Moment 1 (4hp) Politik och samhälle, 4 hp
Momentet ger en politisk och historisk bakgrund till det moderna svenska samhället samt en presentation av förändringar i statsskick och förändringar i den kommunala självstyrelsen i ett internationellt perspektiv. Vidare presenteras konsekvenserna av den europeiska integrationen för den svenska samhällsmodellen. Förändringar i den offentliga förvaltningens organisation, verksamhet, reglering och finansiering behandlas också. Massmedier och politik samt massmedier och den enskilde individen studeras samt informationsprocessen mellan myndigheter och individ.
Moment 2 (3hp) Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp
Momentet behandlar utbildning och arbetsmarknad i Sverige genom direktkontakt mellan den studerande och yrkesaktiva inom utbildning och arbetsmarknad. Centrala begrepp som kvalifikation och kompetens bildar utgångspunkt för att studera relationen mellan individer och olika system inom utbildning och arbetsliv. Olika utvecklingslinjer i den svenska och internationella debatten uppmärksammas och kopplas genom studenternas självständiga arbete till konkreta arbetsmarknads- och utbildningsmiljöer i Sverige.
Moment 3 (3hp) Arbetsliv och lärande, 3 hp
Momentet behandlar kreativitet och lärande utifrån ett medarbetarskap i arbets- och näringsliv. Kompetensutveckling och lärande relateras till samhälls- och omvärldsförändringar och vägledarens delaktighet i klienters lärande problematiseras. Arbetslivet behandlas sålunda i ett lärandeperspektiv där omvärldsförändringar utgör utgångspunkt.
Förväntade studieresultat
Moment 1 Politik och samhälle, 4 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
redogöra för den svenska offentliga förvaltningens uppbyggnad, samt förvaltningsförfarandet alltifrån initiativ över beredning och beslut till verkställighet
översiktligt beskriva det svenska politiska systemet och EU:s politiska system samt länkar dem emellan
Moment 2 Utbildning och arbetsmarknad, 3 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
diskutera utbildning och arbetsmarknad med avseende på centrala begrepp som kompetens och kvalifikation
redogöra för hur utbildning och arbetsmarknad påverkas av samhällsprocesser
analysera frågor som är relaterade till utbildning och arbetsmarknad genom att skriva en rapport baserad på kvalitativa intervjuer
Moment 3 Arbetsliv och lärande, 3 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
redogöra för kompetensutveckling och lärande över tid och relatera det till vägledares yrkesroll
beskriva och analysera lärande i närings- och arbetsliv
diskutera lärprocessernas betydelse för engagemang och delaktighet på arbetsplatser
Behörighetskrav
Univ: Lägst betyget godkänd på kursen Introduktion till studie- och yrkesvägledning, 10 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Examination
Den studerandes kunskaper examineras genom muntlig redovisning och skriftlig rapport. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos prefekten vid kursansvarig institution.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 17
Moment 1
Petersson Olof Den offentliga makten 2:a upplagan : Stockholm : SNS förlag : 2009 :
Tallberg Jonas EU:s politiska system 4:e uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 224 s. : ISBN: 978-91-44-03441-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetslivet Hansen Lars H., Orbán Pál, Berglund Tomas (valda delar) Lund : Studentlitteratur : 2002 : 475 s. : ISBN: 9144023219 Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Jonas (red) Utbildningsvägen - vart leder den? (valda delar) Stockholm : SNS Förlag : 2007 :
Trost Jan Kvalitativa intervjuer 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. : ISBN: 91-44-03802-X Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 3
Abrahamsson Kenneth (red.) Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20 Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. : ISBN: 91-44-04136-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetslivet Hansen Lars H., Orbán Pál, Berglund Tomas (valda delar) Lund : Studentlitteratur : 2002 : 475 s. : ISBN: 9144023219 Se Umeå UB:s söktjänst
Handla med människor : perspektiv på human resource management Bergström Ola, Sandoff Mette 1. uppl. : Lund : Academia adacta : cop. 2000 : 178 s. : ISBN: 91-973200-9-9 Se Umeå UB:s söktjänst