Engelskt namn: Theories, Models and Methods for Career Counselling in Practice
Denna kursplan gäller: 2013-07-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-07-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-06-30
Kursplan för kurser med start mellan 2008-10-20 och 2012-09-02
Kurskod: 6SY015
Högskolepoäng: 20
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-02-06
Reviderad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29
Moment 1
Teorier, modeller och metoder för vägledning, 7,5 hp
Theories, Models and Methods in Counselling
Momentet behandlar modeller och metoder för personlig studie- och yrkesvägledning samt teorier som ligger till grund för dessa. Utifrån olika modeller tränas och analyseras färdigheter i vägledningssamtal. Centrala etiska principer för vägledning, vikten av ett adekvat bemötande av elever samt tillägnande av ett relevant yrkesspråk för vägledning behandlas också.
Moment 2
Vägledning och dess praktiska tillämning i skolan, 12,5 hp
Applied Counselling in School
Den studerande får i praktiskt arbete inom det obligatoriska skolväsendet pröva, utveckla och befästa sina kunskaper och färdigheter avseende studie- och yrkesvägledarens arbete med fokus på personlig vägledning. Praktiken syftar också att utgöra en viktig grund för fortsatta teoretiska studier. Dessutom ingår att auskultera och om möjligt tillsammans med handledare genomföra klassinformationer/lektioner. Detta sker med stöd av IKT. Vidare skall den studerande kartlägga praktikskolans arbete med elever i svårigheter samt studie- och yrkesvägledarens arbete med elever utifrån skillnader i social bakgrund, kön och etnisk tillhörighet. Kunskaper om och erfarenheter av elever i svårigheter samt studie- och yrkesvägledning utifrån klass, kön och etnicitet utgör en grund för kommande kurser som fördjupar dessa kunskapsområden. I momentet ingår även att studera den lokala styrningen av studie- och yrkesvägledningsverksamheten och studie- och yrkesvägledarens uppdrag att stödja den övriga personalens arbete med studie- och yrkesorienterande uppgifter. Under praktiken har den studerande till uppgift att dokumentera och sammanställa sin kunskaps- och erfarenhetsutvecklig i form av en portfolio.
Moment 1
För godkänt moment ska den studerande kunna
8K. Kunskap och förståelse
8F. Färdighet och förmåga
8V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2
För godkänt moment ska den studerande kunna
8K. Kunskap och förståelse
8F. Färdighet och förmåga
8V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lägst betyget Godkänd på kurserna: Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15hp och Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, 7,5 hp. Genomgången kurs i Utbildningssystem i Sverige och andra länder, 10 hp eller motsvarande samt inför moment 2 ha deltagit i samtliga obligatoriska inslag i moment 1.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborativ färdighetsträning med individuell feed- back, grupparbeten, seminarier och handledning på praktikplats. Laborativ färdighetsträning och genomförande av praktik utgör obligatoriska inslag i kursen. Förberedelse av praktik och redovisning av praktikuppgifter ingår i praktikens genomförande. Moment 1 ger teoretisk genomgång och praktiska obligatoriska övningar som förberedelse inför träning i personlig vägledning under praktiken i moment 2. Portfoliometoden som används i moment 2 har introducerats i kursen Studie- och yrkesvägledningens grunder i termin 1 på programmet.
Examinationen sker i form av skriftlig tentamen, rapporter, inspelat vägledningssamtal, portfolio samt seminarier. Vid inspelning av vägledningssamtal skall sekretess beträffande elevers personliga förhållande iakttas. Individuella uppgifter och skriftlig tentamen betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätt enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Varje moment examineras var för sig. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För att uppnå betyget Väl godkänd på hela kursen krävs, förutom det som krävs för betyg godkänt, uppnått betyg Väl
godkänd på både moment 1 och moment 2. För betyget Väl godkänd i moment 1 skall inlämningsuppgiften vara analyserande och visa på fördjupad förståelse för modeller och metoder för vägledning och deras teoretiska grund och väl förankrade i kurslitteraturen. Inlämningsuppgiften skall vara inlämnad vid avslut av moment 1.
För betyget Väl godkänd i moment 2 krävs färdigheter att tillämpa avancerade kommunikationsfärdigheter, förmåga och färdigheter att gå vidare från den kartläggande fasen och hjälpa klienten vidare i vägledningsprocessen. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera genomförda vägledningssamtal utifrån centrala teoretiska begrepp i olika vägledningsmodeller.
Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående praktik uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt, skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget Underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Den skolförlagda delen av praktiken skall genomföras i årskurs 7- 9 inom det obligatoriska skolväsendet (grundskolan). Handledning av studerande på den skolförlagda delen skall ske av studie- och yrkesvägledare som uppfyller utbildningsvillkoret enligt skollagen 2 kap 30§ första stycket.
Amundsen Norman E
Active Engagement: Enhancing the Career counselling Process
Ergon Communications : 2003 :
http://www.amazon.ca/Active-Engagement-Enhancing-Counselling-Process/dp/0968434541/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1369319981&sr=1-6
Obligatorisk
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
9. ed. : Belmont, Calif. : Thomson Brooks/Cole : cop. 2010 : xvi, 480 s. :
ISBN: 978-0-495-60431-0 (international student ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amundson Norman E
Essential Elements of Career Counseling
Pearson Education Ltd : 2013 :
http://www.bokus.com/bok/9780132850643/essential-elements-of-career-counseling/
Obligatorisk
Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska riktlinjer
Sveriges vägledarförening : 2007 :
http://www.vagledarforeningen.org/etiska-riktlinjer
Obligatorisk
Myndigheten för skolutveckling
Elever som behöver stöd men som får för lite
Stockholm : Liber : 2005 :
Obligatorisk
Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Skolverket : 2009 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2172
Obligatorisk
Skoljuridik
Boström Viola, Lundmark Kjell
4. [uppdaterade och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 2016 : 450 s. :
ISBN: 9789147112432
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6, sid 127-180.
Amundsen Norman E
Active Engagement: Enhancing the Career counselling Process
Ergon Communications : 2003 :
http://www.amazon.ca/Active-Engagement-Enhancing-Counselling-Process/dp/0968434541/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1369319981&sr=1-6
Obligatorisk
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
9. ed. : Belmont, Calif. : Thomson Brooks/Cole : cop. 2010 : xvi, 480 s. :
ISBN: 978-0-495-60431-0 (international student ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Lundgren Mikael, Lökholm Kent
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149, [3] s. :
ISBN: 91-44-03880-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amundson Norman E
Essential Elements of Career Counseling
Pearson Education Ltd : 2013 :
http://www.bokus.com/bok/9780132850643/essential-elements-of-career-counseling/
Obligatorisk
Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska riktlinjer
Sveriges vägledarförening : 2007 :
http://www.vagledarforeningen.org/etiska-riktlinjer
Obligatorisk
Myndigheten för skolutveckling
Elever som behöver stöd men som får för lite
Stockholm : Liber : 2005 :
Obligatorisk
Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Skolverket : 2009 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2172
Obligatorisk