Ingår i:
Journal of emerging trends in educational research and policy studies
2010- : 11 : sid. 25-32 :
https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a
Brolin Magnus
Perspektiv på hälsa : att bredda vägen
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 231 sidor :
ISBN: 9789147122479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy R. Vance.
SocioDynamic counselling : a practical approach to meaning making
Reprint. : Chagrin Falls : Taos Institute : 2010 : xxiii, 137 p. :
ISBN: 0971231249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Isaksson Joakim
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 102 s. :
ISBN: 978-91-7264-857-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tillkommer artiklar.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Brott Pamelia E
A Constructivist Look at Life Roles
Ingår i:
The Career development quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, VA : National Career Development Association : [1986- : 54 : sid. 138-149 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Savickas Mark L.
Designing Projects for Career Construction
ResearchGate : 2015 :
https://www.researchgate.net/publication/300375598_Designing_Projects_for_Career_Construction
Obligatorisk
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Obligatorisk
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Obligatorisk
Brolin Magnus
Perspektiv på hälsa : att bredda vägen
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 231 sidor :
ISBN: 9789147122479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Peavy R. Vance
SocioDynamic Counselling: A Practical Approach To Meaning Making
Taos Institute Publications : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk
Isaksson Joakim
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 102 s. :
ISBN: 978-91-7264-857-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Övergångar inom och mellan skolor och skolformer : hur övergångar kan främja en kontinuitet i skolgången från förskolan till gymnasieskolan
Stockholm : Skolverket : 2014 : 80 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-140-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer artiklar.