"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vägledning och stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Career Counselling and Support for Students with Special Needs

Denna kursplan gäller: 2009-04-27 och tillsvidare

Kurskod: 6SY021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08

Innehåll

Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter samt studie- och yrkesvägledande samtal för dessa grupper. Skolans styrdokument, stödinsatser och samverkan mellan berörda aktörer fokuseras. Därtill ingår orientering om olika funktionshinder

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för olika funktionshinder och diskutera teoretiska perspektiv på barn, ungdomar och vuxna i svårigheter - analysera och problematisera stödinsatser på organisations-, grupp- och individnivå med beaktande av samverkan - planera och utveckla stödinsatser för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd för att underlätta övergångar inom och mellan utbildningsväsende och arbetsliv

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och obligatorisk laborativ färdighetsträning.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga tentamina samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd, godkänd, underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan godkänd och underkänd. För betyget väl godkänd krävs att den studerande, med stöd av teoretiska perspektiv, självständigt kan analysera och kritiskt granska stödinsatser för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla i kursens ingående delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov bör meddelas senast i samband med ordinarie prov. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på Lärarutbildningens studerandeexpedition. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 18

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :
    Obligatorisk

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :
    Obligatorisk

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 254 s. :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 978-91-44-06132-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :
    Obligatorisk

    Människor i behov av särskilt stöd
    Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
    Stockholm: Liber : 2010 :
    Obligatorisk

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2011 vecka 17

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Garpelin Anders
    Unga människors rätt till riter
    Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :
    Obligatorisk

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :
    Obligatorisk

    Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :
    Obligatorisk

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :
    Obligatorisk

    Människor i behov av särskilt stöd
    Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt
    Stockholm: Liber : 2010 :
    Obligatorisk

    Tillkommer aktuella material om olika funktionshinder samt aktuella styrdokument
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (ITU) :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2009 vecka 19

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Garpelin Anders
    Unga människors rätt till riter
    Pedagogiska magasitet (2) : 2004 :

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

  • Giltig från: 2009 vecka 19

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essential elements of career counseling : processes and techniques
    Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
    2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-13-158218-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Garpelin Anders
    Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
    ISBN: 91-44-03205-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
    Gysberg , Norman m fl
    1998 : Allyn and Bacon :

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

  • Giltig från: 2009 vecka 18

    Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
    ISBN: 978-91-85545-38-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essential elements of career counseling : processes and techniques
    Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn., Niles Spencer G.
    2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice-Hall : cop. 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-13-158218-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik.
    Asmervik Sverre, Ogden Terje, Rygvold Anne-Lise
    3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 382 s. ; 23 cm :
    ISBN: 91-44-01561-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Garpelin Anders
    Ung i skolan : om övergångar, klasskamrater, gemenskap och marginalisering
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 456 s. :
    ISBN: 91-44-03205-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Career Counselling, Process, Issues and Techniques. Kapitel 1, 2 och 6.
    Gysberg , Norman m fl
    1998 : Allyn and Bacon :

    Hansson Vrbanic Jenny
    Transitioner från ett skoldaghem till gymnasiet. Magisteruppsats i specialpedagogik 15 hp vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2008 :

    Hjörne Eva
    Att platsa i en skola för alla - en studie av arbetet i skolans elevhälsoteam. Avhandling vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
    2004 :

    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
    Stockholm : Skolverket : 2003 : 95 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1162
    ISBN: 91-85009-48-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kolb Sharon
    Active Problem Solving: A Model for Empowerment. Artikel i TEACHING Exceptional Children Vol 38; No 2 pp 14-20
    2005 :

    Barn och unga i riskzonen : samverkan och förebyggande arbete
    Lundgren Marianne, Persson Bengt
    Stockholm : Svenska kommunförbundet : 2003 : 89 s. :
    http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc34613_1.pdf
    ISBN: 91-7289-194-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
    2006 :

    Referenslitteratur

    Aktuella styrdokument

    Karlgren Annette
    Lärmiljöns betydelse för elever i behov av särskilt stöd. Examensarbete 10p vid Malmö högskola, Lärarutbildningen
    2006 :