"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teorier om studie- och yrkesval samt karriärutveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Theories of Career Development

Denna kursplan gäller: 2009-02-23 och tillsvidare

Kurskod: 6SY020

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08

Innehåll

Kursen består av två moment Moment 1. Teorier om karriärutveckling, 7,5 hp. Theories of Career Development. I momentet ingår studier av villkor för olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv. Klass, kön och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang. Vidare ingår hur denna kunskap kan tillämpas i praktiskt studie- och yrkesväg-ledningsarbete. Moment 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp. Depth of study. I detta moment ingår fördjupade studier av innehållet i moment 1.

Förväntade studieresultat

Moment 1. För godkänt moment skall den studerade med stöd av begreppen klass, kön och etnicitet kunna: - redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling. - redogöra för och i diskussion använda andra centrala teoretiska begrepp som kan användas vid analys av karriärutveckling - diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling - diskutera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning Moment 2 För godkänt moment skall den studerade kunna: - skriva en rapport och använda ett regelsystem för skrivande av vetenskapliga rapporter. - göra fördjupade beskrivningar och analyser av ett avgränsat område i människors karriärutveckling med stöd av begreppen klass, kön och etnicitet samt andra centrala teoretiska begrepp. - diskutera olika handlingsstrategier i studie- och yrkesvägledning för de grupper som belyses i rapporten. - kritiskt och konstruktivt granska undersökningar inom området.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat på kurserna Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15,0 hp, Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp och Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och handledning av fördjupningsarbete. I kursen ingår också att göra en intervju. Seminarier, intervjuuppgift och fördjupningsarbete med handledning och opponering är obligatoriska. Utvärdering sker efter slutförd kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.

Examination

Moment 1. Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar av kurslitteratur och intervju, enskilt och/eller i grupp. Moment 2. Examinationen sker enskilt eller i par, i form av en skriftlig rapport samt en tillhörande opponering. Fördjupningsarbetet och individuella uppgifter betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Väl godkänd läggs förutom kriterierna för förväntade studieresultat, särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och kritiskt granska forskning om karriärutveckling. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar i moment 1 och moment 2 och sätts först när alla delar är betygsatta. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i Moment 2 och lägst betyget Godkänd i Moment 1. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov bör meddelas senast i samband med ordinarie prov. Studerande som två gånger har underkänts i en examination, har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 8

    Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 24 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2172
    Obligatorisk

    Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
    Lundahl Lisbeth, Dresch James
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
    ISBN: 978-91-44-05492-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bimrose Jenny
    Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
    Dordrecht: Springer : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen

    Den manliga dominansen
    Bourdieu Pierre, Englund Boel
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
    ISBN: 91-7173-101-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald (2000)
    Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
    Ingår i:
    Pedagogik
    Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :
    Obligatorisk

    Börjesson Mikael
    Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
    Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :
    Obligatorisk

    Charles P. Chen
    Career Guidance with immigrants. I: Athanasou, James A. & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance.
    Dordrecht: Springer : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln tillhandahålles av institutionen

    Hertzberg F
    Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" I arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I På tröskeln till lönearbete. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60. http://www.regerinen.se/content/1/c6/06/48/22/52878636.pdf

    Obligatorisk

    Integration Social Class into Vocational Psychology: Theory and Practice implications. Journal of Career Assessment
    Matthew A, Diemer och Saba R. Ali
    2009:17:247 :
    Obligatorisk

    Sawyer Lena
    "Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
    Stockholm : Fritzes : 2006 :
    Obligatorisk

    Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
    Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
    Stockholm : Skolverket : 2004 :
    Obligatorisk

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare

    Obligatorisk

  • Giltig från: 2009 vecka 9

    Den manliga dominansen
    Bourdieu Pierre, Englund Boel
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 143 s. :
    ISBN: 91-7173-101-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald (2000)
    Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skreptronhäften Nr 15. http:www.skreptron.ilu.uu.se/broady/ske-15.pdf.
    Ingår i:
    Pedagogik
    Stockholm : Liber : 2000 : 604 s. :

    Börjesson Mikael
    Det naturliga valet : en studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. Nr 11. sid 7-37. http://www.skreptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-11.pdf.
    Stockholm : HLS : 1996 : 137 s. a (ill., diagr., tab.) :

    Hertzberg F
    Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" I arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I På tröskeln till lönearbete. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60. http://www.regerinen.se/content/1/c6/06/48/22/52878636.pdf

    Sawyer Lena
    "Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
    Stockholm : Fritzes : 2006 :

    Ungdomars utbildnings- och yrkesval - I egna och andras ögon
    Skolverket , Fransson Karin, Lindh Gunnel
    Stockholm : Skolverket : 2004 :

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Vetenskapliga artiklar och valfri litteratur (fördjupning ca 1500 sidor) tillkommer. Den valfria litteraturen väljs i samråd med lärare