Engelskt namn: Counselling and support
Denna kursplan gäller: 2010-03-08 och tillsvidare
Kurskod: 6SY024
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-09-10
Moment 1 Teorier, modeller och metoder för vägledning, 7hp. Kursen behandlar olika modeller och metoder för studie- och yrkesvägledning samt teorier som ligger till grund för dessa. Dessutom ingår laborativa inslag där studenten utifrån ovanstående modeller och metoder tränar vägledningssamtal och analyserar dessa. Moment 2 Stödinsatser för elever i särskilda svårigheter, 3 hp Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter samt studie- och yrkesvägledande samtal för dessa grupper. Skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan berörda aktörer fokuseras. Därtill ingår orientering om olika funktionshinder.
Moment 1 Efter avslutat moment skall den studerande kunna: -redogöra för olika teorier, modeller och metoder för vägledning - analysera vägledningssamtal utifrån centrala begrepp och färdigheter i olika vägledningsmodeller -tillämpa grundläggande vägledningsfärdigheter i autentiska samtalssituationer. -visa förtrogenhet med gängse etiska principer och förhållningssätt i professionell vägledning. Moment 2 Efter avslutat moment skall den studerande kunna: - integrera och använda kunskaper om olika stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd -analysera stödinsatser på organisatorisk nivå såväl som på grupp- och individnivå
Univ: Genomgått kursen Introduktion till studie- och yrkesvägledning, 10hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborativ färdighetsträning, grupparbeten, intervjuer, fältstudier och seminarier. I kursen ingående laborativ färdighetsträning och seminarierna är obligatoriska. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen krävs tillgång till dator med internetanslutning.
Examinationen sker i form av skriftliga tentamina och rapporter, analys av inspelade vägledningssamtal och seminarier. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G), underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå school of education. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Essential elements of career counseling : processes and techniques
Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
ISBN: 0-13-158218-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerald
The Skilled Helper: a problem management to helping.
Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :
Obligatorisk
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Obligatorisk
Människor i behov av stöd
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-47-09274-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amundson Norman E.
Aktivt engagemang : att berika vägledningsprocessen
Stockholm : Trinom : 2000 : 227 s. :
ISBN: 91-88346-24-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerald
The Skilled Helper: a problem management to helping.
Brooks/Cole Publishing Company : 2006 :
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Tillkommer aktuellt material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst