Engelskt namn: Career Counselling and Support for Students with Special Needs
Denna kursplan gäller: 2009-04-27 och tillsvidare
Kurskod: 6SY021
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08
Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter samt studie- och yrkesvägledande samtal för dessa grupper. Skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan berörda aktörer fokuseras. Därtill ingår orientering om olika funktionshinder
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för olika funktionshinder och diskutera teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter - analysera och problematisera stödinsatser på organisations-, grupp- och individnivå med beaktande av samverkan - planera och utveckla stödinsatser för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd för att underlätta övergångar inom och mellan utbildningsväsende och arbetsliv
För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och obligatorisk laborativ färdighetsträning.
Examinationen sker genom skriftliga tentamina samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd, godkänd, underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd och underkänd. För betyget väl godkänd krävs att den studerande, med stöd av teoretiska perspektiv, självständigt kan analysera och kritiskt granska stödinsatser för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla i kursens ingående delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov bör meddelas senast i samband med ordinarie prov. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på Lärarutbildningens studerandeexpedition. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2008 :
Obligatorisk
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlgren Annette
Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2006 :
Obligatorisk
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 254 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06132-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Obligatorisk
Människor i behov av särskilt stöd
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
Stockholm: Liber : 2010 :
Obligatorisk
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
Obligatorisk
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Garpelin Anders
Unga människors rätt till riter
Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :
Obligatorisk
Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2008 :
Obligatorisk
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlgren Annette
Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2006 :
Obligatorisk
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
ISBN: 91-85009-48-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Obligatorisk
Människor i behov av särskilt stöd
Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
Stockholm: Liber : 2010 :
Obligatorisk
Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
Obligatorisk
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Garpelin Anders
Unga människors rätt till riter
Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :
Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2008 :
Hjörne Eva
Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
2004 :
Karlgren Annette
Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2006 :
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
ISBN: 91-85009-48-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Essential elements of career counseling : processes and techniques
Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
ISBN: 0-13-158218-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Garpelin Anders
Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
ISBN: 91-44-03205-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
Gysberg , Norman m fl
1998 : Allyn and Bacon :
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2008 :
Hjörne Eva
Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
2004 :
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
ISBN: 91-85009-48-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Essential elements of career counseling : processes and techniques
Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
ISBN: 0-13-158218-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-01561-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Garpelin Anders
Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
ISBN: 91-44-03205-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
Gysberg , Norman m fl
1998 : Allyn and Bacon :
Hansson Vrbanic Jenny
Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2008 :
Hjörne Eva
Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
2004 :
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
ISBN: 91-85009-48-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kolb Sharon
Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
2005 :
Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
Lundgren Marianne, Persson Bengt
Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
ISBN: 91-7289-194-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :
Aktuella styrdokument
Karlgren Annette
Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
2006 :