"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion till studie- och yrkesvägledning, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Introduction to Career counselling - guidance

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 6SY023

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-09-10

Reviderad av: Institutionen för tillämpas utbildningsvetenskap, 2010-11-23

Innehåll

Moment 1 (2 hp) Kursen innehåller en översikt av studie- och yrkesvägledningens utveckling och dess roll i samhället samt det svenska utbildningsväsendets organisation och historia. Studie- och yrkesvägledning studeras utifrån olika perspektiv och styrdokument. Moment 2 (4 hp) I momentet ingår studier av villkor för olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv. Klass, kön och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang. Vidare ingår psykologiska och social-psykologiska teorier som ligger till grund för förståelse och analys av fenomen i människors karriärutveckling samt hur denna kunskap kan tillämpas i praktiskt studie- och yrkesvägledningsarbete. Moment 3 (4 hp) I momentet studeras det offentliga skolväsendets och högskolans mål, innehåll, organisation, verksamhet samt styrdokument. Andra länders utbildningssystem studeras som jämförelse till det svenska. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna behandlas särskilt. Dessutom ingår grundläggande principer för validering, olika källor för utbildningsinformation, statligt studiestöd, möjligheter till utlandsstudier samt tillämpningsövningar.

Förväntade studieresultat

Moment 1 (2 hp) För godkänd moment skall den studerande kunna: - redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och nuvarande funktion i Sverige och internationellt - redogöra översiktligt för det svenska utbildningsväsendets framväxt och organisation - diskutera och problematisera den studie- och yrkesvägledande verksamheten utifrån olika perspektiv och styrdokument. Moment 2. (4 hp) För godkänt moment skall den studerade med stöd av begreppen klass, kön och etnicitet kunna: - redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling - redogöra för och i diskussion använda andra centrala teoretiska begrepp som kan användas vid analys av karriärutveckling - redogöra för olika psykologiska och socialpsykologisk teorier och visa på deras tillämpbarhet i för studie- och yrkesvägledning relevanta sammanhang - diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling - diskutera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning. Moment 3 (4 hp) För godkänt moment skall den studerande kunna: - tillämpa nationella styrdokument samt tillträdesregler för gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola på fallbeskrivningar - använda nätbaserade källor för att söka information om svenskt utbildningsväsende - redovisa sökstrategier för information om andra länders utbildningssystem och skillnader mellan olika system. - redogöra för och problematisera grundläggande principer för validering av kunskaper.

Behörighetskrav

Något av följande alternativ: Univ: Examen från lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande. Univ: Examen från socionomprogrammet eller personalvetarprogrammet Univ: Examen om minst 180 hp, eller motsvarande, med minst 60 hp i något beteendevetenskapligt ämne (psykologi, pedagogik eller sociologi) eller annan examen som bedöms likvärdig.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar, intervjuuppgifter och grupparbeten. Seminarier, intervjuuppgift och grupparbeten är obligatoriska. För studieformen distans krävs dator med internetuppkoppling.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina dels genom muntliga och skriftliga redovisningar. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och välgodkänd (VG). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan underkänd (U) och godkänd (G). Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar i moment 1, moment 2 och moment 3 och sätts först när alla moment är betygsatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i minst två moment samt lägst betyget Godkänd i det tredje momentet. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Umeå school of education. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Moment 1

Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Stockholm : Skolverket : 2009 : 24 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-2 och 9-11 ingår i moment 1

Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Savickas Mark L
Helping people choose jobs: A history of the guidance profession. Ingår i J.A Athanasou, R. Van Esbroech (eds) International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen

The involvement of the European Union in care guidance erpolicy: a brief history. International Journal for Educational and Vocational Guidance
Watts A, G, Sultana Ronald, G, Mc Carthy John
2010:10: 89-107 :
Obligatorisk

Moment 2

Essential elements of career counselling
Amundson N E, Harris-Bowlsbey J, Niles S G
Ohio: Pearson Merril Prentice Hall : 2009 :
Obligatorisk

Artiklar och/eller kapitel tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3-8 ingår i moment 2

Bimrose Jenny
Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen

Den manliga dominansen
Bourdieu Pierre, Englund Boel
Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7173-101-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Charles P. Chen
Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
Dordrecht: Springer : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln tillhandahålles av institutionen

Hertzberg F
Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" I arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I På tröskeln till lönearbete. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60. http://www.regerinen.se/content/1/c6/06/48/22/52878636.pdf

Obligatorisk

Integration Social Class into Vocational Psychology: Theory and Practice implications. Journal of Career Assessment
Matthew A, Diemer och Saba R. Ali
2009:17:247 :
Obligatorisk

Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm : Fritzes : 2006 :
Obligatorisk

Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Aktuella artiklar alt. rapporter tillkommer

Obligatorisk

Kunskapers värde : validering i teori och praktik
Andersson Per, Fejes Andreas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. :
ISBN: 91-44-03829-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förordningen om fristående skolor (SFS 1996:1206 med ändringar)

Obligatorisk

Förordningen om kommunal vuxenutbildning (SFS 1992:403 med ändringar)

Obligatorisk

Grundskoleförordningen (SFS 1994:1194 med ändringar)

Obligatorisk

Gymnasieförordningen (SFS 1992:394 med ändringar)

Obligatorisk

Gymnasiekatalogen, Anter information alternativt Programväljaren, Tremedia (senaste upplagan)

Obligatorisk

Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med ändringar)

Obligatorisk

Högskolelagen (SFS 1992:1194)

Obligatorisk

Läroplaner (Lgr 11 och Lpf 94)
Skolverket :
Obligatorisk

Skollagen (2010:800): Svensk författningssamling (SFS) www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:800
Sveriges Riksdag :
Obligatorisk

Studieinformerande material
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk