"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vägledning samt stödinsatser, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Counselling and support

Denna kursplan gäller: 2010-03-08 och tillsvidare

Kurskod: 6SY024

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-09-10

Innehåll

Moment 1 Teorier, modeller och metoder för vägledning, 7hp. Kursen behandlar olika modeller och metoder för studie- och yrkesvägledning samt teorier som ligger till grund för dessa. Dessutom ingår laborativa inslag där studenten utifrån ovanstående modeller och metoder tränar vägledningssamtal och analyserar dessa. Moment 2 Stödinsatser för elever i särskilda svårigheter, 3 hp Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter samt studie- och yrkesvägledande samtal för dessa grupper. Skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan berörda aktörer fokuseras. Därtill ingår orientering om olika funktionshinder.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Efter avslutat moment skall den studerande kunna: -redogöra för olika teorier, modeller och metoder för vägledning - analysera vägledningssamtal utifrån centrala begrepp och färdigheter i olika vägledningsmodeller -tillämpa grundläggande vägledningsfärdigheter i autentiska samtalssituationer. -visa förtrogenhet med gängse etiska principer och förhållningssätt i professionell vägledning. Moment 2 Efter avslutat moment skall den studerande kunna: - integrera och använda kunskaper om olika stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd -analysera stödinsatser på organisatorisk nivå såväl som på grupp- och individnivå

Behörighetskrav

Univ: Genomgått kursen Introduktion till studie- och yrkesvägledning, 10hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborativ färdighetsträning, grupparbeten, intervjuer, fältstudier och seminarier. I kursen ingående laborativ färdighetsträning och seminarierna är obligatoriska. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen krävs tillgång till dator med internetanslutning.

Examination

Examinationen sker i form av skriftliga tentamina och rapporter, analys av inspelade vägledningssamtal och seminarier. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G), underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå school of education. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 11

    Moment 1

    Essential elements of career counseling : processes and techniques
    Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
    2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-13-158218-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerald
    The Skilled Helper: a problem management to helping.
    Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :
    Obligatorisk

    Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
    Lundgren Mikael, Lökholm Kent
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
    ISBN: 91-44-03880-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :
    Obligatorisk

    Människor i behov av stöd
    Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-47-09274-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 10

    Moment 1

    Amundson Norman E.
    Aktivt engagemang : att berika vägledningsprocessen
    Stockholm : Trinom : 2000 : 227 s. :
    ISBN: 91-88346-24-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Gerald
    The Skilled Helper: a problem management to helping.
    Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :

    Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
    Lundgren Mikael, Lökholm Kent
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
    ISBN: 91-44-03880-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

    Tillkommer aktuellt material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument

    Referenslitteratur

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst