Engelskt namn: Theories of Career Development
Denna kursplan gäller: 2009-02-23 och tillsvidare
Kurskod: 6SY020
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08
Kursen består av två moment Moment 1. Teorier om karriärutveckling, 7,5 hp. Theories of Career Development. I momentet ingår studier av villkor för olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv. Klass, kön och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang. Vidare ingår hur denna kunskap kan tillämpas i praktiskt studie- och yrkesväg-ledningsarbete. Moment 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp. Depth of study. I detta moment ingår fördjupade studier av innehållet i moment 1.
Moment 1. För godkänt moment skall den studerade med stöd av begreppen klass, kön och etnicitet kunna: - redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling. - redogöra för och i diskussion använda andra centrala teoretiska begrepp som kan användas vid analys av karriärutveckling - diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling - diskutera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning Moment 2 För godkänt moment skall den studerade kunna: - skriva en rapport och använda ett regelsystem för skrivande av vetenskapliga rapporter. - göra fördjupade beskrivningar och analyser av ett avgränsat område i människors karriärutveckling med stöd av begreppen klass, kön och etnicitet samt andra centrala teoretiska begrepp. - diskutera olika handlingsstrategier i studie- och yrkesvägledning för de grupper som belyses i rapporten. - kritiskt och konstruktivt granska undersökningar inom området.
För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15,0 hp, Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning av fördjupningsarbete. I kursen ingår också att göra en intervju. Seminarier, intervjuuppgift och fördjupningsarbete med handledning och opponering är obligatoriska. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.
Moment 1. Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar av kurslitteratur och intervju, enskilt och/eller i grupp. Moment 2. Examinationen sker enskilt eller i par, i form av en skriftlig rapport samt en tillhörande opponering. Fördjupningsarbetet och individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Väl godkänd läggs förutom kriterierna för förväntade studieresultat, särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och kritiskt granska forskning om karriärutveckling. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar i moment 1 och moment 2 och sätts först när alla delar är betygsatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i Moment 2 och lägst betyget Godkänd i Moment 1. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov bör meddelas senast i samband med ordinarie prov. Studerande som två gånger har underkänts i en examination, har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Stockholm : Skolverket : 2009 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2172
Obligatorisk
Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bimrose Jenny
Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen
Den manliga dominansen
Bourdieu Pierre, Englund Boel
Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7173-101-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald (2000)
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
Obligatorisk
Börjesson Mikael
Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :
Obligatorisk
Charles P. Chen
Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
Dordrecht: Springer : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln tillhandahålles av institutionen
Hertzberg F
Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" I arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I På tröskeln till lönearbete. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60. http://www.regerinen.se/content/1/c6/06/48/22/52878636.pdf
Obligatorisk
Integration Social Class into Vocational Psychology: Theory and Practice implications. Journal of Career Assessment
Matthew A, Diemer och Saba R. Ali
2009:17:247 :
Obligatorisk
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm : Fritzes : 2006 :
Obligatorisk
Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
Stockholm : Skolverket : 2004 :
Obligatorisk
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare
Obligatorisk
Den manliga dominansen
Bourdieu Pierre, Englund Boel
Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
ISBN: 91-7173-101-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald (2000)
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
Ingår i:
Pedagogik
Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
Börjesson Mikael
Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :
Hertzberg F
Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" I arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I På tröskeln till lönearbete. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60. http://www.regerinen.se/content/1/c6/06/48/22/52878636.pdf
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm : Fritzes : 2006 :
Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
Stockholm : Skolverket : 2004 :
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare